ruokakaupan tyhjät käytävät
2.8.2019 Musiikki asiakastilassa

5 syytä soittaa musiikkia liiketilassa

Oletko miettinyt, kannattaako liiketiloissa soittaa musiikkia, vai olisiko hiljaisuus parempi vaihtoehto? Älä epäröi – lue alta viisi hyvää syytä hyödyntää taustamusiikkia!

1. Asiakkaat viihtyvät paremmin tiloissa, joissa soi taustamusiikki

Musiikki toivottaa asiakkaat tervetulleiksi ja he viihtyvät pitempään paikassa, jossa soi musiikki kuin paikassa, jossa ei soi musiikkia. Musiikittomuus voi paikasta riippuen luoda luotaantyöntävältä tuntuvan hiljaisuuden tai jättää kuuluviin epämääräistä, epämiellyttävää hälyä.

Jos itse havahdut taustamusiikkiin ja koet sen ärsyttävänä, kyse onkin todennäköisesti siitä, että taustamusiikin valinnassa on epäonnistuttu.

2. Voit vaikuttaa asiakkaittesi käytökseen

Asiakkaiden viihtyminen on jo loistojuttu, mutta musiikin avulla voit myös vaikuttaa siihen, miten asiakkaasi kuluttavat ja kuinka kauan he oleilevat liiketilassasi.

Hidastempoinen musiikki saa asiakkaat viipyilemään, kun taas vauhdikkaalla musiikilla saat asiakkaasi tarvittaessa liikkumaan vauhdikkaammin.

Jos taas haluat painottaa myymiesi tuotteiden tai palveluiden arvokkuutta, hyödynnä klassista musiikkia tai tyylikästä jatsia – brändistäsi riippuen. Esimerkiksi klassinen musiikki saa asiakkaat tekemään arvokkaampia ostoksia.

Musiikista on myös hyötyä silloin, kun liikkeessäsi on jono tai asiakkaat joutuvat muuten odottamaan: musiikin ansiosta odotusaika vaikuttaa kuluvan huomattavasti nopeammin kuin hiljaisuudessa.

3. Voit luoda juuri oikeanlaisen tunnelman

Musiikki mahdollistaa liiketilojesi tunnelmaan vaikuttamisen. Voit esimerkiksi luoda rauhallisen ja tyynen ympäristön tai energisen ja iloisen fiiliksen musiikkityyliä vaihtelemalla. Tunnelmaa voi vaihdella esimerkiksi päivän ajankohdan tai viikonpäivän mukaan.

Miellyttävästä tunnelmasta nauttivat tietysti myös työntekijät, ja työpaikalla soitettu taustamusiikki edistää esimerkiksi luovuutta ja lisää tehokkuutta.

4. Taustamusiikki saa yrityksesi painumaan asiakkaitten mieleen

Musiikista on hyötyä sen jälkeenkin kun asiakas on lähtenyt liikkeestäsi. Kun liiketiloissasi soi onnistuneesti valittu taustamusiikki, se tehostaa brändisi muistettavuutta merkittävästi. Ja kun yrityksesi jää asiakkaiden mieleen, he todennäköisemmin myös palaavat luoksesi ja kertovat yrityksestäsi muillekin.

5. Huolellisesti valittu taustamusiikki kasvattaa myyntiä

Mikä parasta: taustamusiikin siivittämänä myyntisi kasvaa. Asiakkaat saattavat esimerkiksi tehdä heräteostoksia, ostaa kalliimpia tuotteita ja/tai ostaa enemmän.

Tärkeää on valita juuri oman yrityksesi brändiin sopivaa taustamusiikkia – lue siis viimeistään nyt ohjeemme onnistuneisiin taustamusiikkivalintoihin! Voit myös ottaa meihin yhteyttä ja kerromme musiikkibrändäysverkostostamme.

Lisää aiheista Musiikki asiakastilassa