nainen selaa vinyyleita
14.5.2019 Musiikkibrändäys

Miksi kannattaa satsata tunnettuun taustamusiikkiin?

Musiikki vaikuttaa ihmisiin voimakkaasti — ja erityisen suuri vaikutus meihin on musiikilla, jonka tunnemme. Tutut kappaleet ovat tie tunteisiimme, ja se pätee myös taustamusiikkiin.

Vain muutama prosentti ihmisistä ei reagoi musiikkiin lainkaan. Kaikkiin muihin musiikki vaikuttaa fyysisestikin, ja erityisesti lempimusiikin kuuleminen saa olon tuntumaan hyvältä. Se johtuu dopamiinista, jonka erityksen suosikkikappaleen kuuleminen saa aikaan.

Kappaleet, joihin ihastumme ja joita kuuntelemme paljon, jättävät meihin niin voimakkaan tunnemuiston, että se säilyy koko elämän ajan. Tuttu kappale saattaa nostaa mieleen tarkkoja muistoja ajoilta, jolloin sitä aloit kuunnella. Tätä mekanismia on hyödynnetty esimerkiksi muistisairaiden hoidossa: heihin voi saada yhteyden musiikin avulla.

Samasta syystä taustamusiikissa kannattaa hyödyntää kappaleita, jotka asiakkaasi todennäköisesti tunnistavat. Tunnistettava taustamusiikki on avain asiakkaaseen vaikuttamiseen. Jos musiikki ei ole tunnistettavaa, sen tehtäväksi  jää lähinnä taustahälyn vaientaminen.

Tunnettuus tehostaa taustamusiikin voimaa

Tutkijat Francine V. Garlin ja Katherine Owen ovat osoittaneet, että kun taustamusiikki on asiakkaan tunnistamaa ja asiakas pitää siitä, se vaikuttaa positiivisesti heidän ostoskäyttäytymiseensäkin. Kun musiikki miellyttää, liiketilassa vietetään enemmän aikaa.

Taustamusiikkia valittaessa kannattaa siis pyrkiä luomaan brändiin istuva äänimaailma, jossa on läsnä asiakaskuntasi todennäköisesti tunnistamia kappaleita.

Garlinin ja Owenin tutkimuksen mukaan erityisen positiivinen vaikutus asiakkaisiin oli tunnistettavalla taustamusiikilla, jonka tempo on hidas ja jota soitetaan matalalla äänenvoimakkuudella. Taustamusiikkia valittaessa kannattaakin myös huomioida musiikin tempo. Sitä ei myöskään kannata soittaa liian kovalla: äänenvoimakkuus ei korreloi musiikin vaikutuksen voimakkuuden kanssa.

Taustamusiikki siis luo liiketilaan miellyttävän tunnelman, vaikka asiakas ei siihen tietoisesti edes kiinnittäisi huomiota, tai havahtuu musiikkiin vasta kuullessaan tunnemuiston herättävän kappaleen. Kun asiakas viihtyy tiloissa, hän todennäköisesti myös kuluttaa enemmän.

Onnistuneen taustamusiikkivalinnan vaikutukset eivät kuitenkaan pääty siihen, kun asiakas poistuu liikkeestä. Hyväksi koettu taustamusiikki myös vahvistaa yrityksen brändiä, joten se painuu todennäköisesti paremmin uusienkin asiakkaiden mieleen. Brittiläisen asiakastutkimuksen mukaan onnistunut taustamusiikkivalinta saa asiakkaat myös palaamaan liikkeeseen ja kertomaan siitä muille.

On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että taustamusiikki ei vaikuta ainoastaan asiakkaisiin. Ruotsalaisissa myymälöissä toteutetun tutkimuksen mukaan useammat työntekijät pitivät musiikin vaikutusta työympäristölle positiivisena, kun myymälässä soi tekijänoikeuksien suojaama musiikki verrattuna niihin, jotka työskentelivät myymälöissä, joissa soi ns. tekijänoikeusvapaa musiikki. Yksi syy tälle on se, että musiikin laatu katsottiin huomattavasti paremmaksi ja musiikkivalikoima oli myös paljon kattavampi. Yritykset, jotka käyttävät ns. tekijänoikeusvapaata musiikkia joutuvat usein tyytymään musiikkiin, joka ei ole yhtä monipuolista ja joka ei täytä ammattimaisten levy-yhtiöiden julkaisustandardeja. (Handels reports 2018.)

Musiikkilupa on lupa soittaa musiikkia, jota asiakkaasi rakastavat

Musiikkiluvalla saat käyttöösi maailman kattavimman ja jatkuvasti kasvavan valikoiman tekijänoikeuksien suojaamaa tunnettua musiikkia – eli siis uusimpia hittejä sekä menneiden vuosikymmenten klassikkoja popista souliin, jatsiin ja rokkiin.

Musiikkilupa siis takaa sen, että voit soittaa liikkeessäsi asiakkaittesi tunnistamia ja rakastamia kappaleita ja rajattoman katalogin ansiosta soittolistat pysyvät jatkuvasti tuoreina. Jos kaipaat vinkkejä musiikin valintaan, lue täältä miten valitset sopivaa taustamusiikkia liiketilaasi. Musiikkilupien verkkokaupasta voit hankkia asianmukaisen musiikkiluvan oman yrityksesi tarpeisiin, olit sitten ravintoloitsija, kuntosaliyrittäjä tai kampaamoyrittäjä.

Autamme myös mielellämme taustamusiikkiin ja musiikkibrändäykseen liittyvissä kysymyksissä, joten älä epäröi ottaa meihin yhteyttä.

Lähteet:

  • F. V. Garlin & K. Owen, 2006. ”Setting the tone with the tune: a meta-analytic review of the effects of background music in retails settings”, Journal of Business Research. 
  • PRS for Music, 2017. “New research suggests playing music increases retailers’ Net Promoter Scores”.
  • Handels reports 2018, Music in stores. A study into how music affects the working environment of retail employees


Lisää aiheista Musiikkibrändäys