näkymä ravintolaan ja kattojen ylle illalla
näkymä ravintolaan ja kattojen ylle illalla
Ravintolaan tullaan ei vain ruuan tai juoman, vaan elämyksen takia. Koronarajoitusten poistuttua ihmiset on saatava muistamaan tämä uudelleen. Tunnettu taustamusiikki auttaa asiakasta palaamaan oikean tunnekokemuksen äärelle.

Kun alat lukea tätä juttua, on hyvin mahdollista, että ympärilläsi soi musiikki. Et välttämättä kiinnittänyt siihen suurempaa huomiota ennen tätä, mutta olisit takuulla huomannut, jos joku olisi yhtäkkiä laittanut musiikin pois.

Ei ole sattumaa, että musiikki soi käytännössä kaikkialla, minne menemme. Musiikki on universaali kieli ja voima, joka liikuttaa meitä kaikkia ja jota kaikki ymmärtävät. Lukemattomat tilanteet arjessamme tuntuisivat aivan toisenlaisilta ilman musiikkia – värittömiltä, hajuttomilta ja mauttomilta. Kun menet seuraavan kerran vaikkapa lätkämatsiin, pysähdy hetkeksi miettimään, millainen tapahtuman luonne olisi ilman musiikkia.

Tunnelman luojana musiikki on myös olennainen osa bisnestä. Kun ravintoloitsija miettii asiakastilansa viihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä, hän joutuu pohtimaan esimerkiksi sellaisia asioita kuin sisustus, värimaailma ja valaistus. Ravintolan äänimaisemalla on kuitenkin näitäkin suurempi vaikutus siihen, millainen tunne asiakkaan valtaa, kun hän astuu tilaan.

Miten musiikki sitten ihan konkreettisesti vaikuttaa ravintolan menestymiseen?

Tunnettu taustamusiikki kasvattaa myyntiä

Taustamusiikki toimii nimensä mukaisesti parhaiten silloin, kun se ei aktiivisesti kiinnitä asiakkaan huomiota, vaan saa hänet keskittymään tiiviimmin toivottuihin asioihin, kuten seurusteluun, ruoka- ja juomaelämykseen sekä ostamiseen.

Musiikin vaikutuksia ravintolan viihtyisyyteen on tutkittu muun muassa Jyväskylän yliopistossa vuonna 2012. Tutkimuksessa selvisi, että niinä päivinä, joina taustamusiikkia ei ollut, ravintola arvioitiin vähiten viihtyisäksi. Taustamusiikin soittamisella tai puuttumisella on suora vaikutus siihen, kuinka positiiviseksi tai negatiiviseksi ravintolan tunnelma koetaan.

Koettu tunnelma puolestaan määrittää sen, kuinka pitkään ravintolassa viihdytään, kuinka paljon käynnin aikana ostetaan ja tullaanko samaan paikkaan uudestaan.

Vastaavanlaisista havainnoista kertoo myös Stephanie Wilsonin tutkimus vuodelta 2012. Tutkimuksen perusteella ihmiset käyttivät rahaa eniten tilanteissa, joissa soi tunnettu tai asiakkaalle tuttu musiikki. Hiljaisuudessa ja easy listening -tyyppisessä äänimaailmassa asioineet asiakkaat puolestaan viipyivät lyhimmän aikaa – ja käyttivät vähiten rahaa.

Taustamusiikilla on myös käytännölliset vaikutuksensa. Ravintolatilanteissa ihmiset haluavat yleensä keskittyä omaan seuraansa, eivätkä esimerkiksi kuulla viereisistä pöydistä kantautuvia juttuja tai astioiden kolinaa. Tässä on tärkeää ottaa huomioon äänenvoimakkuus ja kaiuttimien asettelu: musiikin on hyvä soida juuri sellaisella tasolla, että kenenkään ei tarvitse huutaa kilpaa sen kanssa.

Musiikin lukemattomiin positiivisiin vaikutuksiin kuuluu myös se, että se terästää tarkkaavaisuutta ja vähentää stressiä. Niinpä ei ole kovin yllättävää, että musiikki vaikuttaa myös työn tehokkuuteen ja tuottavuuteen.

Esimerkiksi Jungle Juice Barin perustaja Noora Fagerström on todennut saavansa työntekijöiltä runsaasti positiivista palautetta taustamusiikista, joka on pitkään ollut yksi yrityksen erottuvuustekijöistä. Erityisen suuri merkitys työpäivää piristävällä musiikilla on niinä hetkinä, kun työntekijä on työpisteellään yksin.

Ja kun piristämisestä puhutaan, niin juuri sitähän me kaikki tarvitsemme kahden vuoden koronataistelun jälkeen. Rajoituksista on vihdoin luovuttu ja vaikka toipuminen ennalleen voi ottaa hetken, on ilmassa aistittavissa toivo uudesta, jostakin paremmasta.

Kun kadulla kulkiessa ravintolan ulkokaiuttimista kantautuu tutun kappaleen melodia, on se vastaansanomaton kutsu: nyt saa taas tulla ja elää.

Juttu on julkaistu alun perin Feelmentin Feel the entertainment -lehdessä 5.5.2022.

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…