15.5.2019 Musiikin vaikutukset

Haluatko lisätä myyntiä pienellä vaivalla? Hyödynnä taustamusiikkia!

Jos kaipaat lisäpotkua myyntiisi tai haluat ohjailla asiakkaittesi käytöstä, tutustu taustamusiikin tehoon. Sen vaikutuksia myyntiin on nimittäin tutkittu vuosikymmenten ajan, ja tulokset ovat yhteneväisiä: musiikki todella siivittää kaupankäyntiä.

Miten taustamusiikki vaikuttaa myyntiin?

  • Kun asiakas pitää taustamusiikista, hän viihtyy pitempään ja käyttää enemmän rahaa. Ruotsalaisen kyselytutkimuksen mukaan 35 % vastaajista sanoi viipyvänsä liikkeessä kauemmin miellyttävän musiikin soidessa. 14 % vastaajista taas sanoi musiikin saavan heidät myös ostamaan enemmän. (Heartbeats International, 2011.) Caldwellin ja Hibbertin (2002) tutkimuksen mukaan asiakkaita miellyttää musiikki, jonka he tunnistavat ja joka sointuu yrityksen brändiin.
  • Musiikilla voi myös ohjata asiakkaiden käyttäytymistä ja saada asiakkaat hankkimaan haluamiasi tuotteita, usein jopa tiedostamattaan. Jos siis haluat asiakkaiden hankkivan tiettyä tuotetta, soita siihen liittyvää musiikkia. Esimerkiksi ranskalainen musiikki sai asiakkaat valitsemaan ranskalaista viiniä (A. North, D. Hargreaves & J. McKendrick, 1999).

Minkälaista on myyntiä edistävä taustamusiikki?

Kun ryhdyt luomaan taustamusiikkistrategiaa, tee se nämä asiat huomioiden:

  1. Parhaimmat tulokset saat, kun valitset musiikin niin, että se tukee yrityksesi brändiä ja sopii sen tunnelmaan.
  2. Erityisen tehokasta taustamusiikki on silloin, kun se sisältää asiakkaiden tunnistamia kappaleita.
  3. Mieti, minkälainen tempo ja volyymi sopii tavoitteisiisi. Hidastempoinen musiikki saa asiakkaat viipymään, kun taas nopeampi musiikki vauhdittaa asiakaskiertoa. Musiikin ei myöskään tarvitse soida kovalla vaikuttaakseen.

Kun musiikkibrändäys on onnistunutta, tuloksetkin ovat vaikuttavia

  • Äänibrändääjä Lauri Domnickin (2015) mukaan suomalaisessa ravintolassa valikoitu, hidastempoinen musiikki nosti keskiostoja 22 prosentilla.
  • Ruotsalaisen opinnäytetyön mukaan brändiin sopiva taustamusiikki kasvatti Gant-vaateliikkeen myyntiä 31,7 prosentilla. Myynnin kasvun lisäksi brändiin sopiva musiikki paransi asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaat myös viipyivät liikkeessä kauemmin. Brändiin sopiva taustamusiikki myös vahvisti asiakkaiden kuvaa brändistä. (Johansson & Moradi, 2015.)
  • Toisen ruotsalaisen tutkimuksen mukaan sekalaiseen musiikkiin verrattuna brändiin sopiva taustamusiikki kasvatti pikaruokaravintolan myyntiä 9,1 prosentilla. (Daunfeldt, Rudholm & Sporre, 2017.)

Lue lisää musiikkibrändäämisestä ja vinkeistä taustamusiikin valintaan.

Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan, miten voit itse hyödyntää musiikkia omassa liiketoiminnassasi ota meihin yhteyttä.

Lähteet:

C. Caldwell & S. Hibbert, 2002. “The Influence of Music Tempo and Musical Preference on Restaurant Patrons’ Behavior”. Wiley Periodicals.

S. Daunfeldt, N. Rudholm & H. Sporre 2017. ”Effects of Brand-Fit Music on Consumer Behavior: A Field Experiment”. HUI Working Papers 121, HUI Research.

L. Domnick 2015. “Taustamusiikin vaikutus: Keskiostot kasvoivat ravintolassa 22%. Lauri Domnick – Business Sound Expert.

HEARTBEATS International, 2011, Sounds Like Branding – Uncovering a musical myth.

G. Johansson & J. Moradi, 2015. What does your brand sound like? Stockholm School Of Economics.

A. North, D. Hargreaves & J. McKendrick, 1999. “The influence of in-store music on wine selections”. Journal of Applied Psychology.

Lisää aiheista Musiikin vaikutukset