Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen myymälöistä vastaava johtaja Kirsi Siitonen

Kierrätyskeskus soi ja on matkalla lähemmäs ihmistä

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen myymälöistä vastaava johtaja Kirsi Siitonen
Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus rakentaa uudenlaista brändiä ja avaa vauhdilla uusia toimipisteitä. Millainen merkitys musiikilla on silloin, kun perinteinen brändi haluaa tavoittaa uusia kohderyhmiä?

Kirsi Siitonen ei pysty olemaan nauramatta muistellessaan eräältä myymälänhoitajalta saamaansa palautetta. 

Kaisaniemen Kierrätyskeskuksen työntekijä oli huomannut, että kun Yön Joutsenlaulu lähtee soimaan, niin sekä asiakkaat että työntekijät alkavat toimia ikään kuin hidastetusti. Yhtäkkiä kenelläkään ei ole kiire, kuulijat ovat toisessa maailmassa.

– Kaikki olivat niin haikeina siitä kappaleesta!

Siitonen on toiminut kaikista Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen myymälöistä vastaavana johtajana kuuden ja puolen vuoden ajan. Viime vuosina Kierrätyskeskuksella on ollut missiona tulla lähemmäs ihmistä.

Se on tarkoittanut uusien myymälöiden ilmestymistä esimerkiksi kauppakeskuksiin ja kivijalkoihin – paikkoihin, joissa ihmiset jo valmiiksi ovat.

– Aiemmin ihmisten mielikuva Kierrätyskeskuksesta on ollut hieman etäinen. Kun olemme laajentuneet esimerkiksi Kaisaniemeen, Rediin ja viimeisimpänä Pasilaan, kaikkialla vastaanotto on ollut sellainen, että vihdoinkin olette täällä, Siitonen iloitsee.

Pasilan uusi toimipiste aukesi elokuun lopussa 2022. Kun ovet avattiin tasan kello yhdeksän, myös taustamusiikki lähti soimaan samalla hetkellä.

Tai itse asiassa jo hieman aiemmin.

– Henkilökunnan toive oli, että musiikki soi jo siinä vaiheessa, kun valmistelemme paikkoja avaamista varten. Jotta tulee hyvä draivi päälle.

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus aloitti systemaattisen musiikin käytön Kaisaniemen toimipisteessä vuonna 2021. Erityisesti sieltä Siitoselle on kertynyt runsaasti kiittävää palautetta sekä työntekijöiltä että asiakkailta.

– Kaisaniemen toimipisteessä on sellainen elementti, että liiketilan vieressä kulkeva autoliikenne on ajoittain vilkasta. Henkilöstöltä on tullut kommenttia, että on helppoa, kun tunnelmaa voi säädellä yksinkertaisesti musiikin äänenvoimakkuudella: joko lisää tai vähemmän tilanteen mukaan.

Kierrätyskeskuksella on paljon kanta-asiakkaita, jotka huomaavat muutokset myymäläympäristössä ja antavat myös palautetta. Siitonen kertoo palautteen olleen pelkästään myönteistä.

– Useamman kerran on myös huomattu, että asiakkaat ja työntekijät lähtevät laulamaan kappaleiden mukana. Kun J. Karjalaisen Missä se Väinö on? soi, niin kaikkien suut liikkuvat, Siitonen naurahtaa.

Musiikki kertoo yrityksen tarinaa

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus on yleishyödyllinen ja voittoa jakamaton yritys, jonka toiminta pohjautuu vahvasti arvoihin. Luonnonvarojen kulutuksen vähentäminen, ympäristötietoisuuden kasvattaminen sekä osallistumisen ja työnteon mahdollisuuksien lisääminen ovat keskeisimpiä ohjenuoria.

Äänimaailma on yksi tapa viestiä arvoista.

– Kun asiakas tulee meille, haluamme hänen heti tavoittavan sen fiiliksen, jota yritämme välittää, Siitonen toteaa.

Brändin kautta rakennettujen soittolistojen käyttämisessä Kierrätyskeskus on verrattain alussa, mutta kokemukset ovat jo tähän mennessä rohkaisevia.

– Musiikkilupien Maria Hagmanin kanssa kokonaisuus on ollut alusta lähtien hallussa. Hän on auttanut löytämään soittolistoja rakentavat yhteistyökumppanit ja kertonut, miten musiikin käytössä pääsee liikkeelle. Meidän tehtäväksemme on jäänyt sen miettiminen, mitä kohderyhmiä haluamme tavoitella.

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen soittolistojen kokoamisesta vastaa taustamusiikkioperaattori Audience First.

– Yllättävintä on ollut huomata, että ihmiset todella reagoivat tunnetun musiikin soittamiseen. Menevämmällä musiikilla tilanteeseen saa enemmän vauhtia ja vastaavasti hitaammalla musiikilla ihmisten tahti rauhoittuu.

Siitonen korostaa, että tärkeintä on asiakas. Sen takia myös musiikkia halutaan käyttää parhaalla mahdollisella tavalla. Kierrätyskeskuksen asiakaslähtöisyys korostuu myös esillepanon selkeydessä, tavaroiden järjestyksessä ja värimaailmassa.

Siitonen palaa Pasilan toimipisteen avajaishetkeen.

– Kokonaisuudesta tuli niin hyvä tunnelma, kun kaikki oli järjestyksessä ja asiakkaat tulivat ovista sisään.

Musiikin merkityksen Siitonen kiteyttää yhteen lauseeseen.

– Musiikki kokosi fiiliksen.

Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Pasilan toimipisteen ovet

Liittyvät artikkelit

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…

Näin ilmoitat ohjatun liikunnan tunnit OmaLupa-palvelussa

Taustamusiikki ohjatussa liikunnassa -lupa kattaa musiikin soittamisen äänitteeltä (omat soittolistat, cd-levy, radio, yrityskäyttöön sopiva suoratoistopalvelu) ohjatun liikunnan tunneilla erilaisissa kunto-,…