pieni myymälä sisältä

Nyt on aika katsoa tulevaisuuteen – näin varmistat, että asiakkaat palaavat luoksesi

pieni myymälä sisältä
Pandemia alkaa vihdoin hellittää, ja monet liikkeet ovat voineet avata ovensa pitkän tauon jälkeen. Muutaman yksinkertaisen konstin avulla voit varmistaa, että asiakkaat viihtyvät liikkeessäsi.

Lue alta vinkkimme, joiden avulla huolehdit siitä, että liikkeesi ovi alkaa käydä tiuhaan.

Tarjoa asiakkaalle mieleenpainuva kokemus

Asiakkaat kaipaavat nyt pitkän tauon jälkeen henkilökohtaista palvelua, jota esimerkiksi verkkokaupat eivät tarjoa. Paikan päällä asiointia on herätty arvostamaan uudella tavalla sen jälkeen, kun ostoksia on tehty verkkokaupoissa, hiukset on värjätty kotona ja treenitkin on hoidettu olohuoneessa. Tulevaisuutta ajatellen onkin tärkeää huolehtia siitä, että tarjoat asiakkaillesi mieleenpainuvia kokemuksia.

Kivijalkaliikkeiden vahvuuksiin kuuluu juuri se, että ne voivat tarjota asiakkailleen kokonaisvaltaisen kokemuksen. Asiakkaat palaavat liikkeisiin, joista he saavat hyvää palvelua, joissa on helppo asioida, joissa heidän odotuksiinsa vastataan ja jotka herättävät mukavia mielikuvia. Miten tällainen kokemus sitten luodaan? Esimerkiksi loistavaan asiakaspalveluun, taustamusiikkiin ja tunnelmaan panostamalla. Lue alta lisää.

Vinkit: näin saat asiakkaat viihtymään ja palaamaan

1. Huolehdi viihtyvyydestä

Asiakkaat palaavat liikkeisiin, joissa he tuntevat olonsa mukavaksi. Siksi viihtyvyyden merkitystä ei tule aliarvioida. Mutta miten liikkeestä tehdään miellyttävä?

Viihtyvyys ja miellyttävä tunnelma muodostuu monesta osasesta. Asiakas ei välttämättä tiedosta sitä edes itse, mutta tilan äänimaailma, valaistus ja värimaailma vaikuttavat voimakkaasti mielikuviin ostokokemuksesta ja liikkeestä.

Nyt kannattaakin tarpeen mukaan muuttaa valaistusta ja sisustusta tai nauttia pandemian aikana tehdyn remontin tuloksista.

Äänimaailmasta kannattaa ehdottomasti huolehtia, sillä taustamusiikilla on yllättävän suuri vaikutus asiakaskokemukseen. Taustamusiikin avulla voi luoda esimerkiksi iloisen ja energisen tunnelma tai  raukean ja rentouttavan ilmapiirin. Se myös peittää alleen mahdollisen hälyn tai työnteon äänet. Miellyttävä taustamusiikki myös siivittää myyntiä.

Muista myös, että tunne turvallisuudesta on osa viihtyvyyttä. Huolehdi siis siitä, että kädet on helppo puhdistaa heti liikkeeseen saavuttaessa. Varmista, että asiakaspalvelijat välittävät asiakkaille kokemuksen siitä, että asioiminen on turvallista.

2. Tee asioimisesta helppoa

Ystävällinen ja huomaavainen asiakaspalvelu on aina tärkeää – ja pitkän tauon jälkeen hyvää palvelua arvostetaan entistä enemmän. Sellaista ei nettikaupoista saa.

Mistä hyvä asiakaspalvelu koostuu? Asiakkaiden toiveiden kuunteleminen on tärkeää. Niin asiakkaille on helppo tarjota oikeaa palvelua tai tuotetta. Myyjän hyviin ominaisuuksiin kuuluu tietenkin myös asiantuntemus, eikä taitava myyjä tyrkytä tai pyri manipuloimaan asiakasta. Huolehdi siitäkin, että asiakas löytää helposti etsimänsä tuotteen ja sitä koskevat tiedot.

Henkilökunnankin viihtyvyyteen on syytä panostaa, sillä henkilökunta joka kokee työnsä arvokkaaksi ja viihtyy työpaikalla, palvelee asiakkaitakin paremmin – ja myy enemmän.

3. Hio konsepti kuntoon

Nyt on hyvä hetki keskittyä olennaiseen ja korostaa liikkeen ainutlaatuisia piirteitä. Mitä juuri sinun liikkeessäsi asiakkaille tarjotaan? Miten se erottuu muista saman alan yrityksistä?

Huolehdi siitä, että asiakkaat saavat helposti ja nopeasti selville, mitä heille tarjotaan ja mitä he voivat odottaa.

Varmista, että viestintä on selkeää. Käy verkkosivut läpi ja tarkista, että kaikki tärkeät tiedot yhteystiedoista alkaen löytyvät helposti. Hyödynnä sosiaalista mediaa ja hanki esimerkiksi ammattivalokuvaaja ottamaan houkuttelevia, toimintaasi ja konseptiasi kuvaavia valokuvia yrityksestäsi. Kun konsepti, tunnelma ja asiakaspalvelu ovat kohdallaan, voit luottaa siihen, että asiakkaat palaavat luoksesi ja suosittelevat liikettäsi myös muille.

Tutustu myös, kuinka Karkkitoreissa luodaan asiakkaille iloinen ja hauska asiakaskokemus

Liittyvät artikkelit

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…

Näin ilmoitat ohjatun liikunnan tunnit OmaLupa-palvelussa

Taustamusiikki ohjatussa liikunnassa -lupa kattaa musiikin soittamisen äänitteeltä (omat soittolistat, cd-levy, radio, yrityskäyttöön sopiva suoratoistopalvelu) ohjatun liikunnan tunneilla erilaisissa kunto-,…