Haluatko lisätä myyntiä pienellä vaivalla? Hyödynnä taustamusiikkia
15.5.2019 Musiikin vaikutukset

Haluatko lisätä myyntiä pienellä vaivalla? Hyödynnä taustamusiikkia

Jos kaipaat lisäpotkua myyntiisi tai haluat ohjailla asiakkaittesi käytöstä, tutustu taustamusiikin tehoon. Sen vaikutuksia myyntiin on nimittäin tutkittu vuosikymmenten ajan, ja tulokset ovat yhteneväisiä: musiikki todella siivittää kaupankäyntiä.

Miten taustamusiikki vaikuttaa myyntiin?

  • Kun asiakas pitää taustamusiikista, hän viihtyy pitempään ja käyttää enemmän rahaa. Asiakkaita miellyttää tutkitusti musiikki, jonka he tunnistavat ja joka sointuu yrityksen brändiin.
  • Jos haluat, että asiakkaat viipyvät pitkään ja käyttävät enemmän rahaa, valitse hidastempoista musiikkia. Tutkimusten mukaan hitaan musiikin soidessa asiakkaat syövät ateriansa hitaammin ja rahaa käytetään ravintolassa enemmän.
  • Musiikilla voi myös ohjata asiakkaiden käyttäytymistä. Jos siis haluat asiakkaiden kiinnittävän huomiota tiettyyn tuotteeseen, soita siihen liittyvää musiikkia. Esimerkiksi ranskalainen musiikki sai tutkimuksessa asiakkaat valitsemaan ranskalaista viiniä.

Minkälaista on myyntiä edistävä taustamusiikki?

Kun ryhdyt luomaan taustamusiikkistrategiaa, tee se kaksi asiaa huomioiden:

  1. Parhaimmat tulokset saat, kun valitset musiikin niin, että se tukee yrityksesi brändiä ja sopii sen tunnelmaan.
  2. Erityisen tehokasta taustamusiikki on, kun se sisältää asiakkaiden tunnistamia kappaleita.

Kun musiikkibrändäys on onnistunutta, tuloksetkin ovat vaikuttavia

  • Äänibrändääjä Lauri Domnickin mukaan suomalaisessa ravintolassa valikoitu, hidastempoinen musiikki nosti keskiostoja 22 prosentilla.
  • Ruotsalaisen opinnäytetyön mukaan onnistunut taustamusiikkivalinta kasvatti myyntiä vaateliikkeessä keskimäärin 31,7 prosentilla.
  • Toisen ruotsalaisen tutkimuksen mukaan sekalaiseen musiikkiin verrattuna brändiin istuva musiikki pikaruokaravintolassa kasvatti myyntiä 9,1 prosentilla.

Mikäli olet kiinnostunut kuulemaan, miten voit itse hyödyntää musiikkia omassa liiketoiminnassasi ota meihin yhteyttä. Lisää musiikkibrändäämisestä ja vinkeistä musiikin valintaan voit lukea Kuulokanavalta.

Lähteet:

C. Caldwell & S. Hibbert, 2002. “The Influence of Music Tempo and Musical Preference on Restaurant Patrons’ Behavior”. Wiley Periodicals.

S. Daunfeldt, N. Rudholm & H. Sporre 2017. ”Effects of Brand-Fit Music on Consumer Behavior: A Field Experiment”. HUI Working Papers 121, HUI Research.

L. Domnick 2015. “Taustamusiikin vaikutus: Keskiostot kasvoivat ravintolassa 22%. Lauri Domnick – Business Sound Expert.

G. Johansson & J. Moradi, 2015. What does your brand sound like? Stockholm School Of Economics.

R. Milliman, 1986. “The Influcence of Background music on the Behavior of Restaurant Patrons”. Journal of Consumer Research.  

A. North, D. Hargreaves & J. McKendrick, 1999. “The influence of in-store music on wine selections”. Journal of Applied Psychology.

Lisää aiheista Musiikin vaikutukset