16.5.2019 Vinkkejä & Faktaa

Haluatko, että yrityksesi tekee vaikutuksen? Taustamusiikki luo positiivisen asiakaskokemuksen

Onko tavoitteesi varmistaa, että asiakkaillesi jää erinomainen mielikuva yrityksestäsi? Kiinnitä huomiota muiden osatekijöiden lisäksi siihen, miltä yrityksesi kuulostaa. Sillä nimittäin on suuri merkitys asiakaskokemuksen kannalta.

Miksi taustamusiikki on tärkeä asiakaskokemuksen osatekijä?

Kun asiakas astuu liiketilaan, oli se sitten ravintola, kauppa, kampaamo tai vaikkapa taksi, hän reagoi ympäristöönsä aisteillaan. Kuuloaistimme reagoi nopeimmin: se mitä kuulemme saavuttaa aivomme ensimmäiseksi. Niinpä asiakaskokemuksen kannalta on tärkeää, että yritys kuulostaa miellyttävältä.

Taustamusiikki täydentää asiakaskokemusta kuuloaistin kautta. Muita ensivaikutelmaan vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi tuoksu ja sisustus, kuten värimaailma ja valaistus. Asiakaspalvelulla on tottakai myös keskeinen rooli asiakaskokemuksen kannalta, ja kun kaikki tekijät ovat sopusoinnussa eikä ristiriitoja ole, asiakaskokemus on parhaimmillaan.

Miten taustamusiikki vaikuttaa asiakaskokemukseen?

Musiikilla on myös suora yhteys tunteisiimme ja käytämme musiikkia mielialamme säätelyyn. Musiikki piristää, ilahduttaa, lohduttaa ja auttaa myös käsittelemään surua. Taustamusiikin avulla voitkin vaikuttaa siihen, miltä yrityksesi asiakkaasta tuntuu ja saada hänet kokemaan mielihyvää liiketiloissasi.

Jo se, että yrityksesi tiloissa soi musiikki, on askel kohti parempaa asiakaskokemusta, erityisesti jos musiikin volyymi on sopiva. Tutkimusten mukaan musiikittomuus puolestaan voi luoda jopa negatiivisen vaikutelman ja saada asiakkaat valitsemaan toisen liikkeen. Taustamusiikki vaikuttaa kuitenkin voimakkaimmin silloin, kun musiikki sopii yritykseen ja sen tunnelmaan.

  • Onnistunut musiikkivalinta saa asiakkaan viihtymään – ja viipymään – liiketiloissasi.
  • Onnistunut musiikkivalinta ja siitä syntyvä miellyttävä asiakaskokemus saa asiakkaasi muistamaan yrityksesi. Musiikki voi myös olla avaintekijä uuden asiakassuhteen luomisessa.
  • Onnistunut musiikkivalinta saa asiakkaan palaamaan liikkeeseesi ja kertomaan siitä muille.

Minkälainen on onnistunut musiikkivalinta?

Jotta taustamusiikista on sinulle mahdollisimman paljon hyötyä, lähde liikkeelle siitä, että taustamusiikki sopii yritykseesi ja tunnelmaan, jonka haluat välittyvän asiakkaillesi. Jos esimerkiksi haluat asiakkaiden tuntevan olonsa rentoutuneeksi ja rauhalliseksi, soita hitaampi tempoista musiikkia matalammalla äänenvoimakkuudella.

Jos et ehdi itse panostaa soittolistoihin, Suomesta löytyy useita eri palveluntarjoajia, jotka auttavat sopivan taustamusiikin valitsemisessa ja tekevät soittolistatkin valmiiksi. Helpoiten pääset kuitenkin alkuun kokeilemalla eri radiokanavia, joiden soittolistat on usein suunniteltu tiettyä kohderyhmää silmällä pitäen.

Paras mittari taustamusiikin toimivuudesta on asiakkailta tullut palaute. Muista siis kuunnella ja tarkkailla asiakkaiden reaktioita ja säädä tarvittaessa musiikin volyymia ja kokeile eri musiikkityylejä sen perusteella, minkä huomaat tuovan sinulle parhaita tuloksia – tyytyväisiä asiakkaita.

Lue lisää vinkkejä taustamusiikin valintaan ja mikäli haluat keskustella siitä, miten voit itse hyödyntää musiikkia omassa liiketoiminnassasi, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä. Autamme mielellämme myös sopivan taustamusiikkikumppanin valitsemisessa.

Muista myös hankkia lakisääteinen musiikkilupa, jos soitat taustamusiikkia yrityksessäsi. Gramexin ja Teoston taustamusiikkiluvat saat helposti Musiikkiluvista.

Lähteet:

M. Beverland, E. Ching Lim, M. Morrison & M. Terziovski, 2006. “In-Store Music and Consumer-brand Relationships: Relational Transformation Following Experiences of (mis)fit”. Journal of Business Research.

Burleson, G. L., 1979. ”Retailer and Consumer Attitudes Towards Background Music, ” unpublished paper, Department of Business Administration, University of Texas at El Paso.

C. Caldwell & S. Hibbert, 2002. “The Influence of Music Tempo and Musical Preference on Restaurant Patrons’ Behavior”. Wiley Periodicals.

F. V. Garlin & K. Owen, 2006. ”Setting the tone with the tune: a meta-analytic review of the effects of background music in retails settings.” Journal of Business Research.

PRS for Music, 2017. “New research suggests playing music increases retailers’ Net Promoter Scores”.

S. Toivola, 2012. Taustamusiikin äänenvoimakkuuden vaikutus asiakkaiden kokemuksiin ravintolan viihtyisyydestä. Jyväskylän yliopisto.


I. Vida, C. Obadia & M. Kunz, 2007. ”The Effects if Background Music on Consumer responses in A High-End Supermarket.” International Review of Retails, Distribution and Consumer Research.

Lisää aiheista Vinkkejä & Faktaa