nainen vaateliikkeessä

5 syytä soittaa musiikkia liiketilassa

nainen vaateliikkeessä
Oletko miettinyt, kannattaako liiketiloissa soittaa musiikkia, vai olisiko hiljaisuus parempi vaihtoehto? Älä epäröi - lue alta viisi hyvää syytä hyödyntää taustamusiikkia!

1. Asiakkaat viihtyvät paremmin tiloissa, joissa soi taustamusiikki

Musiikki toivottaa asiakkaat tervetulleiksi ja he viihtyvät pitempään paikassa, jossa soi musiikki kuin paikassa, jossa ei soi musiikkia. Musiikittomuus voi paikasta riippuen luoda luotaantyöntävältä tuntuvan hiljaisuuden tai jättää kuuluviin epämääräistä, epämiellyttävää hälyä.

Jos itse havahdut taustamusiikkiin ja koet sen ärsyttävänä, kyse onkin todennäköisesti siitä, että taustamusiikin ja sen volyymin valinnassa on epäonnistuttu.

2. Voit vaikuttaa asiakkaittesi käytökseen

Asiakkaiden viihtyminen on jo loistojuttu, mutta musiikin avulla voit myös vaikuttaa siihen, miten asiakkaasi kuluttavat ja kuinka kauan he oleilevat liiketilassasi.

Hidastempoinen musiikki saa asiakkaat viipyilemään, kun taas vauhdikkaalla musiikilla saat asiakkaasi tarvittaessa liikkumaan vauhdikkaammin.

Jos taas haluat painottaa myymiesi tuotteiden tai palveluiden arvokkuutta, hyödynnä klassista musiikkia tai tyylikästä jatsia – brändistäsi riippuen. Esimerkiksi klassinen musiikki saa asiakkaat tekemään arvokkaampia ostoksia.

Musiikista on myös hyötyä silloin, kun liikkeessäsi on jono tai asiakkaat joutuvat muuten odottamaan: musiikin ansiosta odotusaika vaikuttaa kuluvan huomattavasti nopeammin kuin hiljaisuudessa.

3. Voit luoda juuri oikeanlaisen tunnelman

Musiikki mahdollistaa liiketilojesi tunnelmaan vaikuttamisen. Voit esimerkiksi luoda rauhallisen ja tyynen ympäristön tai energisen ja iloisen fiiliksen musiikkityyliä vaihtelemalla. Tunnelmaa voi vaihdella esimerkiksi päivän ajankohdan tai viikonpäivän mukaan.

Miellyttävästä tunnelmasta nauttivat tietysti myös työntekijät, ja työpaikalla soitettu taustamusiikki edistää esimerkiksi luovuutta ja lisää tehokkuutta.

4. Taustamusiikki saa yrityksesi painumaan asiakkaitten mieleen

Musiikista on hyötyä sen jälkeenkin kun asiakas on lähtenyt liikkeestäsi. Kun liiketiloissasi soi onnistuneesti valittu taustamusiikki, se tehostaa brändisi muistettavuutta merkittävästi. Ja kun yrityksesi jää asiakkaiden mieleen, he todennäköisemmin myös palaavat luoksesi ja kertovat yrityksestäsi muillekin.

5. Huolellisesti valittu taustamusiikki kasvattaa myyntiä

Mikä parasta: taustamusiikin siivittämänä myyntisi kasvaa. Asiakkaat saattavat esimerkiksi tehdä heräteostoksia, ostaa kalliimpia tuotteita ja/tai ostaa enemmän.


Jotta saat taustamusiikista kaiken hyödyn irti, on se syytä valita huolella. Lue ohjeemme onnistuneisiin taustamusiikkivalintoihin tai halutessasi voit myös ottaa meihin yhteyttä ja autamme sinut mielellämme eteenpäin. Kun musiikki soi, muista myös hoitaa asianmukaiset taustamusiikkiluvat kuntoon.

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…