nainen katsoo paitaa pienessä vaateliikkeessä

Miten pienet liikkeet voivat pärjätä verkkokaupoille?

nainen katsoo paitaa pienessä vaateliikkeessä
Mietitkö, miten voit säilyttää asiakkaasi verkkokauppojen suosiosta huolimatta? Verkkokaupoilla on omat vahvuutensa, mutta pienillä kivijalkaliikkeillä on yksi ylivoimainen etu, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää: ne voivat tarjota kokonaisvaltaisia asiakaskokemuksia.

Tässä artikkelissa kerromme, miten voit tarjota asiakkaille sellaisia kokemuksia, jotka saavat heidät viihtymään liikkeessäsi ja palaamaan sinne sekä suosittelemaan liikettä ystävilleen. Kerromme esimerkiksi, miten voit hyödyntää taustamusiikkia kaupan vauhdittamisesssa.

Pienten liikkeiden vahvuudet

Verkkokaupoissa voi tehdä ostoksia kotisohvalta käsin ja tilaus toimitetaan kotiin asti – mutta pieniä liikkeitä suositaan silti monesta syystä.

  • Pienissä kaupoissa myyjät tuntevat tuotteensa hyvin ja osaavat kertoa niiden eroista ja erityispiirteistä. Verkkokaupoissa lisätietoja usein pyytää joutuu pyytämään viestillä, ja vastausta saattaa joutua odottelemaan.
  • Erikoisliikkeitä suositaan myös siksi, että niissä asiakkaita kohdellaan yksilöinä. Myyjät muistavat useammin liikkeessä käyvät asiakkaat ja osaavat palvella heitä henkilökohtaisesti heidän tarpeidensa mukaan. Onnistunut verkkokaupassa asiointi taas tarkoittaa useimmiten sitä, että ostoksen voi tehdä nopeasti ja tuote toimitetaan tehokkaasti.
  • Pienissä liikkeissä on tunnelmaa. Niissä voi esimerkiksi hypistellä vaatteita, ajautua mielenkiintoiseen keskusteluun, nauttia kukkien tai leivonnaisten tuoksusta ja ihastua rentouttavaan tai piristävään äänimaailmaan. Verkkokaupoista tällainen tärkeä ulottuvuus puuttuu tyystin.
  • Myymälästä ostoksensa saa mukaan heti, joten pääset nauttimaan hankinnoistasi heti. Verkkokaupoissa toimitus kestää usein useamman päivän.

Asiakkaista huolehtiminen alkaa siitä, että näitä vahvuuksia hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla. Kun kilpailu asiakkaista on kovaa, on syytä panostaa siihen, että asiakkaat tuntevat olonsa erityisen hyväksi juuri sinun liikkeessäsi.

Katso alta vinkkejä siihen, kuinka luot liikkeeseesi tunnelman, josta asiakas haluaa palata nauttimaan.

Luo liikkeeseesi upea tunnelma musiikin avulla

Mieti, mitä asiakkaasi kokee, kun hän astuu liikkeeseesi. Miltä tila tuntuu, kuulostaa ja näyttää?

Äänimaailma on tärkeä asiakaskokemuksen elementti – musiikki vaikuttaa ihmisiin erittäin voimakkaasti. Se on helppo havaita, kun kuulee yllättäen tutun kappaleen, johon liittyy rakkaita muistoja.

Vaikka asiakas ei kiinnittäisikään huomiota liikkeessä soivaan musiikkiin, se vaikuttaa häneen. Onnistunut musiikkivalinta saa asiakkaan viihtymään ja tutkimusten mukaan se myös vaikuttaa myyntiin positiivisesti

Miten taustamusiikkia käytetään onnistuneesti? Katso vinkkimme alta:

  1. Valitse musiikkia, joka istuu myymälääsi saumattomasti. Miten se tapahtuu? Yhtä ainoaa ohjetta on vaikea antaa, mutta seuraavat esimerkit auttavat: Jos myyt arvokkaita elektroniikkatuotteita, hienostunut jazz viimeistelee tunnelman. Jos taas liikkeesi on erikoistunut vaikkapa 50-luvun vintage-vaatteisiin, aikakauden ikivihreät täydentävät asiakkaan elämystä.
  2. Soita musiikkia, josta kohderyhmäsi todennäköisesti pitää. Kaiken soittamasi musiikin ei tarvitse koostua asiakkaittesi lempimusiikista – se olisi haastava tehtäväkin. Mutta pyri luomaan sellainen äänimaailma, jossa on mukana musiikkia, josta iso osa asiakkaistasi todennäköisesti pitää.
  3. Vaihtele musiikkityylejä tarpeen mukaan. Liikkeessä ei kannata soittaa samaa soittolistaa aamusta iltaan ja päivästä toiseen. Hidastempoinen musiikki luo rauhoittavan tunnelman ja sen avulla saa myös asiakkaat viettämään enemmän aikaa liikkeessä. Nopeatempoisempi musiikki sopii hetkiin, jolloin asiakkaita on enemmän. Tiesitkö muuten, että musiikki saa jonotuksen tai odotusajan tuntumaan lyhyemmältä?
  4. Kiinnitä huomio äänenvoimakkuuteen. Taustamusiikin ei tarvitse soida kovalla, jotta se toimii – sen ei ole määrä viedä asiakkaan huomiota ostosten tekemisestä. Asiakas ei välttämättä edes tietoisesti huomioi musiikkia, mutta sen luoma tunnelma painuu mieleen.
  5. Kiinnitä huomio tempoon. Jos haluat luoda levollisen tunnelman, soita hidastempoisempaa musiikkia. Jos taas haluat luoda energisen ilmapiirin, valitse nopeatempoisempaa taustamusiikkia. Nopeatempoinen musiikki saa myös asiakkaat liikkumaan tilassa hieman nopeammin, mistä on hyötyä kiireisinä ajankohtina. Hitaampi musiikki taas toimii päinvastoin, ja se on loistava ratkaisu silloin, kun asiakkaita on vähemmän ja heidän halutaan viihtyvän tiloissa pitempään.

Tarjoa asiakkaille vaihteluakin

Pienten liikkeiden etu on myös se, että tunnelmaa voi melko pienellä vaivalla muokata ydinkonseptista luopumatta. Pienen vaihtelun avulla liikkeeseen palaava asiakas saa toivomansa kokemuksen, eikä kuitenkaan koe, että liike on aina entisellään, saati tylsä.

Esimerkiksi vuodenajat vaikuttavat siihen, minkälaisessa ilmapiirissä asiakkaat viihtyvät. Kesällä nautitaan kirkkaista väreistä ja valosta, syksyllä taas hakeudutaan kodikkaaseen tunnelmaan.

Musiikki on tärkeä tunnelmanluoja tässäkin mielessä. Jouluun kuuluvat tietysti joululaulut, mutta kannattaa myös miettiä, sopisiko syksyyn esimerkiksi tunnelmallinen soul ja kesään aurinkoinen pop. Muista kuitenkin valita musiikkia, joka sopii saumattomasti liikkeesi konseptiin.

Kun taustamusiikki on kohdallaan ja se on valittu huolellisesti, asiakkaat saavat mieleenpainuvan elämyksen, eivätkä pelkästään haluamiansa tuotteita.

Tutustu myös kuinka Second Hand -liike Helga Neidissä luodaan asiakkaalle kokonaisvaltainen asiakaskokemus!

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…