nainen selaa vinyyleita
14.5.2019 Musiikkibrändäys

Miksi kannattaa satsata tunnettuun taustamusiikkiin?

Musiikki vaikuttaa ihmisiin voimakkaasti — ja erityisen suuri vaikutus meihin on musiikilla, jonka tunnemme. Tutut kappaleet ovat tie tunteisiimme, ja se pätee myös taustamusiikkiin.

Vain muutama prosentti ihmisistä ei reagoi musiikkiin lainkaan. Kaikkiin muihin musiikki vaikuttaa fyysisestikin, ja erityisesti lempimusiikin kuuleminen saa olon tuntumaan hyvältä. Se johtuu dopamiinista, jonka erityksen suosikkikappaleen kuuleminen saa aikaan.

Kappaleet, joihin ihastumme ja joita kuuntelemme paljon, jättävät meihin niin voimakkaan tunnemuiston, että se säilyy koko elämän ajan. Tuttu kappale saattaa nostaa mieleen tarkkoja muistoja ajoilta, jolloin sitä aloit kuunnella. Tätä mekanismia on hyödynnetty esimerkiksi muistisairaiden hoidossa: heihin voi saada yhteyden musiikin avulla.

Samasta syystä taustamusiikissa kannattaa hyödyntää kappaleita, jotka asiakkaasi todennäköisesti tunnistavat. Tunnistettava taustamusiikki on avain asiakkaaseen vaikuttamiseen. Jos musiikki ei ole tunnistettavaa, sen tehtäväksi  jää lähinnä taustahälyn vaientaminen.

Tunnettuus tehostaa taustamusiikin voimaa

Tutkijat Francine V. Garlin ja Katherine Owen ovat osoittaneet, että kun taustamusiikki on asiakkaan tunnistamaa ja asiakas pitää siitä, se vaikuttaa positiivisesti heidän ostoskäyttäytymiseensäkin. Kun musiikki miellyttää, liiketilassa vietetään enemmän aikaa ja mahdollisesti ostetaan enemmän.

Garlinin ja Owenin tutkimuksen mukaan erityisen positiivinen vaikutus asiakkaisiin oli tunnistettavalla taustamusiikilla, jonka tempo on hidas ja jota soitetaan matalalla äänenvoimakkuudella. Taustamusiikkia valitessa mieti kuitenkin, miten itse haluat vaikuttaa omiin asiakkaisiin. Jos soitat nopeampi tempoista musiikkia kovemmalla äänenvoimakkuudella, vauhdittaa se asiakaskiertoa. Hidas ja hiljaisempi musiikki puolestaan saa asiakkaat viipymään pidempään.

On myös hyvä pitää mielessä, että taustamusiikki ei vaikuta ainoastaan asiakkaisiin. Ruotsalaisissa myymälöissä toteutetun tutkimuksen mukaan useammat työntekijät pitivät musiikin vaikutusta työympäristölle positiivisena, kun myymälässä soi tekijänoikeuksien suojaama musiikki verrattuna niihin, jotka työskentelivät myymälöissä, joissa soi ns. tekijänoikeusvapaa musiikki. Yksi syy tälle on se, että musiikin laatu katsottiin huomattavasti paremmaksi ja musiikkivalikoima oli myös paljon kattavampi. Yritykset, jotka käyttävät ns. tekijänoikeusvapaata musiikkia joutuvat usein tyytymään musiikkiin, joka ei ole yhtä monipuolista ja joka ei täytä ammattimaisten levy-yhtiöiden julkaisustandardeja. (Handels reports 2018.)

Musiikkilupa on lupa soittaa musiikkia, jota asiakkaasi rakastavat

Musiikkiluvalla saat käyttöösi maailman kattavimman ja jatkuvasti kasvavan valikoiman tekijänoikeuksien suojaamaa tunnettua musiikkia – eli siis uusimpia hittejä sekä menneiden vuosikymmenten klassikkoja popista souliin, jatsiin ja rokkiin.

Musiikkilupa siis takaa sen, että voit soittaa liikkeessäsi asiakkaittesi tunnistamia ja rakastamia kappaleita, ja rajattoman katalogin ansiosta soittolistat pysyvät jatkuvasti tuoreina ja jokainen yrittäjä löytää varmasti omaan yritykseensä sopivaa musiikkia. Musiikkilupa mahdollistaa musiikin soittamisen myös useista eri lähteistä, kuten radiosta, televisiosta, cd:ltä ja julkiseen esittämiseen soveltuvista suoratoistopalveluista.

Hankkimalla lakisääteisen musiikkiluvan tuet myös kotimaisia musiikin tekijöitä ja esittäjiä. Musiikkilupamaksut ovat musiikin tekijöiden ja esittäjien palkkaa, ja luvista maksamalla taataan, että myös musiikin tekijät ja esittäjät saavat ansaitsemansa korvauksen tekemästään työstä.

Teoston ja Gramexin luvat taustamusiikin soittamiseen saat helposti Musiikkiluvista.

Lähteet:

  • F. V. Garlin & K. Owen, 2006. ”Setting the tone with the tune: a meta-analytic review of the effects of background music in retails settings”, Journal of Business Research. 
  • PRS for Music, 2017. “New research suggests playing music increases retailers’ Net Promoter Scores”.
  • Handels reports 2018, Music in stores. A study into how music affects the working environment of retail employees


Lisää aiheista Musiikkibrändäys