Valkoisia ääniaaltoja sinisellä taustalla.
14.5.2019 Vinkkejä & Faktaa

Miksi yrityksen kannattaa satsata tuttuun taustamusiikkiin?

Tuttu musiikki on tutkitusti tie asiakkaan tunteisiin. Tässä jutussa selvitämme, mitä asiakkaille tuttu musiikki käytännössä tarkoittaa, mitkä ovat parhaan taustamusiikin peruselementtejä ja sitä, millainen taustamusiikin soittolistan tulisi olla.

  • Mitä on tuttu taustamusiikki?
  • Mihin musiikin fyysinen vaikutus perustuu
  • Miten musiikkimaku vaikuttaa taustamusiikin kokemukseen 
  • Miten taustamusiikki vaikuttaa asiakkaiden ja henkilökunnan viihtyvyyteen ja käytökseen
  • Miten rakennetaan toimiva soittolista yritykseen?

Mitä on tuttu taustamusiikki?

Lempimusiikin käsite on meistä monelle tuttu. Kun puhumme tutusta tai tunnistettavasta taustamusiikista, tarkoitamme suosikkibiisiä, artistia tai musiikkityyliä, joka nostaa mielialaa, tuo mieleen muistoja tai muita fiiliksiä – parhaimmillaan tekee päivästä paremman tai saa meidät ostamaan enemmän.

Kun meiltä kysytään, mikä on mielimusiikkiamme, vastaamme usein jonkin tietyn artistin tai musiikkityylin. Lempimusiikin määrä on kuitenkin moninkertainen verrattuna siihen, mitä kysyttäessä kerromme: kuulemme musiikkia jatkuvasti, myös passiivisesti ja tiedostamattamme. Tällainen tiedostamaton musiikin kuuntelu vaikuttaa meihin yhtä paljon kuin tiedostettukin.

Musiikkia tehdään tutuksi ja tunnetuksi artistien, radiolähetysten, suoratoistopalveluiden, konserttien ja musiikkikilpailujen toimesta jatkuvasti. Tämä tekee tunnetusta musiikista ainutlaatuista, eikä tunnettuuden korvaaminen millään muulla keinolla ole mahdollista.

Tunnettu musiikki vaikuttaa myös fyysisesti

Vain muutama prosentti ihmisistä ei reagoi musiikkiin lainkaan. Meitä muita musiikki koskettaa – erityisesti lempimusiikin kuuleminen saa olon tuntumaan hyvältä. Se johtuu mielihyvähormoni dopamiinista, jonka erityksen tutun musiikin kuuleminen saa aikaan.

Kappaleet, joihin ihastumme ja joita kuulemme paljon, tiedostaen tai tiedostamatta, jättävät meihin niin voimakkaita tunnemuistoja, että ne säilyvät koko elämän ajan. Tuttu kappale saattaa nostaa mieleen hyvinkin tarkkoja muistoja ajoilta, jolloin kuulit sitä säännöllisesti. Tätä vaikutusta on hyödynnetty onnistuneesti jopa terveydenhuollossa.

Tunnistettava, tuttu taustamusiikki on siis avain asiakkaaseen vaikuttamiseen. Jos musiikki ei ole tunnistettavaa, sen tehtäväksi jää lähinnä huoneen täyttäminen äänellä. Osa ihmisistä kokee tällaisen äänimaiseman ärsyttäväksi, tämä koskee erityisesti työntekijöitä.

Tuttu musiikki miellyttää, vaikka kyseessä ei olisikaan oma lempikappale

Koska musiikki vaikuttaa meihin fysiologisesti, ohittaa tutun musiikin luoma turvallisuuden tunne merkityksessä musiikkimaun ja henkilökohtaiset mieltymykset. 

Toisin sanoen: tuttu taustamusiikki herättää kuulijoissa positiivisia tunnelmia riippumatta siitä, kertooko kuulija sen olevan juuri hänen mielimusiikkiaan vai ei. Tuttu musiikki saa meidät hyräilemään ja reagoimaan, vaikka kappale ei olisikaan juuri se mieluisin.

Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan taustamusiikissa tärkeintä on musiikin oikea volyymi ja musiikin sopivuus tilaan ja tilanteeseen: äänenvoimakkuus oli tärkein hyvän taustamusiikin määre yli 80 prosentille asiakkaista. Kaupoissa vain 28% asiakkaista toivoi taustamusiikin olevan juuri oman musiikkimakunsa mukaista ja ravintoloissa vastaava luku oli ainoastaan 20% .

Tuttu musiikki ohjaa asiakkaiden käyttäytymistä

Tutkijat Francine V. Garlin ja Katherine Owen ovat osoittaneet, että kun taustamusiikki on asiakkaan tunnistamaa ja asiakas pitää siitä, se vaikuttaa positiivisesti heidän ostoskäyttäytymiseensä. Kun musiikki miellyttää, liiketilassa vietetään enemmän aikaa ja mahdollisesti ostetaan enemmän.

Garlinin ja Owenin tutkimuksen mukaan erityisen positiivinen vaikutus asiakkaisiin oli tunnistettavalla taustamusiikilla, jonka tempo on hidas ja jota soitetaan matalalla äänenvoimakkuudella. 

Musiikilla on myös kosolti muita vaikutuksia: nopea tempo ja kovempi voimakkuus vauhdittavat asiakaskiertoa, hidas ja hiljaisempi musiikki pitää asiakaat yrityksen tiloissa pidempään. Taustamusiikilla voi vaikuttaa myös siihen, mitä tuotteita asiakkaat päätyvät valitsemaan.

Tuttu musiikki saa henkilökunnankin tyytyväisemmäksi

Taustamusiikki ei vaikuta ainoastaan asiakkaisiin. Ruotsalaisissa myymälöissä toteutetun tutkimuksen mukaan useammat työntekijät viihtyivät työpaikallaan paremmin silloin, kun myymälässä soi tuttu musiikki verrattuna niihin, jotka työskentelivät myymälöissä, joissa soi ns. tekijänoikeusvapaa tai “teostovapaa” musiikki. Ja kun henkilökunta on tyytyväistä, on asiakaspalvelukin aina parempaa.

Yksi syy tälle oli se, että tutun musiikin laatu katsottiin huomattavasti paremmaksi ja musiikkivalikoima oli myös paljon kattavampi. 

Yritykset, jotka käyttävät ns. tekijänoikeusvapaata musiikkia joutuvatkin usein tyytymään musiikkiin, joka ei ole yhtä monipuolista ja joka ei täytä ammattimaisten levy-yhtiöiden julkaisustandardeja. (Handels reports 2018.)

Paras soittolista koostuu tutusta musiikista – mitä muuta pitää huomioida?

Yrityksen soittolistalle on siis syytä koostaa tunnettua musiikkia, joka herättää asiakkaissa tunnemuistoja. Mutta mitä muuta soittolistan koostamisessa kannattaa huomioida? 

Tässä muutama vinkki hyvän yrityssoittolistan rakennnukseen:

  • Millainen musiikki luo sitä tunnelmaa, mitä tiloihisi tavoittelet? Huomioi, tukeeko yrityksesi yleisfiilistä paremmin esimerkiksi pirteä vai seesteisen rauhallinen musiikki.
  • Kuinka pitkään asiakkaat yleisimmin viipyvät tiloissasi? Soittolistan kesto ja kappalemäärä kannattaa suunnitella niin, että asiakas ei yhdellä käynnillään kuulisi listaa ympäri ja etteivät työntekijät kyllästy jatkuvasti soiviin samoihin kappaleisiin. Esimerkiksi 200 normaalimittaista kappaletta riittää noin kolmen päivän soittolistakäyttöön. 

Musiikkilupa on lupa soittaa tuttua taustamusiikkia, jota asiakkaasi rakastavat

Musiikkiluvalla saat käyttöösi maailman kattavimman ja jatkuvasti kasvavan valikoiman tekijänoikeuksien suojaamaa tunnettua musiikkia – eli siis uusimpia hittejä sekä menneiden vuosikymmenten klassikkoja popista souliin, jatsiin ja rokkiin. Lue musiikkiluvasta lisää täällä!

Haluatko tutustua eri alojen yrittäjien kokemuksiin tutun taustamusiikin käytöstä? Tutustu asiakkaidemme kokemuksiin täällä!

Lähteet:

  • F. V. Garlin & K. Owen, 2006. ”Setting the tone with the tune: a meta-analytic review of the effects of background music in retails settings”, Journal of Business Research. 
  • PRS for Music, 2017. “New research suggests playing music increases retailers’ Net Promoter Scores”.
  • Handels reports 2018, Music in stores. A study into how music affects the working environment of retail employees

Lisää aiheista Vinkkejä & Faktaa