Tuotantoyhtiöt ovat löytäneet AV Musicin – ”Tulkkina kahden maailman välillä”

AV Musicin Licensing Manager Eveliina Pitkänen kertoo, että asiakkaat ovat löytäneet nopeasti marraskuussa 2023 avatun palvelun. Palvelun avulla on autettu jo yli sataa av-alan tekijää musiikin käytössä tv-ohjelmissa ja elokuvissa. 

Gramexin ja Teoston uudessa AV Music -palvelussa av-tuotantojen tekijät yhdistetään tuotannossa tarvittavan musiikin oikeuksien omistajiin. Palvelulla halutaan helpottaa musiikin käyttöä esimerkiksi erilaisissa tv-tuotannoissa.

AV Musicin Licensing Managerina työskentelevällä Eveliina Pitkäsellä on itsellään yli 20 vuoden kokemus kotimaiselta av-alalta. 

– Tähän mennessä pyyntöjä on tullut reilut 100 kappaletta. Palvelu on tavoittanut hyvin kotimaiset tuotantoyhtiöt. Palvelua ei ole edes markkinoitu erityisen aktiivisesti, vaan toiminta on ollut toistaiseksi enemmän puskaradiotyyppistä ja perustunut henkilökohtaisiin suhteisiin ja yhteydenottoihin, Pitkänen kuvailee. 

AV Music on ensimmäisten kuukausiensa aikana palvellut lukuisia elokuvia, tv-sarjoja ja dokumenttiprojekteja. 

– Tällä hetkellä näkyy erityisesti se trendi, että musiikkiaiheisia dokumentteja ja sarjoja tehdään paljon. 

Toukokuussa järjestettiin myös fyysinen AV Music Pitch Day -tapahtuma, joka kokosi yhteen muutamia kymmeniä musiikin tekijöitä ja tuotantoyhtiöiden edustajia. 

– Tuotantoyhtiöt pääsivät kertomaan musiikin tekijöille, millaisia tuotantoja heiltä on tulossa. Musiikin tekijöille avautui tätä kautta mahdollisuus tarjota omia tuotoksiaan sopiviin tuotantoihin. 

– Koko palvelun idea on nimenomaan rakentaa silta musiikkialan ja av-alan välille, Pitkänen kiteyttää. 

Jotta tuotannoissa soisi paras mahdollinen musiikki 

Pitkäsen mukaan sekä musiikin tekijänoikeudet että av-ala ovat pullollaan omaa slangiaan. Eri toimijoiden välillä tarvitaan joskus hieman tulkkausta. Siksi tarvittiinkin taho, joka puhuu molempia kieliä ja auttaa yhdistämään eri osapuolien tarpeet. 

AV Music on tällä hetkellä kaksivuotinen pilotti. Pitkäsen mukaan jo alkutaipaleella on käynyt selväksi, että tuotantoyhtiöillä on paljon avuntarpeita tekijänoikeuksien suhteen. 

– Haluan sanoa ihan suoraan, että on ok olla pihalla tekijänoikeuksista ja pyytää apua. Eivät nämä asiat aina ole helppoja ja selkeitä, mutta sitä varten AV Music on olemassa, ettei tuotantoyhtiöiden tarvitse itse tuskailla oikeuksien kanssa, Pitkänen toteaa. 

Hyvälle musiikille on Pitkäsen mukaan kysyntää nyt ja jatkossa. Apu musiikkioikeuksien hankinnassa edesauttaa parhaan mahdollisen musiikin käyttöä myös tulevaisuuden tuotannoissa. 

– Myös oma musiikinkuunteluni on avartunut palvelun myötä, kun palvelupyyntöjen kautta bongaa erilaisia biisejä ja tutustuu niihin. 

AV Music myös jakaa Vuoden musiikkioivallus -palkinnon syyskuussa järjestettävässä Screen Helsinki -tapahtumassa. Palkinto jaetaan kotimaiselle elokuvalle tai tv-sarjalle, jossa musiikkia on käytetty kekseliäällä tavalla. 

– Vuoden musiikkioivallus -palkinnon tarkoitus on huomioida kotimaisia av-teoksia, joissa on käytetty musiikkia erityistä lisäarvoa tuovalla tavalla. Palkinto kannustaa osaltaan siihen, että musiikkia mietitään korvaamattomana osana audiovisuaalista teosta. 

Liittyvät artikkelit

Musiikinkäyttö yritystoiminnassa – 4 yleisintä kysymystä ja vastausta yrittäjälle

Monille yrittäjälle musiikinkäyttöön liittyvät käytännön kysymykset voivat tuntua monimutkaisilta. Keräsimme yhteen neljä yleisintä kysymystä, joita yrittäjät esittävät meille musiikkiluvista.

LiikuntaPiste La Vida kokeili tekoälymusiikkia ja jaksoi sitä kolme viikkoa 

Alkuvuodesta 2025 Lohjalla sijaitseva Liikuntapiste La Vida päätti tehdä kokeilun. Musiikki oli jo muodostunut tärkeäksi osaksi kuntosalin identiteettiä, mutta La…

Sävähdyttikö av-teoksen musiikki? Vuoden Musiikkioivallus -kilpailun haku on nyt auki!

Gramex ja Teosto jakavat jälleen Vuoden Musiikkioivallus –palkinnon, jonka tarkoituksena on huomioida kotimaisia av-teoksia, joissa on käytetty musiikkia erityistä lisäarvoa…

Tutkimus: radio on suosituin yritysten taustamusiikin lähde, taustamusiikkipalvelut nostavat suosiotaan

Teoston musiikinkäyttötutkimuksen mukaan 74 prosenttia yrityksistä pitää taustamusiikkia merkittävänä osana asiakaskokemustaan.