nainen noutamassa pakettia pakettiautomaatista

Taustamusiikki tekee lyhyestäkin asioinnista mukavaa – ja yrityksestä jää erinomainen mielikuva

nainen noutamassa pakettia pakettiautomaatista
Käydäänkö liiketiloissasi usein vain nopeasti? Taustamusiikkia kannattaa soittaa kioskeissa, erilaisissa noutopisteissä ja muissa tiloissa, joissa asiakas on vain hetken. Nopeakin käynti on tärkeä asiakaskokemuksen ja yrityksestä syntyvän mielikuvan kannalta, ja taustamusiikki on keskeinen tapa tehdä visiitistä mieleenpainuva.

Monissa liikkeissä käydään nopeasti: ruokaa haetaan mukaan, erilaisia verkossa tehtyjä tilauksia noudetaan noutopisteistä ja kioskeista ostetaan päivän lehdet tai kuppi kahvia. Vaikka asiakas viipyy tiloissa vain hetken, kohtaaminen on silti merkityksellinen: se vaikuttaa siihen, minkälaisen käsityksen asiakas yrityksestä saa.

Miellyttävä asiakaskokemus jää mieleen ja saa asiakkaan palaamaan – ja usein myös suosittelemaan yritystä muillekin.

Onnistunut asiakaskokemus syntyy useista elementeistä. Sujuva ja ystävällinen asiakaspalvelu on tietenkin tärkeää, mutta asiakaskokemusta voi parantaa sen lisäksi muilla merkittävillä tavoilla. Yksi keskeinen tapa on taustamusiikin soittaminen: se luo tunnelmaa, vaikuttaa voimakkaasti asiakkaan fiilikseen ja saa tarvittaessa odotusajankin kulumaan nopeammin. Katso alta, miten taustamusiikin avulla voidaan luoda erinomaisia asiakaskokemuksia.

Taustamusiikki luo hyvän ensivaikutelman

Ensivaikutelmalla on merkitystä, ja nopean asioinnin liikkeissä se on erityisen tärkeässä roolissa. Kun yrityksessä vieraillaan vain pikaisesti, ensivaikutelma määrittelee, minkälainen mielikuva asiakkaalle siitä jää. Taustamusiikki luo positiivisen tunnelman, saa asiakkaat hyvälle tuulelle, lisää viihtyvyyttä ja saa yrityksen jäämään paremmin mieleen.

Erityisesti asiakkaan tunnekokemus vaikuttaa siihen, mitä hän yrityksestä ajattelee ja minkälaisen mielikuvan hän siitä saa. Taustamusiikki taas on tunnekokemuksen kannalta erittäin tärkeä tekijä, sillä muihin aisteihin verrattuna kuulemamme musiikki vaikuttaa tunnekokemukseen voimakkaimmin. Se on helppo havaita: lähes kaikilla on lempikappaleita, jotka herättävät voimakkaita tunteita ja muistoja. Taustamusiikki siis jättää voimakkaamman jäljen kuin vaikkapa se, miltä liike näyttää.

Taustamusiikilla on lisäksi helppo vaikuttaa yrityksen tunnelmaan. Rauhallinen musiikki sopii seesteisen tunnelman luomiseen, nopeampitempoinen musiikki puolestaan luo energisen ja hyväntuulisen ilmapiirin. Taustamusiikki myös kasvattaa myyntiä.

Taustamusiikki saa viihtymään

Vaikka asiakas olisi yrityksen tiloissa vain hetken, taustamusiikki lisää viihtyvyyttä. Mukava musiikki vaikuttaa mielialaan positiivisesti, kuten yllä mainittiin, mutta sillä on muitakin vaikutuksia. Taustamusiikki peittää työnteon ääniä, jotka kuuluvat asiakkaalle usein epämiellyttävänä hälynä. Jos taas tiloissa on hiljaista, taustamusiikki saa asiakkaat tuntemaan olonsa tervetulleiksi. Taustamusiikki on siis helppo tapa tehdä yrityksen äänimaailmasta miellyttävä.

  • Minkälaista musiikkia liiketiloissa kannattaa soittaa? Taustamusiikki kannattaa valita niin, että se sopii saumattomasti yrityksen muuhun ilmeeseen ja sisältää kappaleita, joita asiakkaat todennäköisesti tunnistavat. Ota talteen vinkkimme taustamusiikin valintaan.

Taustamusiikista on iloa ruuhka-aikoina

Jos tiloihin syntyy jonoa, taustamusiikki saa ajan kulumaan nopeammin. Näin odottaminen ei tunnu asiakkaasta ikävältä – odotusaika ei tunnu pitkältä, ja taustamusiikki tekee tiloissa oleskelusta viihtyisää. Nopeatempoinen musiikki saa asiakkaat myös liikkumaan tiloissa hieman ripeämmin, mikä tehostaa toimintaa ruuhka-aikoina. Kun asioiminen käy ruuhka-aikoinakin sujuvasti ja hyväntuulisesti ja tiloissa viihdytään, asiakkaan mielikuva yrityksestä on odotuksesta huolimattakin positiivinen.

Myös työntekijät nauttivat taustamusiikista

Taustamusiikki lisää paitsi asiakkaitten myös työntekijöiden viihtyvyyttä – ja kun työntekijät viihtyvät, se välittyy myös asiakkaille. Musiikki lisää hyvää fiilistä ja vahvistaa työyhteisön yhteenkuuluvuuden tunnetta. Taustamusiikin on myös havaittu esimerkiksi tehostavan keskittymistä ja edistävän luovien ratkaisujen löytämistä.

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…