Second hand -liike Helga-Neidin kauppias Tiina Rikala

Second Hand -liike Helga-Neidissä taustamusiikki antaa luvan uppoutua tuotteiden selailuun

Second hand -liike Helga-Neidin kauppias Tiina Rikala
Yritysten on tärkeä miettiä äänimaailmaansa - mitä musiikilla tavoitellaan ja millaista tunnelmaa sillä halutaan luoda? Second Hand -liike Helga-Neidissä musiikki on osa asiakkaan elämyskokemusta.

Helga Neidin omistaja Tiina Rikala kertoo, kuinka taustamusiikki on vahvistanut heidän tavoitteitaan luoda kiireetön ja helposti lähestyttävä tunnelma, jossa asiakkaan on helppo uppoutua tuotevalikoimaan.

Tampereen ensimmäinen Second hand -liike Helga-Neiti on perustettu vuonna 1976. Vihreät arvot ja 15 vuoden vaatetusalan kokemuksen omaava Tiina Rikala siirtyi Helga-Neidin kauppiaaksi vuosi sitten ja pyörittää liikettä nyt yhdessä yhtiökumppaneidensa kanssa.

Helga-Neidin valikoima on second handin huippua. ”Valikoima koostuu ajankohtaisista laatuvaatteista sekä menneiden vuosikymmenten herkkupaloista”, kuvailee Tiina. Laadukkaan vaatevalikoiman lisäksi liikkeessä tarjotaan ompelupalveluita ja neuvontaa vaatteiden huoltoon.

Musiikki madaltaa kynnystä asioida liikkeessä

Taustamusiikilla on erityinen rooli Helga-Neidissä. ”Putiikki on tiloiltaan pieni, ja suomalaiselle luonteenlaadulle pieneen ja hiljaiseen putiikkiin astuminen saattaa olla epämiellyttävää”, kertoo Tiina. Taustamusiikki madaltaa kynnystä asioida liikkeessä:

”Musiikki täyttää tilaa ja asiakas rentoutuu helpommin katselemaan ja tutkimaan liikkeen tarjontaa.”

Aisteilla pyritään luomaan elämyksellistä tunnelmaa

Helga-Neidissä asiakaskokemus on tärkeässä roolissa. Asiakkaille pyritään luomaan elämyksellinen ja mukava ilmapiiri mm. aistien avulla, johon myös musiikki merkittävästi liittyy.

”Tunnelma ja tunne on kaupankäynnissä tärkeää. Putiikissa kaikki aistit ovat käytössä ja hyödynnettävissä halutun tunnelman aikaansaamiseksi. Uskon että tämä näkyy asiakasviihtyvyydessä ja sitä kautta myös myynnissä”, pohtii Tiina.

Liikkeessä soi vanha jazz-musiikki, jolla tavoitellaan kiireetöntä tunnelmaa

Helga-Neidissä soitettava musiikkikanava saattaa vaihdella päivän mukaan: ”On mukava, että musiikkikanavan voi valita myös vähän oman päivän fiiliksen mukaan”, toteaa Tiina. Putiikissa suositaan erityisesti vanhaa jazzia soittavia nettiradiokanavia. Tiina kertoo, että taustamusiikilla pyritään korostamaan kiireetöntä tunnelmaa ja menneiden vuosikymmenten fiilistä.

Musiikkigenren lisäksi Helga-Neidissä kiinnitetään huomiota musiikin tempoon ja äänenvoimakkuuteen. ”Siinä missä nuorten suuret vaateketjut soittavat päivän poppia kovalla volyymilla, Helgassa pyritään pitämään tempo ja äänenvoimakkuus matalana”, kertoo Tiina. ”Musiikin myötä saa mielellään unohtua selailemaan rekkejä, ei ole kiire minnekään”, hän jatkaa.

Musiikki vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen

Helga-Neidin musiikki vaikuttaa asiakkaan käyttäytymiseen erityisesti, kun asiakas katselee vaatteita. ”Musiikki antaa luvan uppoutua tuotteiden selailuun ja helpottaa asiakkaan kotiutumista”, kuvailee Tiina.

Helga-Neidin asiakkaat ovat kehuneet liikkeen tunnelmaa: ”Musiikista on saatu hyvää palautetta, ja liikkeen tunnelmaa ylipäätään on kiitelty. Uskon että musiikilla on siinä iso osansa”.

Hyvin suunniteltu äänimaailma vahvistaa haluttua mielikuvaa yrityksestä

Tiinalla on jo seuraava idea musiikinsoiton jatkokehitykseen: ”Olisi kiva tuoda musiikki voimakkaammin myös tuulikaappiin toivottamaan asiakas tervetulleeksi ja viemään hänet heti Helgan tunnelmaan”.

Tiina suosittelee kaikkia liikkeitä suunnittelemaan omaa äänimaailmaansa: ”Kannattaako soittaa sitä mainoksilla kyllästettyä radiokanavaa, joka ekana sattuu aukeamaan, vai voisiko musiikilla erottautua ja tuoda näkyväksi ja kuultavaksi yrityksessä tavoiteltavaa fiilistä”. 

Asiakkailta kuultua -sarja kertoo, miten taustamusiikkia käytetään yrityksissä

Asiakkailta kuultua -sarjassa esittelemme asiakkaitamme eri toimialoilta ja kysymme musiikinkäyttötottumuksista ja musiikin merkityksestä niin arjessa kuin työssä. Lue lisää taustamusiikin hyödyistä yrittäjille – täältä löydät lisää kokemuksia musiikkiluvista ja taustamusiikin käytöstä.

Asiakastilojen taustamusiikkiluvista

Taustamusiikki asiakastilassa -lupa kattaa taustamusiikin julkisen esittämisen äänitteeltä (mm. TV, radio, tietokone, nettiradio, CD ja julkiseen esittämiseen soveltuva suoratoistopalvelu) vähittäis- ja erikoiskaupan asiakastiloissa.

Luvan hinta määräytyy asiakastilan pinta-alan mukaan ja luvan laskutussyklin voi valita itse luvan ostamisen yhteydessä.

Osta Lupa

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…