vaatekauppa
15.4.2019 Musiikkibrändäys

Mitä on musiikkibrändäys?

Oletko miettinyt, miltä yrityksesi kuulostaa? Se vaikuttaa merkittävästi sekä mielikuviin yrityksestäsi että asiakkaittesi käyttäytymiseen. Äänimaailman voi ottaa haltuun musiikkibrändäyksen avulla.

Taustamusiikin vaikutuksesta asiakkaiden käyttäytymiseen on tehty runsaasti tutkimusta. Se osoittaa, että musiikilla voi todella vaikuttaa.

  • Kun liikkeessä soi ranskalainen musiikki, asiakkaat ostivat enemmän ranskalaista viiniä, tutkijat havaitsivat. Kun samassa myymälässä laitettiin soimaan saksalaista musiikkia, ranskalaiset viinit kiinnostivat vähemmän.
  • Kun kukkakaupassa soitettiin romanttista musiikkia, asiakkaat käyttivät enemmän rahaa kukkaostoksiinsa, selvisi ranskalaisessa tutkimuksessa.

Jo pelkällä taustamusiikin soittamisella on tutkimusten mukaan positiivinen vaikutus asiakaskokemukseen. Mutta erityisen tehokkaasti taustamusiikki vaikuttaa asiakaskokemukseen silloin, kun se sointuu yrityksen brändiin.

Brändissä on kyse siitä, miltä yrityksesi tuntuu ja minkälaisia mielikuvia se herättää. Se on yrityksesi identiteetti.

Musiikkibrändäys tarkoittaa sitä, että yrityksesi taustamusiikki räätälöidään brändiä silmällä pitäen. Musiikista tulee siis yksi brändisi merkittävistä elementeistä visuaalisen ja verbaalisen viestinnän rinnalle ja se tukee samaa brändiviestiä.

Musiikkibrändäys tarkoittaa sitä, että yrityksesi taustamusiikki räätälöidään brändiä silmällä pitäen. Musiikista tulee siis yksi brändisi merkittävistä elementeistä visuaalisen ja verbaalisen viestinnän rinnalle ja se tukee samaa brändiviestiä.

Musiikkibrändäys voi olla osa uuden yrityksen brändin luomista, jolloin yrityksen äänimaailma luodaan yhdessä brändin muiden elementtien kanssa. Musiikin voiman voi ottaa myös haltuun myöhemmin, ja silloin musiikkibrändäys tehostaa jo aiemmin luotua brändiä.

Musiikin rooli brändäyksessä voi olla erittäin merkittävä. Musiikki nimittäin vaikuttaa silloinkin, kuin siihen ei tietoisesti kiinnitetä huomiota. Sen lisäksi musiikki on tie tunteisiin, sillä musiikki vaikuttaa voimakkaasti kuulijan tunnetilaan. Ja juuri tunteilla on merkittävä rooli siinä, miten brändi koetaan ja miten esimerkiksi ostopäätöksiä tehdään.

Miten musiikkia sitten käytetään brändäämisessä?

Musiikkibrändääminen tapahtuu huomioimalla se, miten erilaiset musiikkityylit ja äänimaailmat koetaan: millaisia tunnetiloja ne synnyttävät ja minkälaisia tuntemuksia ne herättävät. Musiikkibrändäyksessä on erittäin tärkeää myös se, että musiikki sopii yrityksen imagoon. Ruotsissa vuonna 2015 julkaistu tutkimus osoittaa, että yrityksen brändiin saumattomasti istuva musiikki luo asiakkaisiin erityisen positiivisen vaikutelman.

Rautalankarokistakin pitävä asiakas arvostaa liiketilassa soivaa jatsia, jos se sopii yrityksen brändiin. Klassinen musiikki trendikkäässä nuorisovaateliikkeessä taas luo ristiriidan, eikä bassovoittoinen pop todennäköisesti sovi klassisiin iltapukuihin erikoistuneeseen putiikkiin.

Oikeanlaista musiikkia valitessasi ota huomioon myös musiikin tempo. Jos sinulla on kauppa, jossa haluat asiakkaasi ostavan enemmän tuotteitasi ja palveluitasi, valitse hitaampi tempoista musiikkia. Jos sinulla on lounasravintola ja haluat että asiakkaat syövät nopeasti ja asiakaskierto on nopea, käytät nopeampaa musiikkia. Iltaisin toivot asiakkaiden viipyvän ja silloin luot rauhallisemman tunnelman ravintolasaliin. Musiikki on sisustuselementti siinä missä kalusteet, verhot ja liikkeesi valaistuskin, se luo tunnetta ja vaientaa melua. Oikea musiikki lisää myös henkilöstösi työtehoa, työtyytyväisyyttä ja luovuutta.

Musiikkibrändäyksellä saadaan myös tuloksia. Yllä mainitun ruotsalaisen tutkimuksen mukaan onnistunut taustamusiikkivalinta kasvatti myyntiä keskimäärin 31,7 prosentilla.

Oikea brändiä tukeva musiikki tukee liiketoimintaasi ja saa asiakkaasi viihtymään

Oikein valittu brändiä tukeva musiikki saa kassakoneesi kilisemään: asiakkaasi viihtyy paremmin, hän käyttää halutun määrän aikaa liiketilassasi ja ostaa enemmän. Päästäksesi alkuun päätä minkälaisen mielikuvan haluat antaa yrityksestäsi ja/tai palvelustasi. Kun toivottu mielikuva on selvä, määrittele musiikkistrategia samojen atribuuttien kautta. Musiikkivalintoja tehdessä on syytä pitää mielessä, että yrityksen mielikuvan mukaista musiikkia tulisi soittaa 50-70 % ajasta ja soittolistoilla olisi hyvä olla viikottain vaihtuva 200 kappaleen lista. Näin musiikki toimii rakentavasti myös työhyvinvoinnin tukena. Tarvittaessa voit käyttää musiikin valinnassa myös ammattilaista apunasi. Suomesta löytyy lukuisia asiantuntijoita mainostoimistoista taustamusiikkioperaattoreihin.

Mikäli haluat kuulla lisää tai haluat saada lisätietoa musiikkibrändäysverkostostamme, ota meihin yhteyttä. Täältä voit myös lukea vinkkejämme sopivan taustamusiikin valitsemiseen.

Lisää aiheista Musiikkibrändäys