kaksi naista hymyilee myymälän kassalla, toinen ojentaa maksukorttia myyjälle

Asiakaskokemuksen kehittäminen taustamusiikin avulla: neljä tapaa, joilla musiikki vaikuttaa ihmiseen

kaksi naista hymyilee myymälän kassalla, toinen ojentaa maksukorttia myyjälle
Asiakaskokemuksen ja sen avulla erottuvan brändin kehittäminen on yritykselle paras tapa pärjätä alati tiukemmassa kilpailussa. Onnellinen ja innostunut asiakas palaa takaisin ja laittaa puskaradion laulamaan, ja taustamusiikki on tutkitusti mainio tapa asiakaskokemuksen parantamiseen.

Mihin taustamusiikin voima asiakaskokemuksen nostattajana sitten perustuu? Ikiaikaisiin ja inhimillisiin musiikin vaikutuksiin, jotka käymme läpi tässä jutussa.

Musiikki kehittää asiakaskokemusta, mutta miksi?

Musiikki lisää hyvinvointia ja luo yhteisöllisyyttä. Musiikki vaikuttaa voimakkaasti mielialaamme: se lohduttaa ja inspiroi – ja saa hyvälle tuulelle. 

Siksi taustamusiikki vaikuttaakin niin valtavasti yritysten asiakaskokemukseen ja liiketoimintaan: kun soitat yrityksessäsi taustamusiikkia, autat asiakkaita pääsemään oikeaan mielialaan ja viihtymään liiketiloissasi. Parhaimmillaan musiikki saa asiakkaat myös ostamaan enemmän.

Musiikki on myös universaali tapa vaikuttaa asiakkaisiin, sillä jopa 95 prosenttia ihmisistä reagoi musiikkiin.

Näin musiikki vaikuttaa ihmiseen

Musiikki vaikuttaa meihin fyysisesti: musiikin kuuleminen saa sydämen lyömään nopeammin  ja valpastaa kuulon lisäksi muutkin aistit. Myös musiikin vaikutukset mieleen ovat monelle tuttuja: käytämme musiikkia usein vaistonvaraisesti tai tarkoituksella mielialan säätelyyn, motivoimiseen ja taustaäänien vaientamiseen. 

Tärkeää: musiikki vaikuttaa silloinkin, kun emme huomaa sitä

Musiikki vaikuttaa meihin myös silloin, kun emme valitse sitä itse. Kerromme muille herkästi pitävämme juuri tietynlaisesta musiikista, mutta aivoihimme on koodattu positiivisia tunteita myös muuta kuin lempimusiikkiamme kohtaan. 

Kaikkeen kuulemaamme musiikkiin liittyy muistikuvia ja tunnemuistoja, joita emme tietoisesti huomaa. Musiikki aktivoi nämä muistot ja tunteet silloinkin, kun emme välttämättä edes huomaa kuuntelevamme musiikkia. Siksi tuttu taustamusiikki toimii paremmin kuin esimerkiksi monet ambient-äänimaisemat. 

On myös tärkeää muistaa, että tiedostamaton musiikin kuuntelu tuottaa ihmisruumiissa ja aivoissa aivan samat vaikutukset kuin tiedostettukin.

Esimerkkejä asiakaskokemuksen kehittämisestä taustamusiikin avulla: erottaudu ja rakenna palvelusi arvoa

Taustamusiikki on edullinen tapa erottua kilpailijoista ja parantaa asiakaskokemusta. Se luo tunnelmaa ja rakentaa mielikuvaa. 

Esimerkiksi tamperelaisessa Second hand -putiikki Helga-Neidissä musiikki vaikuttaa auttamalla asiakkaita asettumaan liikkeeseen ja oikeaan mielentilaan: ”Musiikki antaa luvan uppoutua tuotteiden selailuun ja helpottaa asiakkaan kotiutumista”, kertoo omistaja Tiina Rikala.
Taustamusiikki on tärkeässä roolissa myös monen kauneus- ja palvelualan yrityksen asiakaskokemuksessa. Kun liiketila, äänimaailma ja liikkeen tunnelma muodostavat kokonaisvaltaisen kokemuksen, nostaa se myös palvelun arvoa asiakkaan silmissä

Neljä tapaa asiakaskokemuksen kehittämiseen musiikin avulla

Miten taustamusiikkia pitäisi käyttää, jotta se tukisi asiakkaan elämystä ja jättäisi mahdollisimman miellyttävän muistijäljen? Tässä muutama vinkki asiakaskokemuksen rakentamiseen musiikkia hyödyntäen:

1. Saa asiakkaat viihtymään ja palaamaan musiikin avulla

Taustamusiikki lisää tutkitusti asiakkaan kokemaa innostusta ja positiivista jännitystä, mikä puolestaan lisää halua pysyä kyseisessä tilassa. Innostuksen tunne vaikuttaa merkittävästi myös siihen, että asiakas haluaa palata yritykseesi.

2. Soita musiikkia, joka auttaa myymään enemmän

Kun ihmiset kuulevat musiikkia, josta he pitävät, he tekevät todennäköisemmin ostoksia. Musiikilla voi myös ohjata asiakkaita ostamaan tiettyjä tai tietynlaisia asioita. Aivomme pyrkivät luomaan aistihavainnoistamme kokonaisuuksia, eli tukemalla tiettyä teemaa siihen sopivan musiikin avulla, vahvistat myös siihen liittyviä visuaalisia ärsykkeitä eli autat esimerkiksi asiakkaita huomaamaan tietynlaiset pakkaukset paremmin.

3. Tee odottamisesta mukavampaa musiikilla ja auta aikaa kulumaan nopeammin

Musiikin avulla voi tehdä muutoin ikäviksi koetuista asioista, kuten jonottamisesta, miellyttävimpiä. Rauhallinen taustamusiikki auttaa asiakasta rentoutumaan, tuttu taustamusiikki saa ajan kulumaan nopeammin.

4. Hallitse yrityksen äänimaailmaa musiikin avulla

Sekä asiakkaat että työntekijät reagoivat tahtomattaankin erilaisiin ympäristön ääniin. Ne voivat ärsyttää, hermostuttaa tai häiritä keskittymistä. Taustamusiikki häivyttää äänet, joita emme voi kontrolloida. Musiikki on siis erinomainen tapa ottaa tila haltuun.

Haluatko herättää asiakkaissasi positiivisia tunteita ja myydä enemmän taustamusiikin avulla? Lue täältä lisää taustamusiikin valinnasta!  

Ja jos haluat kuulla lisää siitä, miten voit hyödyntää taustamusiikkia yrityksessäsi, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä.

Liittyvät artikkelit

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…

Näin ilmoitat ohjatun liikunnan tunnit OmaLupa-palvelussa

Taustamusiikki ohjatussa liikunnassa -lupa kattaa musiikin soittamisen äänitteeltä (omat soittolistat, cd-levy, radio, yrityskäyttöön sopiva suoratoistopalvelu) ohjatun liikunnan tunneilla erilaisissa kunto-,…