Putingin myymälä

Putinki tarjoaa asiakkailleen modernia nostalgiaa – ”Asiakaskäynnin pitää olla elämys” 

Putingin myymälä
Putinki on huomannut, että taustamusiikki ei ole rauhallisuuden vastakohta. Päinvastoin: hiljaisuus voi aiheuttaa jopa suurempaa rauhattomuutta kuin musiikki.

– Erityisesti kun muu maailma on hirveän epävarma, vanhanajan paperikaupan tunnelma luo asiakkaille tietynlaista turvallisuuden tunnetta ja nostalgiaa. 

Putinki-paperikauppojen Head of Retaililla Merja Halmeella on riittänyt tekemistä keväällä 2025. Viides Putinki on juuri avattu Tampereelle, Helsingissä on entuudestaan neljä myymälää ja päälle tulee vielä verkkokauppa. 

Putinkien keskeisimpiä tuoteryhmiä ovat muun muassa kortit, muistikirjat, vihkot, palapelit ja lahjatarvikkeet. Monelle asiakkaalle on tärkeä osa prosessia päästä paikan päälle myymälään aistimaan tunnelmaa ja hypistelemään tuotteita ennen ostopäätöksen tekemistä. Putingin myymälöitä voisi kuvailla sellaisiksi herttaisiksi korttelikaupoiksi, joihin nykyään törmää yhä harvemmin. 

Halme jopa kuvailee, että Putingit tarjoavat vastapainoa nykyajan digiähkylle. 

– Kaikki tuotteemme ovat hyvin analogisia ja vaativat paljon esimerkiksi käsillä tekemistä. Haluamme panostaa myös myymälöiden kauneuteen ja visuaalisuuteen niin, että asiakkailla jopa puhelimet jäävät piiloon, kun he tulevat meille, Halme kuvailee. 

Äänimaailma on tärkeä osa tunnelmaa

Kun Halme aloitti Putingilla vuonna 2019, myymälöissä ei vielä soinut taustamusiikki. Myymälöissä oli oltu taipuvaisia ajattelemaan, että asiakkaat haluavat tulla niihin rauhoittumaan, eikä musiikki siten sovi kuvaan. 

– Aika pian aloimme kuitenkin miettiä, voisiko oikeanlainen musiikki kuitenkin tukea tunnelmaa. Erityisesti Korkeavuorenkadun myymälämme on betonilattioineen jopa hieman kolkko akustiikaltaan ja hiljaisuus vain korostaa ympäristön epätoivottuja ääniä. 

– Samoihin aikoihin toimitusjohtajamme ilmoitti, että tällainen kaveri kuin Joonas Musiikkiluvilta olisi halukas keskustelemaan Putingin musiikinkäytöstä, Halme naurahtaa. 

Joonas Piiroinen työskentelee Musiikkilupien avainasiakaspäällikkönä ja on yksi GTM:n musiikinkäytön asiantuntijoista, jotka auttavat yrityksiä pääsemään alkuun ja eteenpäin musiikinkäytössä.  

Piiroisen mukaan Putinki-myymälöiden akustiikkaan liittyi alussa kysymysmerkkejä, mutta pian musiikin huomattiin istuvan tiloihin hyvin. 

– Olen onnistunut työssäni silloin, kun asiakas kokee saaneensa tarvitsemansa palvelun ja neuvot yhdestä paikasta. Tehtäväni on paitsi auttaa asiakasta lupa-asioissa, myös kaikissa muissa musiikinkäyttöön liittyvissä käytännön kysymyksissä. 

Piiroinen myös auttaa asiakasta oivaltamaan, miten musiikin saa kuulostamaan yrityksen brändiin sopivalta. 

– Lähestyn asiaa niin, että musiikin käyttöönotossa pitää huomioida ikään kuin neljä sipulinkuorta: asiakas, henkilöstö, tilat ja brändi. Kaikki osa-alueet pitää huomioida musiikkivalinnoissa. Putinki on selkeästi onnistunut hyvin kaikilla neljällä tasolla, Piiroinen sanoo. 

Kuvassa Putingin Head of Retail Merja Halme ja Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen

Matalan kynnyksen apu ratkaisi

Halmeen mukaan musiikin käyttöönotossa olisi ollut vaikea lähteä liikkeelle, jos joku ei olisi ollut neuvomassa kaikkien huomiota vaativien osa-alueiden kanssa. 

– Joonas esitteli meille listan musiikkioperaattoreista ja kaiutintoimijoista, ja meidän oli sitten helppo vain valita sopivimmat. Kun töitä on paljon ja aikaa selvittää asioita on vähän, niin Musiikkilupien apu oli tässä suhteessa korvaamatonta, Halme toteaa. 

Äänentoistojärjestelmän Putingille toimittaa Finmoi ja soittolistat räätälöi Toneco. Alkuvaiheessa Halme lähti hahmottelemaan yhdessä Tonecon kanssa, miltä Putingin pitäisi kuulostaa. Palavereissa he tekivät esimerkiksi mielikuvaharjoituksia siitä, mikä elokuva tai kappale Putinki voisi olla. 

Halmeen itsensä mielestä Putinki olisi Yonan Pilvet liikkuu, minä en.  

– Se kuvaa hyvin sitä moderniuden ja nostalgian yhdistelmää, jota myös Putinki edustaa. 

Piiroisen mukaan musiikin käyttöönottovaiheessa on olennaista ymmärtää, miksi musiikkia käytetään ja mitä ongelmia sillä halutaan ratkaista. 

– Korostan aina sitä, että on tärkeää asettaa pieniä alkutavoitteita. Kun tiedostaa, miksi musiikkia käytetään, on myös helpompi tehdä käytännön valintoja soittolistoista ja äänentoistojärjestelmästä, Piiroinen sanoo. 

Sekä Halme että Piiroinen kuvailevat Putingin musiikkibrändiä monipuoliseksi, mutta tonaliteetiltaan yhtenäiseksi. 

– Kun Tampereen myymälä avattiin, niin erityisesti vaatekaupoissa aiemmin työskennelleiltä henkilökunnan jäseniltä tuli kiitosta soittolistojen monipuolisuudesta. Listoilla on sekä suomalaista että ulkomaista musiikkia, ja vaihtuvuutta on myös rauhallisemman ja menevämmän musiikin välillä, Halme kuvaa. 

– Olennaista on myös se, että listat päivittyvät joka yö. Erityisesti henkilökuntaa kuormittaisi, jos jatkuvasti tietäisi ennalta, mikä biisi seuraavaksi tulee. 

Haluatko sinäkin apua musiikinkäyttöön?

Joonas Piiroinen

Avainasiakaspäällikkö, musiikkikonsultti

0505579028

Varaa puheluaika Joonaksen kanssa tästä

Putingin myymälä

 

 

Liittyvät artikkelit

Musiikinkäyttö yritystoiminnassa – 4 yleisintä kysymystä ja vastausta yrittäjälle

Monille yrittäjälle musiikinkäyttöön liittyvät käytännön kysymykset voivat tuntua monimutkaisilta. Keräsimme yhteen neljä yleisintä kysymystä, joita yrittäjät esittävät meille musiikkiluvista.

LiikuntaPiste La Vida kokeili tekoälymusiikkia ja jaksoi sitä kolme viikkoa 

Alkuvuodesta 2025 Lohjalla sijaitseva Liikuntapiste La Vida päätti tehdä kokeilun. Musiikki oli jo muodostunut tärkeäksi osaksi kuntosalin identiteettiä, mutta La…

Sävähdyttikö av-teoksen musiikki? Vuoden Musiikkioivallus -kilpailun haku on nyt auki!

Gramex ja Teosto jakavat jälleen Vuoden Musiikkioivallus –palkinnon, jonka tarkoituksena on huomioida kotimaisia av-teoksia, joissa on käytetty musiikkia erityistä lisäarvoa…

Tutkimus: radio on suosituin yritysten taustamusiikin lähde, taustamusiikkipalvelut nostavat suosiotaan

Teoston musiikinkäyttötutkimuksen mukaan 74 prosenttia yrityksistä pitää taustamusiikkia merkittävänä osana asiakaskokemustaan.