iloinen nainen osoittaa näyteikkunaa myymälän ulkopuolella

Musiikki yrityksen ulkotiloissa: paranna asiakaskokemusta jo ennen kuin asiakas astuu liikkeeseen

iloinen nainen osoittaa näyteikkunaa myymälän ulkopuolella
Asiakas alkaa muodostamaan mielikuvia yrityksestä jo liikkeen ulkopuolella – ulkotilamusiikilla houkuttelet asiakkaita liikkeeseesi ja varmistat hyvän asiakaskokemuksen jo heti ensi hetkistä lähtien.

Heinäkuun alusta (2021) alkaen ulkotilamusiikkia on saanut soittaa entistä edullisemmin – musiikin käyttöä kannattaakin laajentaa myös yrityksen ulkoalueille viimeistään nyt!

Asiakaskokemus alkaa jo liikkeen ulkopuolella

Liiketilojen sisällä soivaan musiikkiin kiinnitetään jo ilahduttavan usein huomiota, ja musiikki luo tunnelmaa esimerkiksi ravintoloiden ja kahviloiden terasseilla.

Harvempi yrittäjä tai liiketilasta vastaava ottaa kuitenkaan huomioon asiakastilojen ulkopuolella olevia alueita: parkkipaikkoja, sisääntuloväyliä ja pihamyyntialueita. Miltä tuntuisi, jos miellyttävä taustamusiikki soisi asiakkaan korviin jo siinä vaiheessa, kun hän nousee ulos autostaan?

Kannattaakin muistaa, että asiakkaan elämys alkaa jo liikkeen ulkopuolella, ja piha-alueiden siisteys, tuoksut ja äänet vaikuttavat siihen valtavan paljon. Yritykseen sopiva taustamusiikki virittää asiakkaat asiointiin ja liikkeen tunnelmaan jo ennen kuin he astuvat kynnyksen yli liikkeeseen.

Taustamusiikki auttaa kivijalkaliikkeitä erottautumaan 

Verkko-ostamisen kasvun myötä kivijalkaliikkeiden täytyy jatkuvasti kehittää toimintaansa erottuakseen edukseen. Musiikin soittaminen ulkotiloissa onkin erottautumiskeino, jossa piilee vielä suuri potentiaali.

Kannattaa myös muistaa, että yritys voi hyödyntää ulkotilamusiikkia toimialasta riippumatta! Esimerkiksi vaatekaupan edustalla soiva musiikki kiinnittää ohikulkijan huomion ja houkuttelee asiakkaita liikkeeseen, ruokakaupan parkkipaikalla soiva musiikki toivottaa asiakkaan tervetulleeksi ja rakentaa asiakaskokemusta, ulkokuntosalissa tai urheilukentällä musiikki puolestaan luo treenifiilistä ja peittää treenistä kuuluvia ääniä.

Taustamusiikkia yrityksen ulkotiloihin – miksi ihmeessä?

Ulkona soiva musiikki auttaa yrittäjää paitsi nappaamaan asiakkaan huomion, myös kertomaan mm. liikkeen olevan auki. Ulkotilamusiikki rakentaa yrityksen brändiä myös ohikulkijoiden silmissä – ja korvissa!

  • Asiakaskokemus ja asioinnin tunnelma alkaa rakentua jo liikkeen ulkopuolelta esim. parkkipaikalla, tai ohikulkevalla jalkakäytävällä 
  • Ulkona sijaitseva asiakastila on yhtä tärkeää kuin sisälläkin oleva – ajattele asiakasviihtyvyyttä
  • Yrityksen ulkopuolella soiva musiikki kertoo asiakkaalle, että liike on auki  
  • Ulkona soiva musiikki on varma keino napata ohikulkevien ihmisen huomio 
  • Ulkona soiva, hyvin rakennettu soittolista tukee yrityksen mielikuvaa ja herättää kuulijassaan tunnemuistoja jo ennen kuin asiakas astuu sisään myymälään

Musiikkia saa 1.7.2021 alkaen soittaa ulkotiloissa entistä edullisemmin

Olemme tarkistaneet ulkotilamusiikin käyttöhinnoittelumme – jatkossa musiikkia saa soittaa ulkotiloissa entistä edullisemmin. Hinnaston muutoksella haluamme kannustaa asiakkaitamme yhä kokonaisvaltaisempaan taustamusiikin hyödyntämiseen – niin sisätiloissa kuin ulkonakin!

Taustamusiikki ulkotilassa -luvan hinta määräytyy kaiuttimien lukumäärän mukaisesti. Mikäli sinulla on ulkotiloissa esimerkiksi 3 kpl kaiuttimia, saat jatkossa soittaa musiikkia ulkotiloissa hintaan 16,86 € / kk  + ALV (ennen 33,71 €/kk + ALV).

Tutustu tarkemmin taustamusiikki ulkotilassa -hinnastoon täältä!

Autamme mielellämme myös kaikissa taustamusiikkiin ja sen hyödyntämiseen liittyvissä kysymyksissä. Ota rohkeasti yhteyttä musiikin käytön asiantuntijoihimme:

Timo Ahokanto
Myynti- ja kasvujohtaja
timo.ahokanto(at)musiikkiluvat.fi
+358 40 564 8833

Joonas Piiroinen
Avainasiakaspäällikkö
+358 50 557 9028
joonas.piiroinen(at)musiikkiluvat.fi

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…