Tykkimäen sammakkomaskotit huvipuistossa

Tykkimäen huvipuisto jää asiakkaan mieleen myös äänimaailman avulla

Tykkimäen sammakkomaskotit huvipuistossa
Kouvolassa sijaitseva Tykkimäen huvipuisto tunnistetaan tarttuvasta mainossävelmästään, mutta huvipuiston äänimaailma on muutenkin hyvin pitkälle mietittyä.

Kun koronapandemia iski päälle alkuvuodesta 2020, Pilvi Serola oli juuri aloittanut työt Tykkimäen huvipuistopäällikkönä. Ensimmäinen pandemiakesä oli armoton kaikille toimijoille, joiden liiketoiminnan ytimessä on ihmisten kokoaminen yhteen.

Kesällä 2021 vaikea koronatilanne oli edelleen päällä, mutta Tykkimäen huvipuistossa alkoi siitä huolimatta tapahtua.

– Maakunnassa sijaitsevana huvipuistona Tykkimäki ehkä miellettiin ruuhkattomaksi vaihtoehdoksi, joten kesällä 2021 meillä alkoi olla jo vilkasta, Serola kuvailee.

Kesäkuun 2023 alussa korona ei enää juuri otsikoissa näy, mutta talousuutisiin on ilmestynyt synkkeneviä sävyjä. Monelle perheelle tilanne saattaa tarkoittaa sitä, että kesälomakohteita etsitään kotimaan sisältä.

– Kaikki on kallistunut, eivätkä ihmiset välttämättä lähde esimerkiksi ulkomaanmatkoille. Siksi odotamme myös Tykkimäessä kiihkeää kotimaanmatkailukesää, Serola toteaa.

Tykkimäessä tiedetään, että kun kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa, pitää tarjota parasta.

– Kun asiakkaat tulevat viettämään kesänsä parasta päivää, me haluamme tarjota parhaan mahdollisen elämyksen ja kokemuksen.

Äänimaailma avainasemassa

Vuodenvaihteessa tapahtuneen fuusioitumisen myötä Tykkimäen omistaa nykyään sataprosenttisesti Kymen Seudun Osuuskauppa.

Kesäkautta 2023 varten huvipuistossa on tehty myös monia käytännön uudistuksia. Huvipuistosta löytyy muun muassa uusi, kymmenen radan mittainen seikkailukokonaisuus, ja legendaarinen Väärinpäin-talo sisältää tänä kesänä uusia yllätyksiä.

Yhtenä mielenkiintoisena elementtinä on, että Väärinpäin-talossa on mietitty äänimaailmaa uusiksi.

– Elämyksen huvipuistossa pitää tavoittaa kaikki aistit, ja äänimaailma on yksi niistä, Serola sanoo.

– Tätä aikaa leimaa se, että ihmisillä on koko ajan vähemmän ja vähemmän vapaa-aikaa, joten myös kilpailu siitä on kovaa. Kun asiakasviihtyvyyteen panostetaan eri aistien ja myös äänimaailman kautta, se näkyy toiminnassa ja tuloksessa.

Tykkimäen Väärinpäin-talo

Pitkälle mietitty äänimaailma heijastuu ennen kaikkea huvipuiston musiikkivalintoihin.

– Meillä soi aika hyväntuulinen, poppiin kallistuva musiikki. Lapsiperheet ovat tärkein kohderyhmämme, joten haluamme tietysti huomioida sen myös musiikin kautta.

– Kohderyhmäämme ajatellen esimerkiksi rankka hevimusiikki voisi olla huono valinta, vaikka hevissä ei sinänsä mitään vikaa olekaan, Serola naurahtaa.

Tasatunnein huvipuistossa soi Tykkimäki-biisi, joka on monille televisio- ja radiomainoksista tuttu.

Ympäri huvipuistoa soiva musiikki innostaa paitsi asiakkaita, myös huvipuiston työntekijöitä.

– Viime kesänä huvipuiston päättäjäispäivänä meillä soi Toton Africa, ja yksi laitetyöntekijöistämme innostui laulamaan biisin laitteen asiakkaille.

Serolan mukaan äänimaailma on yksi niistä tekijöistä, jotka ovat varmistamassa kesän parasta päivää asiakkaille.

– Ilman musiikkia asiakaskokemus jäisi ilman muuta valjummaksi. Musiikki myös pehmentää laitteista kuuluvaa ääntä, Serola huomauttaa.

Heinäkuisina torstai-iltoina huvipuistoon tullaan nauttimaan myös livemusiikista. Luvassa on keikkoja sellaisilta artisteilta kuin Arttu Wiskari, Dingo, Portion Boys ja Irina.

Kuten soittolistoissakin, myös artistivalinnoissa näkyy Serolan mukaan se, että Tykkimäki haluaa tarjota jotakin koko perheelle.

– Elokuun lopussa vietetään kauden päättäjäispäivää ja sinnekin on jo artisti buukattu, mutta hänen nimeään en voi vielä paljastaa, Serola hymyilee.

On siis lähdettävä Kouvolaan ottamaan selvää.

Tykkimäen huvipuisto pilvisessä säässä

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…