kampaamotuolit
16.5.2019 Musiikki asiakastilassa

Musiikki siivittää kampaamosi menestystä

Haluatko saada kampaamosi asiakkaat viihtymään entistä paremmin, tekemään enemmän ostoksia ja palaamaan luoksesi uudelleen? Satsaa taustamusiikkiin.

Lähes kaikissa kampaamoissa soi radio, paljastaa Teoston tutkimus vuodelta 2017. Kampaamoyrittäjät myös kuuluvat niiden yrittäjien joukkoon, jotka kokevat taustamusiikilla olevan tärkeä rooli.

Jo radion soittaminen on askel kohti viihtyvyyttä. Se tasoittaa kampaamon äänimaailmaa ja suuremmissa tiloissa myös luo yksityisyyden tunnetta: keskustelut eivät kuulu helposti tuolista toiseen. Radiosta kuuluu usein myös asiakkaiden tunnistamia, tuttuja kappaleita, mikä sekin edistää viihtyvyyttä. Laajan kanavavalikoiman ansiosta kampaamo voi myös helposti löytää kanavan, joka vahvistaa kampaamon haluttua mielikuvaa.

Parhaiten taustamusiikki toimiikin silloin, kun se on valittu kampaamon brändiin sopivaksi. Hyvästä taustamusiikista on monenlaista iloa:

  • Asiakkaat viihtyvät – mutta myös palaavat liikkeeseesi entistä todennäköisemmin ja levittävät myös hyvää sanaa yrityksestäsi.
  • Taustamusiikki vaikuttaa positiivisesti myös työntekijöihin: se motivoi, pitää yllä hyvää tunnelmaa ja vauhdittaa työntekoa.
  • Voit vaikuttaa asiakkaan kokemukseen ja kampaamosi tunnelmaan musiikkivalinnalla.
  • Voit vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen musiikilla.

Seuraavat nyrkkisäännöt auttavat valitsemaan kampaamoosi parhaiten sopivaa taustamusiikkia. Voit valikoida musiikin myös ajankohdan mukaan, esimerkiksi perjantai-illan ja lauantain tunnelmaan voi sopia erilainen musiikki kuin maanantai-iltaan.

  • Valitse taustamusiikki niin, että se sopii liikkeesi brändiin. Jos kampaamosi tunnelma on hienostunut, voi tilaasi sopia parhaiten klassinen musiikki tai jazz. Jos taas asiakkaasi tulevat kampaamosi mahdollisimman trendikästä leikkausta tai värjäystä kaivatessaan, kannattaa musiikinkin olla ajan hermolla.
  • Hidastempoinen, raukea musiikki on rentouttavaa: jos asiakkaasi kaipaa omaa aikaa ja hengähdystaukoa kiireisen työpäivän jälkeen, soita rauhallista musiikkia.
  • Tutkimusten mukaan rauhallinen musiikki myös lisää myyntiä. Mikäli valitset soittolistallesi hidastempoista jatsia tai klassista musiikkia, huomioi, että se saa asiakkaat usein mieltämään liikkeen arvokkaaksi.
  • Nopeatempoisempi musiikki puolestaan piristää ja nostattaa tunnelmaa.
  • Jos asiakkaasi joutuvat odottamaan, huolehdi siitä, että odotustilassa soi taustamusiikki. Tutkimusten mukaan se luo vaikutelman siitä, että aika kuluu nopeammin. Asiakkaasi pysyvät siis hyvällä tuulella. Sama pätee myös puhelimessa odottamiseen.
  • Musiikkia ei tarvitse soittaa kovalla, jotta sen eduista hyötyy. Musiikki vaikuttaa meihin silloinkin, kun emme tietoisesti reagoi siihen. Pyri äänenvoimakkuuteen, joka peittää työskentelystä syntyvän hälyn, mutta ei tee juttelusta vaikeaa.

Kampaamon teostomaksu on nyt musiikkilupa, joka sisältää niin Teoston kuin Gramexin maksut. Luvan hinta määräytyy asiakastilan pinta-alan mukaan ja kuukausihinta pienelle parturikampaamolle on 20,09 € sekä voimassa oleva arvonlisävero. Musiikkilupa kattaa niin radion, nettiradion, CD:n sekä räätälöidyn taustamusiikin soittamisen kampaamossa, ja kerran luvan hankittuasi voit melkeinpä unohtaa koko jutun. Lisätietoja luvasta löydät Taustamusiikki asiakastilassa: Kampaamot ja kauneushoitolat -sivulta. 

Lisää aiheista Musiikki asiakastilassa