Jungle Juice Barin perustaja Noora Fagerström
28.5.2020 Asiakkailta kuultua

Musiikki houkuttelee asiakkaita Jungle Juice Bareihin

Asiakkaalta kuultua: Noora Fagerström, Jungle Juice Bar

Musiikin soittaminen kauppakeskuksien liikkeissä ja ravintoloissa on erinomainen keino erottua joukosta. Musiikki kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomion ja musiikin avulla yritys jää myös paremmin ohikulkijoiden mieleen. Jungle Juice Barin perustaja Noora Fagerström kertoo vinkkejä, kuinka musiikkia hyödynnetään onnistuneesti kauppakeskusympäristössä.

Smoothiebaariketjun menestystarina alkoi 10 vuotta sitten, kun 24-vuotias terveellisistä elämäntavoista nauttiva Noora Fagerström perusti yhdessä miehensä kanssa ensimmäisen Jungle Juice Barin. Nykyisin ketju työllistää yli 500 henkilöä ja Jungle Juice Barit ovat tuttu näky kauppakeskuksissa ympäri Suomen. ”Kaikki kauppapaikkamme on mietitty niin, että olemme asiakkaiden luona siellä, missä he liikkuvat eikä heidän tarvitse etsiä meitä”, Noora kertoo.

Musiikkia rakastava Noora kertoo musiikin olevan läsnä hänen arjessaan lähes aina. ”Tulen musiikista hyvälle tuulelle ja harvoin on päiviä, jolloin musiikkia ei kuuntelisi ollenkaan”, kertoo Noora. ”Kuuntelen musiikkia kotona, illanvietossa, salilla, autossa ja toimistolla”, Noora jatkaa.

Tunnetut pop-kappaleet herättävät asiakkaiden huomion

Jungle Juice Barit erottuvat persoonallisella ilmeellään, mutta myös iloisen taustamusiikkinsa ansiosta. Musiikkia soitetaan Jungle Juice Bareissa monipuolisesti: pääasia on, että biisit tuovat hyvää fiilistä. Noora kertoo, että Jungle Juice Barien soittolistoissa suositaan erityisesti englanninkielisiä tunnettuja pop-kappaleita, joilla herätetään asiakkaiden huomio.

Smoothiebaariketjun asiakkailta on tullut yleisesti positiivista palautetta taustamusiikista. Eräs asiakkaalta tullut palaute on kuitenkin jäänyt erityisesti Nooran mieleen:

”Vitsi mikä meininki teillä! Macarena soi ja työntekijät tanssii sen mukana, tuli niin hyvä mieli”

Markkinointiosasto suunnittelee soittolistat

Jungle Juice barien pisteillä soitettavat soittolistat suunnitellaan itse. ”Markkinointiosastomme suunnittelee soittolistat, mutta myös pisteiden työntekijät saavat vaikuttaa soittolistoihin toivomalla kappaleita”, kertoo Noora. Soitettava soittolista valitaan yleensä ajankohdan mukaan. ”Aamuun, iltapäivään, hiljaiseen ja kiireiseen aikaan on eri soittolistat”, kertoo Noora.

Jungle Juice Bareissa on joskus kokeiltu myös ketjulle tehtyä valmista ”viidakkomusiikkia”, mutta työntekijöiden toiveesta smoothiebaareissa siirryttiin pian takaisin monipuolisempaan tunnettuun musiikkiin.

Musiikki houkuttelee asiakkaita smoothiebaariin

Musiikin soittamisen kauppakeskusympäristössä Noora kokee mahdollisuudeksi erottua: ”musiikki kiinnittää asiakkaiden huomion”. Musiikin soittamisesta on myös pitkän tähtäimen hyötyjä, vaikkei asiakas välittömästi asioisi smoothiebaarissa. ”Musiikin soidessa yritys jää paremmin mieleen, ja kun hyvä fiilis välittyy, tulee yrityksessä asioitua myöhemmin suuremmalla todennäköisyydellä”, Noora pohtii.

Jotta musiikki toimisi parhaalla mahdollisella tavalla on Jungle Juice Bareissa panostettu laadukkaisiin kaiuttimiin. Ketjulla on käytössään Genelec-kaiuttimet. Noora kertoo kaiuttimien sopivan heille, sillä musiikki ohjautuu kaiuttimen osoittamaan suuntaan, eikä ääni hajoa muualle.

Musiikki luo hyvää fiilistä työpisteelle

Vaikka musiikin soittaminen kauppakeskusympäristössä on yleensä mutkatonta ja tuo paljon mahdollisuuksia, voi sen mukana tulla luonnollisesti myös pistekohtaisia haasteita. Noora kertoo, että joskus musiikki saattaa häiritä naapuriyrityksiä tai kauppakeskuksen oma kaiutin soi häiritsevästi aivan smoothiebaarin vieressä. Tällaisissa tapauksissa musiikkia on laitettu astetta hiljaisemmalle ja sitä soitetaan pääasiassa työntekijöiden viihtyvyyden vuoksi.

Noora kokee, että musiikilla on suuri merkitys työntekijöiden viihtyvyyteen. ”Työntekijöiltä tulee paljon positiivista palautetta ja musiikin tärkeys korostuu etenkin aikoina, jolloin työskennellään yksin”, Noora kertoo. ”Musiikki tuo hyvää energiaa ja fiilistä”, hän jatkaa. Noora suosittelee kaikkia yrityksiä ainakin kokeilemaan taustamusiikin soittamista ja selvittämään musiikin toimivuutta esimerkiksi henkilöstö- tai asiakastutkimuksien avulla.

Mikäli musiikkiluvat on unohtunut hankkia, on ne mahdollista maksaa takautuvasti

Musiikkilupien hoitamista Noora pitää helppona ja asiaan palataan aina, kun avataan uusia toimipisteitä. ”On ollut kiva, jos Musiikkilupien puolelta ollaan oltu yhteydessä uuden toimipisteen avautuessa”, kehuu Noora.

Hän kertoo, että uusien pisteiden avautuessa tehtävälista on pitkä ja musiikkiluvat saattavat inhimillisesti unohtua hoitaa. ”On hyvä, että musiikkiluvat on mahdollista maksaa takautuvasti, mikäli musiikkiluvat on unohtunut hankkia uuteen pisteeseen”, kertoo Noora.

Asiakkailta kuultua -sarja kertoo, miten taustamusiikkia käytetään yrityksissä

Asiakkailta kuultua -sarjassa esittelemme asiakkaitamme eri toimialoilta ja kysymme musiikinkäyttötottumuksista ja musiikin merkityksestä niin arjessa kuin työssä. Lue lisää taustamusiikin hyödyistä yrittäjille – täältä löydät lisää kokemuksia musiikkiluvista ja taustamusiikin käytöstä.

Kauppakeskusliikkeiden ja -ravintoloiden musiikkiluvista:

Taustamusiikki asiakastilassa -lupa kattaa taustamusiikin julkisen esittämisen äänitteeltä (mm. TV, radio, tietokone, nettiradio, CD)  liikkeen asiakastiloissa. Luvan hinta määräytyy asiakastilan pinta-alan mukaan.

Taustamusiikki ravintolassa -lupa kattaa taustamusiikin julkisen esittämisen äänitteeltä (mm. TV, radio, tietokone, nettiradio, CD) ravintolassa, kahvilassa tai baarissa. Luvan hinta määräytyy asiakaspaikkojen määrän mukaan.

Lisää aiheista Asiakkailta kuultua