Gigantin operatiivinen johtaja Janne Henriksson

Tutkittua: Tunnettu taustamusiikki paransi Gigantti Phonehousen asiakaskokemusta

Gigantin operatiivinen johtaja Janne Henriksson
Miten asiakaskokemukseen vaikuttaa se, soitetaanko myymälässä tunnettua musiikkia va ns. hissimusiikkia?

GT Musiikkiluvat selvitti asiaa syksyllä 2020 Gigantti Phonehousen ja tutkimusyritys VibeVisionin kanssa tehdyssä tutkimuksessa.

Tutkimuksessa selvisi, että tunnetun musiikin soittaminen vaikuttaa positiivisesti asiakkaiden fiilikseen. Tunnettu musiikki lisäsi eritoten asiakkaiden innostusta.

Nopeaa asiointia asiantuntevassa myymälässä

Gigantti Phonehouse on Gigantin pienempi myymäläkonsepti, jossa keskitytään puhelinten ja puhelintarvikkeiden myyntiin. Liikkeet sijaitsevat näppärästi saavutettavissa paikoissa, joissa on kosolti asiakasvirtaa ja läpikulkuliikennettä. 

– Olemme siellä, missä asiakkaat liikkuvat. Haluamme myymälöiden olevan helposti lähestyttäviä ja sellaisia, joissa asiointi on helppoa, nopeaa ja mutkatonta, kertoo Gigantin operatiivinen johtaja Janne Henriksson Gigantti Phonehousen konseptista. 

– Asiakaskokemukseen vaikuttavat henkilökunnan asiantuntemus, myymälän siisteys ja viihtyisyys. Äänimaailma luo tunnelmaa, eli se on tärkeä osa konseptia. 

Taustamusiikin tehtävä on saada asiakas viihtymään

Gigantti Phonehouseissa musiikilla on siis selkeä rooli. 

– Emme halua rakentaa musiikilla ostopainetta, vaan musiikin tehtävä on saada asiakas viihtymään. Taustamusiikin valinnan olemme ulkoistaneet ammattilaisille, me keskitymme omaan ydinosaamiseemme, eli elektroniikkaan ja sen myymiseen. 

Kampin myymälässä toteutetussa tutkimuksessa haluttiin verrata tunnetun ja ei-tunnetun taustamusiikin herättämiä tunteita ja vaikutusta asiakaskokemukseen: miten radiossa ja soittolistoilla esiintyvien artistien kappaleista koostuva taustamusiikki vaikuttaa asiakkaisiin verratuna katalogimusiikkiin. 

– Se, että äänimaailma on kunnossa, on ollut meille aina tärkeää. Nyt olikin mielenkiintoista päästä selvittämään, millainen merkitys juuri musiikin tuttuudella ja tunnistettavuudella on asiakkaille, Janne kuvaa.

Taustamusiikkitutkimus näytti, että tunnettu musiikki lisää asiakkaiden innostusta

Tutkimus tehtiin Gigantti Phonehousen Kampin myymälässä syyskuussa 2020. Tutkimusaika oli kolme viikkoa. 

– Tutkimukseen osallistuminen oli meille helppoa. Pidimme muutaman palaverin, päätimme yhdessä kysymykset, joita halusimme kysyä ja siitä eteenpäin kokonaisuus eteni avaimet käteen -periaatteella, kertoo Janne Henriksson.

– Tunnetun musiikin soittolistan tekemisestä vastasivat ammattilaiset Audience Firstista. Joka toinen päivä myymälässä soitettiin heidän tekemäänsä listaa ja joka toinen päivä aiemmin pilotoimaamme “ei-tunnetun musiikin” soittolistaa. 

Selvisi, että musiikin tuttuus vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemukseen: tunnetun musiikin soidessa 93%:lle asiakkaista jäi positiivinen kokemus. Ei-tunnetun musiikin soidessa luku oli 84%.

Tutkimuksen huomioarvoisin tulos oli kuitenkin se, että tunnettu musiikki lisäsi asiakkaiden innostumisen tunnetta.

Innostunut asiakas suosittelee mielellään

Innostuneita asiakkaita oli kolminkertainen määrä päivinä, jolloin soitettiin tunnettua musiikkia, 27% verrattuna kirjastomusiikkipäivien 9 prosenttiin. 

– Mielestäni tutkimuksen tärkein tulos on, se, miten tunnettu musiikki vaikuttaa asiakkaan innostuneisuuteen. Se että tunnistaa kappaleen, antaa asiakkaille ihan eri fiilikset, Janne Henrikson kuvaa. 

Myös suositteluhalukkuutta mittaavat NPS-arvot olivat korkeampia niinä päivinä, kun soitettiin tunnettua musiikkia. Innostuneet asiakkaat antoivat tutkimuksen aikana korkeimmat NPS-pisteet – innostuksen arvo asiakaskokemukselle on siis kiistaton. 

– Tutkimus vahvisti, että tunnetun musiikin soittaminen on oikea ratkaisu. Vertailu todisti, että musiikki on tunnelmalle tärkeä draiveri ja tuttu musiikki tukee asiakaskokemusta oikealla tavalla.

Innostunut asiakas ostaa aina enemmän

Myös GT Musiikkilupien myyntijohtaja Timo Ahokanto pitää tutkimustulosta kiinnostavana. 

– Tutkimus näyttää mielestäni hyvin sen, että tunnettu musiikki on tärkeä loppusilaus huolella rakennetulle myymäläkonseptille. Tuttu musiikki nosti asiakkaiden positiivisia tunteita joka osa-alueella ja lisäksi sai ihmisiä innostumaan – mikä taas yleensä tuottaa enemmän euroja lisäostosten tai kalliimpien tuotteiden kautta, hän kuvaa.

–  Kun asiantuntemus, valikoima ja muut asiakaskokemuksen lähtökohdat ovat kunnossa, auttavat fiilistekijät, kuten musiikin herättämä innostus, brändiä erottautumaan ja jäämään asiakkaan mieleen entistä paremmin. Innostus vaikuttaa myös asiakkaan ostopäätökseen ja hänen valintaansa tulla seuraavalla kerralla uudestaan.

Miten taustamusiikki kannattaa valita ja mistä hyviä kappaleita voi löytää? Lue vinkit taustamusiikin valintaan!

Ota taustamusiikin hyödyt käyttöön – aloita hankkimalla musiikkilupa. Laske yrityksesi musiikkiluvan hinta ja osta lupa täällä.

Liittyvät artikkelit

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…

Näin ilmoitat ohjatun liikunnan tunnit OmaLupa-palvelussa

Taustamusiikki ohjatussa liikunnassa -lupa kattaa musiikin soittamisen äänitteeltä (omat soittolistat, cd-levy, radio, yrityskäyttöön sopiva suoratoistopalvelu) ohjatun liikunnan tunneilla erilaisissa kunto-,…