Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli Junk y Veganin ravintolapäällikköä Riikka Atria.

Ravintolaelämys koostuu ruoan ja juoman lisäksi monista muistakin asioista, kuten äänimaailmasta. Hyvä musiikki saa meidät usein tiedostamattamme paremmalle tuulelle ja sitä kautta myös toimimaan tietyillä tavoilla. Ravintolassa hyvin mietityllä musiikilla voi vaikuttaa voimakkaasti koettuun elämykseen ja ravintolakonseptin eri osasiin.

Atri kertoi, että Junk y Veganin tavoitteena on ollut muuttaa mielikuvia siitä, että vegaaniruoka tarkoittaisi vain ituja ja papuja. Tunnelmaa Junk y Vegan -ravintoloissa luodaan voimakkaasti myös musiikilla.

Junk y Veganin apuna musiikkibrändäyksessä toimii Feelment, josta löytyy tilanteeseen kuin tilanteeseen sopivia soittolistoja.

Keskustelussa esiteltiin muun muassa Junk y Veganin musiikkistrategiaa havainnollistava, itseään ruokkiva kehittävä, jossa ravintola valitsee rohkeasti linjaansa sopivaa musiikkia ja auttaa sitä kautta myös asiakkaitaan löytämään uutta mielimusiikkia.

Ravintolan asiakkaat ovat usein kiitelleet ja kyselleet ravintolan musiikista. Junk y Vegan haluaa luoda musiikilla erottuvaa tunnelmaa ja sitouttaa asiakaskuntaa, jotta he myös palaisivat uudelleen.

Junk y Veganissa soittolistamusiikin tempossa on pyritty huomioimaan painotetusti rentoa ja verkkaista musiikkia, sillä tutkimusten mukaan hitaammalla musiikilla voi pidentää asiakkaiden viipymäaikaa ravintolassa, joka taas vaikuttaa myyntiin.

Musiikkilupien Joonas Piiroinen kertoi messuilla ruotsalaistutkimuksesta, joka oli toteutettu pikaruokaravintoloissa. HUI Researchin ja Soundtrack Your Brandin toteuttamassa tutkimuksessa havaittiin, että kun ravintola soitti brändiinsä sopivaa musiikkia, myynti esimerkiksi jälkiruokakategoriassa kasvoi jopa 15,6 prosenttia.

Vuonna 2023 Junk y Vegan valittiin Suomen parhaaksi kasvisravintolaksi Toptaste-median lukijaäänestyksessä.

Oletko kiinnostunut siitä, miten ravintolasi voi erottautua paremmin musiikin keinoin? Ole yhteydessä, niin jutellaan lisää!

Liittyvät artikkelit

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…

Näin ilmoitat ohjatun liikunnan tunnit OmaLupa-palvelussa

Taustamusiikki ohjatussa liikunnassa -lupa kattaa musiikin soittamisen äänitteeltä (omat soittolistat, cd-levy, radio, yrityskäyttöön sopiva suoratoistopalvelu) ohjatun liikunnan tunneilla erilaisissa kunto-,…

Mihin musiikkilupamaksut menevät?

Yksi kysytyimmistä kysymyksistä Musiikkilupiin liittyen on ”mihin maksamani korvaukset menevät?”. Vastaus löytyy oheisesta videosta.