joulukoristeita kauppakeskuksessa

Jouluinen musiikki yrityksissä: näin erotut joukosta ja rakennat juhlatunnelmaa musiikilla

joulukoristeita kauppakeskuksessa
Joululaulut soivat kauppakeskuksissa ja liiketiloissa usein pitkään, jo marraskuusta alkaen. Miten yrityksen joulumusiikki kannattaa valita, jotta asiakkaat ja henkilökunta eivät kyllästy siihen, ja yrityksesi erottuu edukseen?

Jättämällä itsestään selvimmät joululaulut muiden soitettavaksi erotut joukosta ja rakennat yrityksellesi oikeanlaista mielikuvaa myös joulusesonkina. Joulun tunnelmaa voi nimittäin luoda myös jouluisella musiikilla: kappaleilla, jotka eivät välttämättä sisällä joulun sanastoa, mutta luovat lämmintä jouluista tunnelmaa. 

Jos soittolistojen tekeminen itse tuntuu vaivalloiselta, hyödynnä rohkeasti ammattilaisten apua. Moni taustamusiikkioperaattori tarjoaa avaimet käteen -palvelua, jossa ammattilainen suunnittelee soittolistan, ja säästät omaa aikaasi yrityksen ydintoimintojen pyörittämiseen.

Miksi joulumusiikkia kannattaa soittaa?

Asiakkaat odottavat, että myös yrityksissä vietetään joulua esimerkiksi somistuksin ja  lahjaideoita tarjoamalla. Samalla tavoin, kun laitat liiketilassasi esille joulukoristeita ja kynttilöitä, tuet jouluisella musiikilla juhlavaa ja odottavaa tunnelmaa. 

Ja onpa musiikilla kaupallinenkin merkityksensä: yrityksissä kannattaa soittaa joulumusiikkia myös siitä yksinkertaisesta syystä, että se parantaa myyntiä – kuten fiksusti valittu taustamusiikki tekee ympäri vuoden.

Ruotsalaisessa kodintekniikkaliikkeessä vuonna 2012 toteutetun tutkimuksen mukaan joulumusiikki pidensi joulunalusajan asiakkaiden asiointiaikaa jopa kahdeksalla minuutilla. Ostokset olivat keskimäärin 85 euroa suuremmat kuin asiakkailla, joiden asioinnin aikana ei soitettu joulumusiikkia.

Kaava onnistuneeseen yrityksen joulumusiikkiin

Mieti, millaista musiikkia yleensäkin soitat yrityksen tiloissa, ja jatka jouluisten kappaleiden osalta samaa linjaa. Jos et soita taustamusiikkia yrityksesi tiloissa muulloin kuin jouluna, seuraa asiakkaiden reaktioita ja fiilistä, ja kokeile, mistä sopivin linja löytyy. 

Aloita joululaulujen soittaminen pikku hiljaa, esimerkiksi niin, että marraskuun puolivälissä noin 20% musiikista on jouluista. 

Lisää joulumusiikin määrää vähitellen niin, että joulukuun alusta puolet musiikista on joulumusiikkia, ja pelkät joululaulut soivat vasta aikaisintaan kaksi viikkoa ennen joulua.

Erilaiset musiikkityylit sopivat eri tyyppisiin joululauluihin mainiosti – tärkeintä on muistaa, että kaiken takana on tunnelma. Suosi samantempoisia kappaleita, sillä eri musiikityylit sulautuvat yhteen, jos niiden tempo on samanlainen. Esimerkiksi Michael Bublén Let It Snow -versioon sopii hyvin Nat King Colen Love, ja näiden joukkoon voi lisätä vanhoja soul- ja funk-kappaleita. Kuuntelemalla ja testaamalla löydät parhaat yhdistelmät!

Lisäksi monesta tutusta joululaulustakin löytyy uusia versioita, jotka kuulostavat freesiltä ja kiinnostavalta.

Joululaulut yrityksen soittolistalla – muista nämä

Jos päätät rakentaa yrityksen joulusoittolistan itse, muista nämä vinkit: 

  • Ujuta joulumusiikkia soittolistoille vähitellen ja valitse musiikki sen mukaan, millaista tunnelmaa tavoittelet musiikilla muinakin vuodenaikoina. 
  • Tee joulusesonkia varten muutama erilainen soittolista. Voit myös huomioida eri ajankohdat: aamuisin voi soittaa nopeatempoisempaa musiikkia ja iltaa kohden vaihtaa rauhallisempaan musiikkiin.
  • Tee joulun aikaan käyttämistäsi soittolistoista riittävän laajat. Yhdellä soittolistalla on hyvä olla 250-300 kappaletta, jotta samat laulut eivät toistu liian usein. Näin varmistat, ettei henkilökuntakaan kyllästy joululauluihin. 
  • Yhdistele joululauluja ja niiden tyyliin sopivaa muuta musiikkia. Kun löydät yrityksesi tyyliin sopivia joululauluja, yhdistä niitä samantyyppisiin klassikkokappaleisiin. 
  • Löydä oma tapasi soittaa joulumusiikkia. Joulua juhlitaan ympäri maailman, erilaisilla kielialueilla ja joulumusiikkia löytyy lähes joka genrestä. Yhdistele eri musiikkityylejä ja laulukieliä käyttämällä vaikkapa 85% englanninkielistä ja loput suomen- tai ruotsinkielistä musiikkia. Kielivalinnoissakin kannattaa huomioida asiakkaat.
  • Kokeile rohkeasti! Joulusesonki on hyvä aika kokeilla taustamusiikin käyttöä ja nähdä, kuinka paljon taustamusiikki vaikuttaa kokonaisvaltaisesti sinuun ja asiakkaisiisi.

Haluatko aloittaa joulumusiikin, tai muun taustamusiikin soittamisen yrityksessäsi? Osta musiikkilupa helposti verkossa, ja voit aloittaa musiikin käytön vaikka heti. 

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…