raskaana oleva nainen katsoo työntekijän kanssa lääkepakkausta apteekissa

Neljä vinkkiä apteekin taustamusiikin valintaan

raskaana oleva nainen katsoo työntekijän kanssa lääkepakkausta apteekissa
Kuten muissakin yrityksissä, kannattaa apteekin taustamusiikki valita niin, että se tukee yrityksen tunnelmaa ja siihen liittyviä tavoitteita. Apteekeissa asiointi liittyy terveyteen ja asiakaskunta on moninaista, joten liiketilassa kannattaa soittaa rauhallista taustamusiikkia, joka luo turvallista tunnelmaa ja parantaa asioinnin yksityisyyttä.

Sopiva volyymi ja rauhallinen taustamusiikki tukevat apteekin tunnelmaa

Apteekit mielletään usein hiljaisiksi tiloiksi. Sopivalla äänenvoimakkuudella soitettu musiikki on kuitenkin asiakkaan etu: fiksusti käytetty taustamusiikki tarjoaa tunnelman lisäksi asiointiin usein kaivattua yksityisyyttä

Neljän kohdan muistilista auttaa valitsemaan taustamusiikin apteekkiin niin, että se palvelee asiakkaita ja luo oikeanlaista tunnelmaa:

1. Kiinnitä huomiota äänenvoimakkuuteen.

Taustamusiikin volyymi on oikea, kun tilassa pystyy asioimaan normaalilla, rauhallisella puheäänellä. Musiikin ei siis tarvitse olla kovalla tai hallita tilaa tarjotakseen yksityisyyttä keskusteluun. Volyymitasoa on hyvä kokeilla esimerkiksi henkilökunnan kesken ja olla valmis muuttamaan asetuksia tarvittaessa. 

Kannattaa huomioida myös se, että musiikki ja äänimaisema vaikuttaa meihin myös tiedostamattamme: hiljainenkin äänenvoimakkuus luo tunnelmaa verrattuna hallitsemattomaan äänimaailmaan.

2. Valitse rauhallista, hyväntuulista taustamusiikkia.

Radiokanavista sopivimpia ovat usein aikuisille suunnatut yleiskanavat. Myös nostalgiapainotteiset radioasemat sopivat usein apteekkiin hyvin. Esimerkiksi elokuvamusiikin helmet tai kotimaiset klassikkoiskelmät sopivat kaikenlaisille kuulijoille.

3. Kokeile klassista!

Eräs apteekkari kertoi saaneensa asiakkailtaan kiitoksia klassisen musiikin soittamisesta. Klassinen musiikki luo tilaan arvokkaan ja turvallisen tunnelman. Klassista musiikkia voi soittaa sopivalta radiokanavalta, yrityskäyttöön sopivasta musiikkipalvelusta tai vaikkapa CD-kokoelmalta.

4. Hyvä soittolista palvelee sekä asiakkaita että henkilökuntaa.

Soittolistoja voi rakentaa itse, tai antaa ammattilaisten huolehtia niiden koostamisesta. Apteekin soittolistalla kannattaa soittaa pääsääntöisesti rauhallista musiikkia, joka rauhoittaa asiointi- ja jonotustilanteet miellyttäviksi. Soittolistaa voi maustaa muutamalla reippaamalla kappaleella, jotka tuovat henkilökunnalle hyvää fiilistä. 

Soittolistan pituudessa kannattaa huomioida myös vaihtelevuus: asiakkaat viipyvät apteekissa usein noin vartin kerrallaan, mutta työntekijät ovat paikalla useita tunteja kerrallaan. Soittolista kannattaa siis rakentaa riittävän pitkäksi, jotteivät samat kappaleet toistu työpäivän aikana. Peukalosääntönä voidaan sanoa, että 200 kappaletta riittää noin kolmeksi päiväksi.

Musiikkia apteekkiin – radiosta, levyltä tai netistä

Kaikki radiokanavat eivät kuulu kaikkien alueiden FM-aalloilla – esimerkiksi klassisen musiikin soittamisessa ongelmaksi voi muodostua se, ettei apteekkiin sopivaa radiokanavaa löydy. Tähän pulmaan avun tarjoavat nettiradiot: kotimaisesta radiot.fi -palvelusta löytyvät kaikki suomalaiset radiokanavat

Erilaiset yrityskäyttöön sopivat musiikkipalvelut tarjoavat sekä valmiita soittolistoja että mahdollisuuden rakentaa soittolistat itse. Täältä löydät lisää vinkkejä sopivan taustamusiikin valintaan ja siihen, mistä taustamusiikkia voi soittaa. 

Jos tilassa on CD-soitin ja haluat panostaa taustamusiikin valintaan omaa aikaasi, voi apteekkiin hankkia myös pienen kokoelman sopivia levyjä. CD-levyn standardikesto on noin tunnin ja vartin verran. Levymusiikkia voi valita ja teemoitella esimerkiksi vuosikymmenen, esittäjän tai säveltäjän mukaan.

Miten taustamusiikin käyttöönotto vaikutti helsinkiläisen Kontulankaaren apteekin tunnelmaan ja asiakaskokemukseen? Lue kokemuksesta täällä ja poimi proviisori Minna Lähdevuoren vinkit talteen!

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…