kampaajan kädet pesevät asiakkaan hiuksia kampaamossa

Tutkittua: tuttu musiikki tarjoaa kampaamon asiakkaille ahaa-elämyksiä

kampaajan kädet pesevät asiakkaan hiuksia kampaamossa
Musiikkiluvat tutki yhdessä Parturi-Kampaamo Tukkatalon ja tutkimusyritys VibeVisionin kanssa, miten taustamusiikki vaikuttaa kampaamon asiakkaiden tunnetilaan ja asiakaskokemukseen.

Tutkimuksessa selvisi, että huolella valitun taustamusiikin soidessa asiakkaiden tyytyväisyys ja innostus kertoa saamastaan hyvästä palvelusta kasvaa. Lisäksi musiikki vaikuttaa merkittävästi kampaamoammattilaisten työssä viihtymiseen. 

Taustamusiikin valinta pohjautuu tavoiteltuun mielikuvaan

“Kampaamo- ja kauneusalan taustamusiikkia ei Suomessa ole aiemmin juuri tutkittu. Alalla toimii paljon eri kokoisia yrityksiä, joten halusimme selvittää musiikin vaikutuksia juuri kampaamoissa”, kertoo tutkimuksen taustoista GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja Harri Kaasinen

“Tutkimusasiakkaamme Tukkatalo oli jo aiemmin tehnyt oman brändityönsä. Nyt kirkastimme vielä yhdessä, millaisista asioista he haluavat jäädä asiakkaidensa mieleen. Musiikkikumppanimme käänsi nämä asiat ensin musiikkiprofiiliksi ja sitten konkreettisesti soittolistoiksi. Tutkimuksella pääsimme siis selvittämään, miten juuri Tukkataloon sopiva taustamusiikki vaikuttaa kampaamon kokonaisvaltaiseen asiakaskokemukseen ja mielikuvaan”, Kaasinen jatkaa. 

Musiikki tukee Tukkatalon asiakaskokemusta ja pitkiä asiakassuhteita

Tukkatalo on perinteikäs, jo 56 vuotta toiminut kampaamo, jolla on kaksi toimipistettä. Asiakaskunta on laaja ja pitkiä asiakassuhteita on paljon.

“Haluamme pysyä trendeissä aina ajan tasalla ja mielellään jopa askeleen edellä, joten asiakkaissamme on paljon aktiivi-ikäisiä aikuisia. Lisäksi meillä käy lapsia ja jopa yli 100-vuotiaita asiakkaita. Asiakkuudet kulkevat perintönä: meillä käy sekä asiakkaiden lapsia että lapsenlapsia. Nuoret saattavat asioida opiskeluaikanaan muualla, ja palaavat asiakkaiksi sitten, kun ovat työelämässä”, kuvaa Tukkatalon yrittäjä Kadri Oja yrityksen pitkiä asiakassuhteita. 

“Ilmapiiristämme pidetään kovasti. Meille on tärkeää, että asiakas voi tulla liikkeeseen kuin omaan kotiinsa. Toinen tärkeä asia on läsnäolo: se, että asiakas huomaa, että olemme siinä tilanteessa juuri häntä varten. Se läsnä olemisen ilmapiiri ja iloisuus välittyy ja uskon, että siksi asiakkaat palaavat meille uudelleen ja uudelleen. Lisäksi asiakkaille näkyvät asiat, jotka ohjaavat toimintaamme: jatkuva koulutus, ekologisuus, tuotteiden turvallisuus ja muodikkuus” 

“Musiikki on soinut meillä kampaamossa aina. Joskus aikoinaan soitimme sopivia radiokanavia, mutta uutiset ja mainokset eivät meille oikein sovi. Siirryimme käyttämään musiikkipalvelua, johon tein soittolistat itse: valitsin listoille kappaleita, joiden koen sopivan Tukkatalon tunnelmaan ja vaikuttavan asiakkaiden viihtyvyyteen”, kertoo Kadri musiikin käytöstä. 

“Musiikin täytyy tietysti olla oikealla voimakkuudella. Musiikin tyyli ja kappaleet riippuvat siitä, mitä asiakkaan kanssa tehdään, eli silloin kun tehdään vaikka intialaista päähierontaa niin soitamme siihen sopivaa musiikkia.” 

“Soittolistojen tekeminen ja päivittäminen vie kuitenkin aikaa, eikä kukaan halua kuunnella samoja kappaleita päivästä toiseen. Siksi päätimme käyttää ammattilaisten tekemiä soittolistoja.”

Lue lisää siitä, miten Tukkatalossa on käytetty aiemmin taustamusiikkia kampaamon tunnelman ja mielikuvan rakentamiseen!

Taustamusiikki on tärkeää sekä kampaamon asiakkaille että työntekijöille

Tutkimuksessa kampaamossa soi joka toinen päivä musiikki, joka toinen päivä taustamusiikki pidettiin pois päältä. Jokaisen päivän aikana asiakkailta kysyttiin käynnin päätteeksi sama kysymyspatteristo.

“Meille oli tärkeää selvittää, mitä juuri asiakkaamme ajattelevat taustamusiikistamme ja asiakaspalvelusta kokonaisuudessaan. Työntekijöille musiikki on nimittäin aina ollut tärkeää. Tutkimuksen kautta huomasimme, että kun joka toinen päivä ei ollut musiikkia ollenkaan, niin se vaikutti työnteon fiilikseen. Yksi työntekijä jopa sanoi, että jos tämä jatkuisi pitkään, niin ottaisin loparit. Onneksi tiesimme että tutkimusjakso on väliaikainen”, nauraa Oja.  

“Ilman musiikkia kaikki äänet, kilinät ja kolinat ja toisten ihmisten puheet kuuluvat häiritsevän kirkkaasti. Vaikka musiikki ei ole meillä koskaan soinut kovalla, niin se antaa sellaisen taustan, missä on mukava olla ja työskennellä.”

Asiakkaat saavat tutusta musiikista iloisia ahaa-elämyksiä 

“Tutkimuksessa varmistui, että musiikki on asiakkaillekin kyllä tärkeää. Ja se oikea musiikki!”, kertoo Kadri.  

“Tutkimuksessa käytetyt soittolistat tehtiin yhdessä kumppanin kanssa. Mietimme sanoja, sitä mielikuvaa, mitä haluamme rakentaa ja sitten toimitimme tiedot musiikkikumppanille. He sitten tekivät listat tietojen perusteella.”

“On tosi tärkeää, että soittolistalta tulee välillä niitä ilahduttavia ahaa-elämyksiä, vaikka 80-90 -luvuilta tuttujen kappaleiden kautta. Ei mitään diskomusiikkia, mutta erilaista tempoa, välillä reippaampaa ja välillä rauhallisempaa musiikkia.”

Taustamusiikki innostaa asiakkaita – ja työntekijöitä

Tutkimus vahvisti, että taustamusiikilla oli vaikutusta asiakkaiden tunneprofiiliin: Valtaosa asiakkaista oli tyytyväisiä silloinkin, kun taustamusiikki ei soinut, mutta taustamusiikin soidessa täydet 100% asiakkaista poistui liikkeestä positiivisissa tunnelmissa. 

Musiikittomina päivinä 35% asiakkaista vastasi pitävänsä liikkeen musiikkimaisemasta, taustamusiikin soidessa musiikista ilmoitti pitäneensä jopa 71% asiakkaista. 

Harri Kaasinen kertoo, että tutkimustuloksissa näkyi myös taustamusiikin vaikutus asiakkaiden innostukseen. Innostuneet asiakkaat ovat yritykselle tärkeitä: juuri he sitoutuvat yritykseen, suosittelevat yritystä ja kertovat siitä eteenpäin. 

“Innostuneiden asiakkaiden määrä nousi tutkimuksessa yllättävän korkealle. Yleensä näitä on tutkimuksissa alle 5%, nyt innostuneiden osuus oli taustamusiikin soidessa jopa 22%.”

Kadrin havainnot tutkimustuloksista ovat samoilla linjoilla. 

“Niinä päivinä, kun musiikki soi, olivat sekä asiakkaiden innostuneisuus että tyytyväisyys korkeammalla. Musiikittomina päivinä asiakkaat jäivät miettimään, olisiko tilassa kuitenkin soinut musiikki – silloin kun musiikki soi, niin asiakkaat vastasivat heti pitäneensä kampaamon äänimaailmasta enemmän.” 

Harri Kaasinen vahvistaa musiikin tiedostamattoman merkityksen: 

“Taustamusiikki vaikuttaa asiakkaiden viihtyvyyteen tunnetasolla. Se pysyy taustalla, mutta vaikuttaa suoraan asiakkaiden viihtyvyyteen, heille asioinnista jäävään oloon ja kokemukseen.”

Miten kampaamojen kannattaa kehittää musiikin käyttöä?

Millaisia ajatuksia Kadri Ojalle heräsi tutkimuksen ja siitä saatujen tulosten myötä?

“Meille oli tärkeä ja suuri oivallus huomata, miten paljon taustamusiikki vaikuttaa henkilökunnan tunnelmaan ja sitä kautta kampaamon asiakaskokemukseen ja kokonaisuuteen”, kertoo Kadri. 

“Soittolistan kehittäminen on tietysti pitkä prosessi, että siitä tulisi täydellinen. Siihen menee varmasti vielä hetki aikaa. Olisi hyvä myös, että olisi erilaisia listoja, jotta voisi helposti vaihtaa musiikkia eri palveluiden tai tunnelman välillä.” 

Entä miten kampaamoalan yrittäjien kannattaisi kehittää taustamusiikin käyttöä liikkeessään?

“Jokaisen liikkeen pitää tietysti tietää, millaisia asiakkaita heillä käy, tai millaisia asiakkaita he haluavat palvella. Sen mukaan sitten tulee sisustus, musiikki, vaatetus ja kaikki. Musiikilla on iso merkitys, se kuuluu kokonaisuuteen. Ilman musiikkia ei voi olla”, toteaa Kadri.

Harri Kaasinen mainitsee, että musiikki on pieni investointi, jolla on suuri merkitys.  

“Kampaamoalan yrittäjien kannattaa käyttää mielikuviin liittyvään suunnitteluun edes hivenen verran aikaa keskellä kiireistä arkeaan. Musiikki on varmasti edullisin ja yksi tehokkaimmista tavoista rakentaa asiakaskokemusta, joka tuo jatkossakin tyytyväisiä ja innostuneita asiakkaita.”

“Kampaamoalan yrittäjillä on erinomainen käsitys siitä, mitä heidän asiakkaansa haluavat. Siksi uskomme, että tästä tutkimuksesta hyötyy koko ala. Meillä Musiikkiluvilla taas on mahdollisuus auttaa kampaamoalan yrittäjiä miettimään, miten taustamusiikkia kannattaisi suunnitella suhteessa siihen toivottuun mielikuvaan ja asiakkaan kokemukseen.” 

Kadri (oik.) ja koko Tukkatalon henkilökunta ovat tyytyväisiä taustamusiikin tuomaan tunnelmaan.

Soittamalla taustamusiikkia teet kampaamostasi viihtyisämmän niin asiakkaille kuin työntekijöillekin. Tutustu kauneudenhoitoalan musiikkilupiin ja osta lupa helposti verkosta. 

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…