mies_vinyylin_kanssa
13.5.2019 Musiikki asiakastilassa

Näin valitset taustamusiikkia yritykseesi – 6 vinkkiä parhaan taustamusiikin valintaan

Musiikki on erinomainen yrittäjän apulainen, sillä taustamusiikin soittaminen liiketilassa lisää tutkitusti myyntiä. Mutta miten taustamusiikki kannattaa valita ja mistä hyviä kappaleita voi löytää? Kokosimme kuusi vinkkiä, jotka auttavat taustamusiikin valinnassa.

Taustamusiikin valinta yritykseen voi joskus tuntua vaikealta. Radiosta ei ehkä löydy yritykseen sopivaa kanavaa, levyjen valinta ja niihin liittyvä logistiikka tuntuu hankalalta, tai musiikkipalveluiden laajasta tarjonnasta on vaikea löytää oikeaa tyyliä. 

Mistä siis aloittaa, jos haluaa rakentaa ravintolaan, kahvilaan, myymälään tai vaikkapa kuntosalille musiikin avulla ilmapiirin, jossa asiakkaat viihtyvät ja asiointi sujuu? Se selviää nyt.

Näin onnistut yrityksesi taustamusiikin valinnassa

Tutkimukset osoittavat, että yrityksen liiketilassa soiva musiikki vaikuttaa asiakkaiden mielikuvaan ja viihtymiseen yrityksessä silloinkin, kun he eivät kiinnitä musiikkiin huomiota. Jos liikkeessä soi hyvä – asiakkaille tuttu, miellyttävä ja yritykseen sopiva – musiikki, asiakas paitsi viihtyy, myös palaa todennäköisemmin ja suosittelee liikettä muillekin. 

Yritykseen, jossa soi musiikki, on mukava astua sisään ja asiointi tuntuu luontevammalta kuin hiljaisessa tilassa. Taustamusiikki luo asiakkaille myös yksityisyyttä, mahdollisuuden keskustella tuotteista ja tarjonnasta ja se peittää muusta toiminnasta syntyviä, sattumanvaraisia ääniä. 

Mutta miten ravintolan, kahvilan, kaupan tai vaikkapa kuntosalin tai apteekin taustamusiikki valitaan, jotta siitä on mahdollisimman paljon hyötyä liiketoiminnalle ja iloa asiakkaille? 

Näin onnistut oikean taustamusiikin valinnassa:

  1. Valitse taustamusiikkia, joka tukee tavoittelemaasi tunnelmaa
  2. Valitse musiikkia, joka ohjaa asiakkaita toimimaan oikealla tavalla
  3. Aloita genren eli taustamusiikin tyylin valinnasta – silloin kappaleiden valinta on helpompaa
  4. Huomioi taustamusiikin tempo
  5. Soita taustamusiikkia oikealla volyymilla
  6. Varmista, että samat kappaleet eivät toistu soittolistalla liian usein.

Seuraavaksi käymme läpi joka kohdan hieman tarkemmin.

1. Valitse taustamusiikkia, joka tukee tavoittelemaasi tunnelmaa

Taustamusiikki parantaa liiketoimintaa, kun se sopii yritykseesi saumattomasti. Musiikki vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisia mielikuvia liiketila ja yritys herättää ja minkälainen tunnelma asiakkaille välittyy.

Lähesty musiikkivalintaa siis yrityksen yleisilmeen, toivomasi tunnelman ja tuotteiden tai tarjoaman kautta. Tavoitteletko hienostunutta ja klassista, rauhallista tunnelmaa yrityksesi tiloihin? Siinä tapauksessa taustamusiikiksi sopii esimerkiksi raukea jazz tai klassinen musiikki. 

Tai haluatko rakentaa yritykseesi ajankohtaista ja trendikästä tunnelmaa? Silloin taustamusiikki valitaan niin, että musiikki viestii juuri näitä asioita: sopivaa taustamusiikkia olisi vaikkapa moderni poppi tai ajankohtainen indie-musiikki. 

Ristiriitainen musiikkivalinta sekoittaa tunnelmia ja tuntuu asiakkaista helposti oudolta, jopa väärältä. Esimerkiksi pikaruokala, jossa soi klassinen musiikki, on hyvä esimerkki tällaisesta ristiriidasta.

2. Taustamusiikki vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen: johda käyttäytymistä musiikilla

Miten toivot asiakkaidesi toimivan ja käyttäytyvän yrityksessäsi? Taustamusiikki vaikuttaa asiakkaiden toimintaan, joten voit johtaa sitä oikeaan suuntaan musiikkivalinnoilla. 

Jos yrityksessäsi käy runsaasti asiakkaita ja toivot heidän tekevän ostoksensa ripeästi, kannattaa nostaa äänenvoimakkuutta ja soittaa nopeatempoista musiikkia. Kun taustamusiikki myymälässä tai muussa liiketilassa on oikein valittua, se ei häiritse asiakkaita, eikä siis vähennä ostosten määrää, vaikka musiikki soisikin hieman lujemmalla. 

Jos taas haluat, että asiakkaat viihtyvät tiloissa mahdollisimman pitkään, valitse hitaampaa, rauhallista musiikkia.

Asiakkaan käytökseen voi myös vaikuttaa taustamusiikin teemalla. Esimerkiksi kukkakaupassa soitettu romanttinen musiikki sai asiakkaat käyttämään enemmän rahaa kukkaostoksiinsa, selvisi ranskalaisessa tutkimuksessa.

3. Miten taustamusiikin tyyli ja genre vaikuttavat asiakkaisiin?

Valitse yrityksesi taustamusiikin genre aina yritystä ja asiakkaitasi ajatellen. Genren avulla voi myös ohjata asiakkaitten käytöstä toivomaasi suuntaan. 

Esimerkiksi hienostuneeksi mielletty musiikki, kuten vaikkapa klassinen musiikki tai jazz, ohjaa asiakkaita ostamaan arvokkaiksi miellettyjä tuotteita. Klassinen musiikki sopii myös ympäristöön, jossa on totuttu arvokkuuteen ja rauhalliseen asiointiin. 

Tietyn tyylin mukainen musiikki tai valitsemaasi genreen perustuva soittolista auttaa pitämään tunnelman yhdenmukaisena, vaikka itse kappaleet listalla vaihtuvatkin. Genrejä kannattaa lähestyä myös pohtimalla, millaiset kappaleet ovat asiakkaillesi todennäköisimmin tuttuja. Ne nimittäin tekevät kokemuksesta entistä miellyttävämmän.

4. Huomioi musiikin tempo

Taustamusiikin tempo vaikuttaa olennaisesti siihen, miten liiketilasi koetaan ja miten siellä käyttäydytään. Hidastempoinen musiikki saa asiakkaat käyttämään liiketiloissasi enemmän aikaa, ja vauhdikas musiikki saa asiakkaasi liikkumaan tai ruokailemaan ripeämmin.

Hidastempoinen musiikki sopii siis rauhallisen ja kiireettömän tunnelman luomiseen. Tätä kannattaa hyödyntää rauhallisen tunnelman luomiseen vuorokauden hiljaisempina hetkinä. 

Kun asiakkaita on liikkeellä enemmän, pidät ilmapiirin miellyttävänä ja asiakkaiden liikkumistahdin sopivana valitsemalla hieman vauhdikkaampaa musiikkia.

5. Millä voimakkuudella taustamusiikkia kannattaa soittaa?

Musiikkia ei tarvitse soittaa kovalla, jotta se vaikuttaa asiakkaisiin. Taustamusiikki nimittäin vaikuttaa silloinkin, kun asiakas ei kiinnitä siihen lainkaan huomiota.

Äänenvoimakkuus kuitenkin vaikuttaa asiakkaiden käytökseen ja yrityksen tunnelmaan. Kerroimmekin jo, että kovempi volyymi ja nopeampi tempo vauhdittavat asiakkaitasi. 

Korkeampi äänenvoimakkuus auttaa esimerkiksi kiirepäivinä luomaan mielikuvan siitä, että esimerkiksi jonossa vietetty aika kuluu nopeammin. Joissain vaateliikkeissä taas on huomattu, että kovemmalla soitettu, tyylinmukainen musiikki vetää puoleensa heille sopivalla tavalla trendikkäitä asiakkaita. 

Äänenvoimakkuudessa paras mittari on kuitenkin asiakkailta tuleva palaute – tärkeintä on, että asiointi sujuu mukavasti ja jättää asiakkaalle hyvän fiiliksen ja halun palata yritykseen uudelleenkin.

6. Montako kappaletta yrityksen soittolistalla pitäisi olla?

Etenkin yrityksissä, joissa asiakkaat oleilevat pitkiä aikoja tai käyvät usein, on tärkeää, että musiikki on vaihtelevaa. Erilaiset musiikkipalvelut tarjoavat hyviä mahdollisuuksia soittolistojen luomiseen, osasta saa myös valmiita, genren tai tunnelman mukaisia soittolistoja. 

Soittolistojen avulla on helppoa huolehtia siitä, etteivät asiakkaasi havahdu jatkuvasti toistuviin kappaleisiin. Taustamusiikki vaikuttaa myös työntekijöihin, eli kannattaa huolehtia myös siitä, etteivät työntekijät kyllästy alati soiviin, samoihin kappaleisiin. 
Montako kappaletta hyvällä yrityksen soittolistalla täytyy siis olla? Esimerkiksi 200 kappaleen lista riittää kolmeksi päiväksi. 

Musiikin julkinen soittaminen erilaisissa liiketiloissa; ravintolassa, kahvilassa tai myymälässä tai vaikkapa kuntosalilla tai odotushuoneessa, vaatii voimassaolevan musiikkiluvan. Musiikkiluvalla saat soittaa juuri haluamaasi, sinun ja asiakkaittesi lempimusiikkia ja olet samalla mukana huolehtimassa siitä, että myös musiikin tekijät ja esittäjät saavat työstään ansaitsemansa korvauksen. 

Voit ostaa yrityksen Teostomaksun ja Gramex-korvauksen kattavan taustamusiikkiluvan helposti Musiikkilupien verkkokaupasta

Lisää aiheista Musiikki asiakastilassa