tyttö ja kasettisoitin
20.6.2019 Musiikki asiakastilassa

Taustamusiikki vai hiljaisuus?

Ei ole harvinaista kuulla kommentteja, joissa toivotaan taustamusiikin sijaan hiljaisuutta. Taustamusiikkia pidetään häiritsevänä, hiljaisuuden ajatellaan edustavan rauhaa. Jos taustamusiikki ärsyttää, vika on kuitenkin todennäköisesti sen tyylissä tai volyymissä.

Otsikon kysymys on oikestaan kompa. Todellisuudessa valinta tehdään yleensä taustamusiikin ja hallitsemattoman taustahälyn välillä. Kun taustamusiikkia ei ole, siitä seuraa harvoissa tiloissa hiljaisuutta.

Sen sijaan taustamusiikittomuus antaa sijaa erilaisille työnteon äänille ja hälylle. Kahviloissa ja ravintoloissa kuuluu ehkä astioiden kolina ja tuolien liikuttelu. Vaateliikkeessä kuuluu henkareiden siirtely ja kenties meteliä kadulta. Ravintoloissa puheensorina voi yltyä kaiun ja kovien materiaalien vuoksi epämiellyttäväksi. Kaupoissa kuuluu kassojen ääni, ostoskärryjen liike ja ehkäpä vauvan itkuakin.

Hallitsematon äänimaailma on harvoin miellyttävä, jollei olla esimerkiksi luonnon helmassa. Jos asiakkaasi moittivat valitsemaasi taustamusiikkia, pyytävät laittamaan sitä hiljemmalle tai ehdottavat sen poistamista, kannattaakin tarkastella taustamusiikin laatua.

Tällaisista merkeistä tunnistat epäonnistuneen taustamusiikkivalikoiman:

  • Taustamusiikki on ristiriidassa tilan ja brändin kanssa. Hienostuneessa, perinteisessä kahvilassa ei kannata soittaa räppiä.
  • Taustamusiikkia on liian sekavaa. Yleensä ei kannata soittaa peräkkäin Madonnaa, Mozartia ja Miles Davisiä.
  • Taustamusiikin volyymi on pielessä. Intiimissä tilassa ei haluta huutaa musiikin yli, kuntosalilla liian hiljaisella soitettu musiikki ei tempaa mukaansa.
  • Taustamusiikin tempo on pielessä. Juhlissa ilo on ylimmillään, mutta musiikki ei kutsu tanssimaan – tai romanttisessa ravintolassa soi vauhdikas tanssipop.

Lue lisää sopivan taustamusiikin valinnasta aiemmasta bloggauksestamme. Haluatko tietää lisää musiikkibrändäyksestä tai tarvitsetko apua taustamusiikin valinnassa? Ota yhteyttä ja kerromme lisää äänibrändäysverkostostamme.

Lisää aiheista Musiikki asiakastilassa