K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso hymyilee karkkiosaston edessä

K-Supermarket Lippulaivassa soi neljänlainen musiikki yhtä aikaa 

K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso hymyilee karkkiosaston edessä
Kun kaikki mahdolliset kilpailijat löytyvät kymmenen minuutin automatkan päästä, on erottuminen kilpailusta entistä tärkeämpää, toteaa K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman.

Kun kauppakeskuksen hälyiseltä käytävältä astuu sisään kauppaan, vastassa on ensin rauhoittava pianomusiikki. Matkan jatkuessa kohti hedelmä- ja vihannesosastoa musiikki vaihtuu energisemmäksi ja tunnelma muistuttaa hieman trendikästä kahvilaa. Juomaosastolle saavuttaessa asiakkaiden ostoksia rytmittää Alice Cooperin Poison

Tässä kokonaisuudessa mikään ei ole sattumaa, vaan kaikki on tarkasti mietittyä. 

– Alkuperäinen ajatus oli se, että meidän pitää erottautua. Olemme koittaneet miettiä tosi pitkälle, mikä ihmisillä jää asioinnista mieleen ja miten voimme vaikuttaa asiakkaiden lopulliseen kauppavalintaan. Syyt tietyn kaupan valitaan voivat olla selkeitä ja näkyviä, mutta toisaalta myös todella pieniä, kuvailee K-Supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman

Kun Österman aloitti K-Supermarket Lippulaivan kauppiaana pari vuotta sitten, hänellä oli jo kokemusta kahdesta ruokakaupasta eri puolilta Suomea. Espoolaisessa Lippulaivassa tilanne on kuitenkin ollut siinä mielessä uudenlainen, että kilpailu on selvästi kovempaa kuin maaseutumaisemmissa kaupoissa, joista Östermanilla oli aiemmin kokemusta. 

Österman uskoo, että yksi tärkeimmistä syistä kaupan valintaan on yksinkertaisesti fiilis. 

– Ruokakaupassa käyntihän on tietyllä tapaa pakollinen paha. Kun siellä on pakko käydä, niin miksi emme tekisi siitä saman tien mahdollisimman mukavaa, Österman pohtii. 

Asiakkailta tulleen palautteen perusteella tavoitteessa on myös onnistuttu. 

– On tullut myös sellaisia kommentteja, että jos musiikki vaihtuu, niin en tule enää, Österman naurahtaa. 

Äänivyöhykkeet luovat erilaisia tunnelmia 

K-Supermarket Lippulaivan äänivyöhykejako perustuu oivallukseen siitä, että päivittäistavarakaupoissa on luonnostaan hyvin erilaisia alueita, jotka luovat asiakkaille erilaisia tunnetiloja. 

– Jos ajattelee vaikka jotain hotellin aulaa, niin se on se fiilis, mitä olemme sisääntulon luona hakeneet. Kun asiakas tulee hirveällä kiireellä kauppaan, niin musiikki luo tunteen, että kyllä tämä tästä järjestyy, Österman sanoo. 

Tiskien kohdalla on Östermanin mukaan tavoiteltu ”kauppahallifiilistä”. Musiikki luo tunnelmaa myös tällä alueella, mutta puheen pitää kuulua hyvin, kun asiakkaat tekevät tilauksiaan tiskien yli. 

– Juomaosasto on sitten se, missä musiikki saa kuulua kunnolla. Se on osasto, joka erottaa meidät muista kaupoista. 

Viimeistään juomaosastolla käykin selväksi, että musiikki ei ole K-Supermarket Lippulaivalle taustamusiikkia, vaan tärkeä osa asiakaskokemuksen rakentumista. 

Sen sijaan kassojen luona musiikki jää taakse, koska siellä asiakkaat ja myyjät keskustelevat keskenään ja puheen pitää jälleen kuulua hyvin. 

K-Supermarket Lippulaivan soittolistat laatii taustamusiikkioperaattori Toneco. K-Supermarket Lippulaiva on kuvaillut Tonecolle, millaisia tunnelmia milläkin alueella tavoitellaan, ja Toneco on laatinut erilaiset soittolistat sen pohjalta. 

Mikäli Toneco tippuu pois verkosta, alkaa järjestelmä soittaa offline-listoja, jotka ovat huomattavasti suppeampia kuin normaalisti. 

– Siitä saa kyllä sitten kuulla erityisesti henkilökunnalta, Österman hymyilee.  

Äänentoistolaitteet K-Supermarket Lippulaivaan on toimittanut Finmoi.  

Kokonaisuus on siis vaatinut myös taloudellista panostusta, mutta Östermanin mukaan kovassa kilpailutilanteessa yksityiskohdat voivat sinetöidä asiakkaan kauppavalinnan. 

– Pääkaupunkiseudulla asiakkaat voivat valita monista eri vaihtoehdoista. Fiilis on yksi tärkeimmistä tekijöistä, joilla asiakkaan valintoihin voi vaikuttaa. 

– Musiikki on meille erilaistumistekijä. 

K-Supermarket Lippulaivan sisäänkäynti
K-Supermarket Lippulaivan vihannesosaston juureskellari

Mistä taustamusiikkia yritykseen?

Haluaisitko kehittää yrityksesi tunnelmaa ja asiakaskokemusta taustamusiikin avulla, mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle?

Tutustu listaamme eri taustamusiikin palveluntarjoajista ja löydä itsellesi sopivin kumppani!

Tutustu kumppaneihimme

Asiakastilojen taustamusiikkilupa

Taustamusiikki asiakastilassa -lupa kattaa taustamusiikin julkisen esittämisen äänitteeltä (mm. TV, radio, tietokone, nettiradio, CD ja julkiseen esittämiseen soveltuva suoratoistopalvelu) vähittäis- ja erikoiskaupan asiakastiloissa.

Luvan hinta määräytyy asiakastilan pinta-alan mukaan ja luvan laskutussyklin voi valita itse luvan ostamisen yhteydessä.

Tutustu lupaan

Lataa yrityksen taustamusiikkisuunnittelun ABC -opas

Nimi
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Liittyvät artikkelit

Musiikinkäyttö yritystoiminnassa – 4 yleisintä kysymystä ja vastausta yrittäjälle

Monille yrittäjälle musiikinkäyttöön liittyvät käytännön kysymykset voivat tuntua monimutkaisilta. Keräsimme yhteen neljä yleisintä kysymystä, joita yrittäjät esittävät meille musiikkiluvista.

LiikuntaPiste La Vida kokeili tekoälymusiikkia ja jaksoi sitä kolme viikkoa 

Alkuvuodesta 2025 Lohjalla sijaitseva Liikuntapiste La Vida päätti tehdä kokeilun. Musiikki oli jo muodostunut tärkeäksi osaksi kuntosalin identiteettiä, mutta La…

Sävähdyttikö av-teoksen musiikki? Vuoden Musiikkioivallus -kilpailun haku on nyt auki!

Gramex ja Teosto jakavat jälleen Vuoden Musiikkioivallus –palkinnon, jonka tarkoituksena on huomioida kotimaisia av-teoksia, joissa on käytetty musiikkia erityistä lisäarvoa…

Tutkimus: radio on suosituin yritysten taustamusiikin lähde, taustamusiikkipalvelut nostavat suosiotaan

Teoston musiikinkäyttötutkimuksen mukaan 74 prosenttia yrityksistä pitää taustamusiikkia merkittävänä osana asiakaskokemustaan.