Ihmisiä kahvilassa
15.5.2019 Vinkkejä & Faktaa

Taustamusiikin avulla on helppo lisätä asiakkaiden viihtyvyyttä

Haluatko varmistaa, että asiakkaasi viihtyvät liiketiloissasi? Ota taustamusiikki avuksesi: se lisää tutkitusti asiakkaiden viihtyvyyttä. Ja hyvin viihtyvät asiakkaat tekevät enemmän ostoksia ja muistavat yrityksesi vastaisuudessakin.

Miten taustamusiikki vaikuttaa viihtyvyyteen?

Taustamusiikilla on suora yhteys liiketilan tunnelmaan. Esimerkiksi suomalaisen tutkimuksen mukaan taustamusiikilla on positiivinen vaikutus asiakkaisiin, ja ravintolassa juuri musiikki viimeistelee oikeanlaisen tunnelman. Jo pelkkä taustamusiikin olemassaolo saa asiakkaat tuntemaan mielihyvää.

Musiikki vaikuttaa viihtyvyyden kautta suoraan siihen, kuinka kauan asiakkaat viihtyvät liiketiloissasi. Kun taustamusiikki on kohdallaan, asiakkaat viihtyvät tutkitusti pitempään. Erityisesti hidastempoinen, matalalla äänenvoimakkuudella soitettu tuttu musiikki vaikuttaa positiivisesti myymälässä käytettyyn aikaan.

Toisaalta nopeatempoinen taustamusiikki voi saada asiakkaat toimimaan ripeämmin esimerkiksi ruuhka-aikoina ilman että viihtyvyys kärsii. Taustamusiikki luo myös vaikutelman siitä, että aika kuluu nopeammin, mikä lisää viihtyvyyttä tilanteissa, joissa asiakkaat joutuvat esimerkiksi jonottamaan.

Taustamusiikin avulla voi myös tasapainottaa liiketilojen äänimaailmaa. Se nimittäin häivyttää yleisen hälyn ja vaimentaa erilaiset työnteosta syntyvät epämiellyttävät äänet. Taustamusiikki toimii myös mainiona ääniverhona. Muun muassa pankissa, lääkärikeskuksissa ja apteekissa on huomattavasti miellyttävämpi asioida musiikin soidessa, jolloin henkilökohtaiset asiat eivät kantaudu jonon seuraavan korviin.

Taustamusiikin puuttuminen taas koetaan viihtyvyyttä heikentäväksi tekijäksi. On kuitenkin tärkeää, että musiikki valitaan ajatuksella. Silloin siitä on eniten hyötyä.

Minkälainen taustamusiikki lisää viihtyvyyttä?

Oletko jo kokeillut taustamusiikin soittamista, mutta tulokset eivät ole olleet toivottuja? Silloin kannattaa miettiä, onko taustamusiikki valittu oikein.

Taustamusiikki kannattaa nimittäin tutkimusten perusteella valita niin, että se sopii yritykseesi. Yritykseen sopiva musiikki luo positiivisen ja yhtenevän asiakaskokemuksen, ja parhaimmassa tapauksessa lisää myyntiä.

Taustamusiikkia valitessa kannattaa myös ottaa huomioon, että musiikki sisältää kappaleita jotka asiakkaasi tunnistavat. Juuri tutut kappaleet ovat tie asiakkaan tunteisiin ja ruokkivat hyvää tunnelmaa. Lue lisää vinkkejä taustamusiikin valintaan, ja ota musiikista kaikki hyöty irti.

Musiikkia, toisin kuin vaikkapa sisustusta, voi helposti vaihtaa. Taustamusiikkia tarjoaakin helpon ja ketterän tavan vaikuttaa yrityksesi tunnelmaan ja viihtyisyyteen. Kokeilemalla ja asiakkaita kuuntelemalla löydät varmasti oikeanlaisen taustamusiikin. Ota siis yrityksesi äänimaailma haltuun ja varmista, että asiakkaasi viihtyvät. Jos kaipaat apua yritykseesi sopivan taustamusiikin valitsemisessa, tutustu kumppaneihimme tai ota meihin yhteyttä.

Muista myös hankkia lakisääteinen musiikkilupa, jos soitat taustamusiikkia yrityksessäsi. Gramexin ja Teoston taustamusiikkiluvat saat helposti Musiikkiluvista.

Lähteet:

F. V. Garlin & K. Owen, 2006. ”Setting the tone with the tune: a meta-analytic review of the effects of background music in retails settings.” Journal of Business Research.

S. Oakes, 2003. ”Musical Tempo and Waiting Perceptions”. Wiley Periodicals.

S. Toivola, 2012. Taustamusiikin äänenvoimakkuuden vaikutus asiakkaiden kokemuksiin ravintolan viihtyisyydestä. Jyväskylän yliopisto.


I. Vida, C. Obadia & M. Kunz, 2007. ”The Effects if Background Music on Consumer responses in A High-End Supermarket.” International Review of Retails, Distribution and Consumer Research.


Lisää aiheista Vinkkejä & Faktaa