Musiikki siivittää kampaamosi menestystä | Musiikkiluvat
kampaamotuolit
16.5.2019 Musiikki asiakastilassa

Musiikki siivittää kampaamosi menestystä

Haluatko saada kampaamosi asiakkaat viihtymään entistä paremmin, tekemään enemmän ostoksia ja palaamaan luoksesi uudelleen? Satsaa taustamusiikkiin.

Lähes kaikissa kampaamoissa soi radio, paljastaa Teoston tutkimus vuodelta 2017. Kampaamoyrittäjät myös kuuluvat niiden yrittäjien joukkoon, jotka kokevat taustamusiikilla olevan tärkeä rooli.

Jo radion soittaminen on askel kohti viihtyvyyttä. Se tasoittaa kampaamon äänimaailmaa ja suuremmissa tiloissa myös luo yksityisyyden tunnetta: keskustelut eivät kuulu helposti tuolista toiseen. Radiosta kuuluu usein myös asiakkaiden tunnistamia, tuttuja kappaleita, mikä sekin edistää viihtyvyyttä.

Parhaiten taustamusiikki kuitenkin toimii silloin, kun se on valikoitu kampaamosi asiakkaita ajatellen. Hyvästä taustamusiikista on monenlaista iloa:

  • Asiakkaat viihtyvät – mutta myös palaavat liikkeeseesi entistä todennäköisemmin ja levittävät myös sanaa yrityksestäsi.
  • Taustamusiikki vaikuttaa myös positiivisesti työntekijöihin: se motivoi, pitää yllä hyvää tunnelmaa ja vauhdittaa työntekoa.
  • Voit vaikuttaa asiakkaan kokemukseen ja kampaamosi tunnelmaan musiikkivalinnalla.
  • Voit vaikuttaa asiakkaiden ostoskäyttäytymiseen musiikilla.

Seuraavat nyrkkisäännöt auttavat valitsemaan yritykseesi parhaiten sopivaa taustamusiikkia. Voit valikoida musiikin myös ajankohdan mukaan. Esimerkiksi perjantai-illan ja lauantain tunnelmaan voi sopia erilainen musiikki kuin maanantai-iltaan.

  • Valitse taustamusiikki niin, että se sopii yrityksesi brändiin. Jos kampaamosi tunnelma on hienostunut, voi tilaasi sopia parhaiten klassinen musiikki tai jazz. Jos taas asiakkaasi tulevat kampaamosi mahdollisimman trendikästä leikkausta tai värjäystä kaivatessaan, kannattaa musiikinkin olla ajan hermolla.
  • Hidastempoinen, raukea musiikki on rentouttavaa: jos asiakkaasi kaipaa omaa aikaa ja hengähdystaukoa kiireisen työpäivän jälkeen, soita rauhallista musiikkia.
  • Tutkimusten mukaan rauhallinen musiikki myös lisää myyntiä. Mikäli valitset soittolistallesi hidastempoista jatsia tai klassista musiikkia, huomioi, että se saa asiakkaat usein mieltämään liikkeen arvokkaaksi.
  • Nopeatempoisempi musiikki puolestaan piristää ja nostattaa tunnelmaa.
  • Jos asiakkaasi joutuvat odottamaan, huolehdi siitä, että odotustilassa soi taustamusiikki. Tutkimusten mukaan se luo vaikutelman siitä, että aika kuluu nopeammin. Asiakkaasi pysyvät siis hyvällä tuulella. Sama pätee myös puhelimessa odottamiseen.
  • Musiikkia ei tarvitse soittaa kovalla, jotta sen eduista hyötyy. Musiikki vaikuttaa meihin silloinkin, kun emme tietoisesti reagoi siihen. Pyri äänenvoimakkuuteen, joka peittää työskentelystä syntyvän hälyn, mutta ei tee juttelusta vaikeaa.

Taustamusiikin soittamiseen tarvittavan musiikkiluvan hankit helposti Musiikkiluvista. Taustamusiikki asiakastilassa -lupa kattaa sekä radion että räätälöidyn taustamusiikin soittamisen ja kerran luvan hankittuasi voit melkeinpä unohtaa koko jutun.

Lisää aiheista Musiikki asiakastilassa