Musiikki vaikuttaa silloinkin, kun et kiinnitä siihen huomiota | Musiikkiluvat
kuulokkeet pöydällä
7.6.2019 Musiikin vaikutukset

Korvat ovat aina auki: musiikki vaikuttaa silloinkin, kun et kiinnitä siihen huomiota

Tekikö joku paikka lähtemättömän vaikutelman, mutta et osaa sanoa tarkkaa syytä siihen? Voi olla, että siellä soi hyvä musiikki, joka täydensi tunnelmaa. Taustamusiikki nimittäin vaikuttaa asiakkaisiin alitajuisesti.

Kun puhutaan taustamusiikista myymälöissä, on tapana mainita eräs merkittävä tutkimus. Kun liikkeessä soi ranskalainen musiikki, asiakkaat ostivat enemmän ranskalaista viiniä. Kun samassa myymälässä laitettiin soimaan saksalaista musiikkia, ranskalaiset viinit kiinnostivat vähemmän.

Tutkimuksessa on eräs kiinnostava piirre: asiakkaat eivät nimittäin tiedostaneet musiikin vaikutusta ostopäätöksiinsä, mikä kertoo taustamusiikin tehosta. Musiikki vaikuttaa asiakkaisiin silloinkin, kun he eivät edes huomaa sen olemassaoloa.

Äänimaailman vaikutus alitajuntaan muistuttaa myös siitä, että epämiellyttävä, suunnittelematon äänimaailma saattaa luoda negatiivisen mielikuvan – silloinkin, kun asiakkaat eivät ääniä tietoisesti kuuntele.

Kuuloaisti työskentelee taukoamatta

Vain osa kuulemistamme äänistä nousee tietoisuuteemme, eli kuuntelemme niitä. Kuulemme kuitenkin kaikki ympäristön äänet. Tietoisuuteen nousevat esimerkiksi poikkeavat äänet ja erityisen kovat äänet, mikä on hyödyllistä esimerkiksi turvallisuuden kannalta.

Musiikilla on kuitenkin meille erityinen merkitys: kehomme reagoi siihen jo kohdussa, kuten bloggauksessamme kerrotaan. Musiikilla on voimakas yhteys muistoihin ja tunteisiin, lempilaulut jättävät meihin voimakkaan, elämän halki pysyvän jäljen. Juuri musiikin avulla voidaan saada yhteys muistisairaisiin vanhuksiin, ja vauvat oppivat tunnetaitoja musiikkia kuullen.

Musiikin avulla on myös saatu yhteys tiedottomassa tilassa oleviin ihmisiin. Tutkimusten perusteella vaikuttaa siltä, että ihmisille tutut kappaleet vaikuttavat voimakkaimmin.

Musiikki vaikuttaa lähes kaikkiin kuuleviin ihmisiin ja ihmisten kehot reagoivat musiikkiin monella tasolla. Lempimusiikin kuuleminen saa aikaan esimerkiksi hyvää oloa aiheuttavan dopamiinin erityksen. Vain muutama prosentti ihmisistä on musiikille “immuuneja”, jolloin musiikki ei vaikuta heihin mitenkään edes fyysisellä tasolla.

Taustamusiikki on voimakas vaikuttaja

Taustamusiikista on monenlaista hyötyä liiketoiminnassa:

  • Erityisesti brändiin sopiva taustamusiikki tehostaa myyntiä. Ruotsalaistutkimuksessa verrattiin satunnaisen taustamusiikin ja brändiin sopivan taustamusiikin vaikutusta pikaruuan myyntiin. Brändiin sopiva musiikki kasvatti pikaruuan myyntiä 9,1 prosentilla verrattuna satunnaiseen musiikkiin.
  • Musiikki saa muistamaan brändin. Leicesterin yliopiston tutkimuksen mukaan brändit, joilla on musiikkistrategia  muistetaan 96 prosenttia paremmin ja sen tuotteita ostetaan 24 prosenttia todennäköisemmin.
  • Musiikki saa asiakkaat viihtymään liiketiloissa pitempään. Esimerkiksi Gant-brändin liikkeessä Tukholmassa asiakkaat viihtyivät 42,2% pitempään, kun siellä soi merkin identiteettiin sopiva musiikki, osoitetaan ruotsalaisessa opinnäytetyössä.

Lue lisää vinkkejä onnistuneen taustamusiikin valintaan ja tutustu musiikkibrändäykseen.

Lisää aiheista Musiikin vaikutukset