Ruokaa ja juomaa täynnä oleva pöytä ravintolassa

Tutkittua: näin vaikutat ravintola-asiakkaiden asiakaskokemukseen musiikilla

Ruokaa ja juomaa täynnä oleva pöytä ravintolassa
Asiakaskokemuksessa onnistuminen vaikuttaa suoraan ravintolan, kahvilan ja baarin kannattavuuteen. Kovassa kilpailussa ravintolan on tärkeää erottautua ja jäädä asiakkaan mieleen. Taustamusiikki on tähän oiva apu: se terästää aistit, virittää tunnelmaan ja rakentaa elämystä.

Fiksusti valittu taustamusiikki auttaa asiakkaita keskittymään omaan seurueeseensa ja nauttimaan tunnelmasta. Selvitimme, miten musiikkia kannattaa hyödyntää erilaisissa ravintolaympäristöissä – poimi vinkit talteen tästä!

Taustamusiikki ravintolassa: tue asiakaskokemusta ja elämystä

Ruokaravintolassa taustamusiikilla on monenlaisia vaikutuksia. 

1. Musiikki auttaa asiakasta rauhoittumaan elämyksen ääreen

Musiikin tempo vaikuttaa siihen, miten asiakas ateriansa nauttii. Ronald E. Milliman tutki musiikin tempon vaikutusta ravintola-asiakkaiden viihtymiseen jo 1980-luvulla. Tässä tutkimuksessa rauhallinen taustamusiikki sai ruokailijat käyttämään aikaa ateriansa parissa pitempään kuin samassa ympäristössä ja asiakaspalvelukontekstissa soitettu rauhallisempi musiikki. 

2. Musiikki saa asiakkaat viipymään ja ostamaan

Taustamusiikki, sen tyyli ja tempo vaikuttaa myös asiakkaan rahankäyttöön ravintolassa. 

Stephanie Wilsonin tutkimuksessa vuodelta 1998 selvisi, että tunnettu tai asiakkaalle tuttu pop-musiikki, jazz tai klassinen musiikki saivat asiakkaat viipymään pitempään, mutta myös käyttämään rahaa ravintolatilanteessa eniten. Hiljaisuudessa ja easy listening -tyyppisessä äänimaailmassa asioineet asiakkaat puolestaan viipyivät lyhimmän aikaa – ja käyttivät vähiten rahaa.

3. Musiikki herättää aistit

Ravintolaillallinen on parhaimmillaan elämys kaikille aisteille. Taustalla soiva musiikki vaikuttaa myös muiden aistimusten voimakkuuteen. 

Eräässä tutkimuksessa “happamaksi” koettu musiikki sai koehenkilöt maistamaan ruuan sitruksisisen aromin voimakkaampana kuin hiljaisessa koetilanteessa. Musiikilla voi siis tukea jopa makuelämyksiä. 

Taustamusiikin äänenvoimakkuus ravintolassa: käytä aikaa löytääksesi oikea taso

Äänenvoimakkuuteen viitataan usein negatiivisena asiana; onkin helppo ajatella, että liian lujaa soiva taustamusiikki häiritsee asiakkaita. 

Jyväskyläläisessä illallisravintolassa toteutettu tutkimus kuitenkin osoitti, että musiikin on soitava riittävän lujalla peittääkseen muita, häiritseviä ääniä alleen. Tällainen äänentaso vaikutti tutkimuksessa positiivisesti asiakaskokemukseen. 

Helsinkiläisten fine dining -ravintoloiden keskuudessa toteutetussa tutkimuksessa ravintolapäälliköt puolestaan kertoivat säätävänsä äänenvoimakkuutta tilanteen mukaan niin, että taustamusiikki ei koskaan soi liian lujalla, mutta volyymitaso tarjoaa asiakkaiden keskusteluille kuitenkin yksityisyyttä silloinkin, kun illan tunteina keskustelun äänentaso nousee.

Lue lisää: Ravintola Vanhan Rauman kellarissa musiikki luo tunnelmaa ja tarjoaa yksityisyyttä >>

Taustamusiikki pikaruokapaikassa: huomioi asiakkaan toive nopeasta asioinnista myös musiikissa

Pikaruoka- ja fast casual -ravintoloissa asiakas odottaa reipasta asiointia, ja käynnit kestävätkin useimmiten vain ruuan odottamisen ja itse ruokailun ajan. Etenkin liikenteen solmukohdissa ja muissa kiireisissä paikoissa sijaitsevilla liikepaikoilla täytyy huomioida asiakkaan tilanne ja mielentila, jossa hän asioi.

Usein tämä tarkoittaakin sitä, että rauhallisen musiikin sijaan kannattaa suosia reippaampaa ja rytmikkäämpää musiikkia. Jos valtaosa asiakkaista pistäytyy hakemassa evästä esimerkiksi ennen junaan tai bussiin nousemista, voi hidas ja rauhallinen tunnelmamusiikki jopa ärsyttää. 

Syy ilmiöön on se, että asiakas on jo mielessään menossa ja saattaa kokea stressiä ehtimisestään: musiikin rauhallinen tempo on silloin ristiriidassa asiakkaan tilanteen kanssa.

Kahvilassa ja pikaruokapaikassa ruoka tilataan useimmiten tiskiltä, ja tiskin eteen saattaa muodostua jonoja. Hidas musiikki saattaa aiheuttaa jonotustilanteessa ylimääräistä stressiä. Jos jonotusaika on pitkä, saa rytmikäs musiikki sen tuntumaan lyhyemmältä. Tuttu musiikki, jonka tahdissa voi esimerkiksi hyräillä, tarjoaa myös ajankulua ja ohjaa asiakkaan ajatuksia muualle. 

Taustamusiikki pubissa ja baarissa: äänenvoimakkuuden erikoinen vaikutus

Myös musiikin vaikutuksia asiakkaiden viihtymiseen ja käytökseen pubeissa ja baareissa on tutkittu. Näissä paikoissa taustamusiikin odotetaan soivan, sitä pidetään siis olennaisena osana kokemusta. “Vääränlainen” tai “liian lujaa soitettu” musiikki kuitenkin alkaa ärsyttää myös pubiympäristössä. 

Pubissa taustamusiikin äänenvoimakkuus vaikuttaa erään tutkimuksen mukaan myös nautittujen juomien määrään ja nauttimisnopeuteen. Tutkijat selittävät ilmiötä sekä musiikin “herättävällä” vaikutuksella sekä sillä, että sosiaalisen kanssakäymisen vaikeutuminen äänenvoimakkuuden kasvaessa saattoi saada koehenkilöt nauttimaan juomiaan nopeammin. 

Brändin mukaista taustamusiikkia ravintolaan, kahvilaan, pubiin tai baariin: huomioi ainakin nämä

Ruotsalainen, taustamusiikipalveluita tarjoava Soundtrack Your Brand -yritys tutki yhdessä maailman suurimmista taustamusiikkitutkimuksissa musiikin vaikutusta aterioiden ja lisätuotteiden myyntiin pikaruokaravintoloissa.

Tulos oli melko järisyttävä: tutkituissa ravintoloissa brändiin sopiva taustamusiikki kasvatti myyntiä jopa 9.1% verrattuna satunnaisesti valittuun, suosittuun musiikkiin. Lisätuotteita, kuten jälkiruoka-annoksia, myytiin brändinmukaisen musiikin soidessa jopa 15% enemmän kuin satunnaisen musiikin soidessa. 

Mitä “brändinmukainen” musiikki sitten tarkoittaa? Ainakin seuraavat asiat kannattaa huomioida ravintolan, kahvilan, pubin ja baarin taustamusiikin valinnassa:

  • Ravintolan, kahvilan tai baarin konsepti ja liikeidea. Valitse musiikkia, joka tukee kokonaisuutta tai teemaa, jos olet sellaisen valinnut.
  • Liikepaikan sijainti vaikuttaa siihen, tulevatko asiakkaat pistäytymään vai viihtymään pitempään. Pistäytymistä tukee reipastempoinen taustamusiikki, viihtymistä viipyilevämpi. 
  • Asiakaskunta. Tavoitteletko erityisesti arvokkuudesta ja nostalgiasta nauttivia asiakkaita, vai haluatko täyttää kahvilasi vaikkapa trenditietoisilla nuorilla? 
  • Vuorokaudenaika ja asiakkaiden rytmi. Taustamusiikin valinnassa kannattaa huomioida asiakkaiden vuorokausirytmi soittamalla aamuisin herättelevämpää musiikkia ja iltapäivemmällä hieman rauhallisempaa. Ilta-aikaan voi tempoa joko laskea kohti rauhallista viipymistä, tai nostaa, jos tarkoitus on luoda asiakkaan käyntiin enemmän sykettä. 

Mistä oikeanlaista taustamusiikkia ravintolaan, kahvilaan tai baariin voi soittaa? Tutustu taustamusiikkipalveluihin täällä >>

Tutustu ravintoloiden erilaisiin musiikkilupiin täällä >>

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…