Musiikilla voi vaikuttaa asiakkaiden käytökseen | Musiikkiluvat
nainen selaa vaatteita vaatekaupassa
7.6.2019 Musiikki asiakastilassa

Taustamusiikki asiakastiloissa – musiikilla voi vaikuttaa asiakkaiden käytökseen

Haluatko varmistaa, että asiakkaasi viihtyvät tiloissasi ja palaavat yhä uudelleen – sekä kasvattaa myyntiä? Ota taustamusiikki avuksesi: se on erinomainen yrittäjän apulainen.

Tutkimukset osoittavat aukottomasti, että taustamusiikki asiakastiloissa vaikuttaa positiviisesti yritystoimintaan. Sen vaikutukset ovat varsin monipuoliset: taustamusiikki auttaa kasvattamaan myyntiä, lisää viihtyvyyttä, luo miellyttävän tunnelman ja saa aikaan mieleenpainuvan asiakaskokemuksen.

Miten taustamusiikki vaikuttaa asiakkaiden käytökseen?

  • Taustamusiikki lisää myyntiä. Kun asiakastilojen äänimaailma on miellyttävä, se vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Huolellisesti valikoitu, yrityksen brändiin sointuva taustamusiikki voi kasvattaa myyntiä jopa 30 prosentilla, kuten ruotsalainen tutkimus osoittaa. Musiikin avulla voi myös ohjata asiakkaan valintoja.
  • Taustamusiikki lisää viihtyvyyttä. Taustamusiikki vaientaa epämiellyttävät äänet ja saa asiakkaat hyvälle tuulelle. Onnistuneesti valitun musiikin avulla voi esimerkiksi saada asiakkaat viettämään tiloissa enemmän aikaa ja vaikuttaa siihen, minkälaisia tuotteita he valitsevat. Taustamusiikki tekee myös esimerkiksi jonottamisesta miellyttävämpää.
  • Taustamusiikki luo myönteisen asiakaskokemukseen. Kun asiakastiloissa soi asiakkaiden mielestä hyvä musiikki, he palaavat yritykseen ja kertovat siitä muille todennäköisemmin. Musiikki vaikuttaa positiivisesti myös siihen, miten hyvin asiakkaat muistavat brändisi ja minkälaisen mielikuvan he siitä muodostavat.
  • Taustamusiikki luo tunnelman. Taustamusiikki on helppo tapa luoda brändiisi sopiva tunnelma. Sen avulla voit myös helposti luoda esimerkiksi eri päivänaikoihin tai viikonpäiviin sopivan tunnelman.

Miten taustamusiikki valitaan?

Taustamusiikista on tutkimusten mukaan ehdottomasti eniten hyötyä silloin, kun se on valikoitu huolellisesti. Taustamusiikkistrategiassa on syytä huomioida kaksi pääasiaa: soitettu musiikki sopii saumattomasti brändiisi ja siinä on mukana asiakkaittesi tunnistamia kappaleita.

Parhaimmillaan taustamusiikki on siis linjassa myymiesi tuotteiden, yrityksesi imagon, sisustuksen ja asiakaskunnan kanssa. Radion soittaminen tai ykköshittejä sisältävän soittolistan pyörittäminen ei siis aina tuota parhaimpia mahdollisia tuloksia.

Viimeisimpien trendien mukaisia vaatteita myyvässä liikkeessä toimii siis viimeisimpien trendien mukainen musiikki – laadukkaseen vintage-muotiin keskittyvässä liikkeessä voi puolestaan painottaa viime vuosikymmenten klassikkoja.

Taustamusiikin on hyvä sisältää myös asiakkaittesi todennäköisesti tunnistamaa musiikkia. Kun musiikkikappale on tuttu, sillä on erityisen voimakas vaikutus kuulijaan ja se saa aikaan mielihyvää. Kaikkien kappaleiden ei kuitenkaan tarvitse olla tunnettuja hittejä.

Musiikkiluvat taustamusiikin soittamiseen asiakastiloissa

Taustamusiikki asiakastilassa -lupa kattaa taustamusiikin julkisen esittämisen yrityksen asiakastiloissa.

Asiakastiloja ovat esimerkiksi päivittäis- ja erikoistavarakaupat, parturit ja kampaamot, kauneushoitolat, hammas- ja lääkäriasemat, fysioterapiat ja muut terveydenhoitotilat, pankit, vakuutuslaitokset, autoliikkeet ja huoltoasemien myymälätilat sekä yritysten aula- ja vastaanottotilat.

Jos kaipaat vinkkejä siitä, miten voit itse hyödyntää musiikkia omassa liiketoiminnassasi, älä epäröi ottaa yhtettä.

Lähteet:

  • S. Areni & D. Kim, 1993. ”The Influence of Background Music on Shopping Behaviour: Classical versus Top-40 Music in a Wine Store”. Advances in Consumer Research.
  • M. Beverland, E. Ching Lim, M. Morrison & M. Terziovski, 2006. “In-Store Music and Consumer-brand Relationships: Relational Transformation Following Experiences of (mis)fit”. Journal of Business Research.
  • F. V. Garlin & K. Owen, 2006. ”Setting the tone with the tune: a meta-analytic review of the effects of background music in retails settings.” Journal of Business Research.
  • G. Johansson & J. Moradi, 2015. What does your brand sound like? Stockholm School Of Economics.
  • S. Oakes, 2003. ”Musical Tempo and Waiting Perceptions”. Wiley Periodicals.
  • PRS for Music, 2017. “New research suggests playing music increases retailers’ Net Promoter Scores”.

Lisää aiheista Musiikki asiakastilassa