K-Supermarket Förin myymäläpäällikkö Tuomas Kosunen

K-Supermarket Förissä taustamusiikki vahvistaa yritysmielikuvaa

K-Supermarket Förin myymäläpäällikkö Tuomas Kosunen
Huolellisesti valittu taustamusiikki vahvistaa yrityksen parhaita puolia – taustamusiikilla on suuri vaikutus tunnelmaan ja asiakaskokemukseen.

K-Supermarket Förissä taustamusiikkia hyödynnetään täydellä teholla: musiikki on osa Förin erityistä kauppamiljöötä. Förin myymäläpäällikkö Tuomas Kosunen kertoo, kuinka taustamusiikilla voidaan tukea yritysmielikuvaa ja miten musiikki on vaikuttanut kaupan suureen asiakaskuntaan.

Turun Jokirannassa sijaitseva K-Supermarket Föri on trendikäs, uuden aikakauden ruokakauppa, jossa panostetaan erityiseen kauppamiljööseen ja asiakaskokemukseen. Förin myymäläpäällikkö Tuomas Kosunen kuvaa Föriä nuorekkaaksi ja viihtyisäksi kaupaksi, joka kattavalla ateriavalikoimallaan häivyttää ruokakaupan ja ravintolamaailman eroja.

Förin miljöökään ei ole aivan tavanomainen: ”Föri ei ole aivan perinteinen kauppamiljööltään, vaan sisustuksessa on käytetty paljon puuta, fiiliselementtejä ja piirroskuvia”, kuvailee Tuomas.

Taustamusiikki toivottaa asiakkaan tervetulleeksi

K-Supermarket Förin taustamusiikkiin ja äänentoistoon päätettiin panostaa heti toiminnan alettua vuonna 2018: ”Taustamusiikki otettiin heti tärkeäksi osaksi kauppamiljöötä”, kertoo Tuomas. ”Musiikki on osa kauppaamme, sillä luodaan hyvä fiilis asiakkaille ja työntekijöille”.

Förin taustamusiikki toivottaa asiakkaat tervetulleeksi kauppaan: ”Musiikilla halutaan luoda fiilistä, että täällä homma rokkaa ja meillä on hyvä meininki”, kertoo Tuomas. ”On tärkeää, että kaupassa on mukava käydä ja asiakkaat viihtyvät”.

”Joillekin musiikki voi olla yksi syistä, miksi on valinnut asioida tietyssä kaupassa”

Taustamusiikki muuttuu päivän aikana

Förin taustamusiikki on valittu huolellisesti – Tuomas kertoo, että taustamusiikki on otettu tärkeäksi osaksi Förin myymäläsuunnittelua.

Förissä soiva musiikki on monipuolista ja menevää, pääsääntöisesti englanninkielistä tunnettua musiikkia. Förin taustamusiikki soi hiukan kovemmalla volyymillä, kuin yleensä kaupoissa – etenkin iltaisin.

Kaupoissa asioi usein erilaisia asiakasryhmiä aamuisin, päivisin ja iltaisin. Esimerkiksi aamuisin ruokakaupassa asioi iäkkäämpiä asiakkaita, jonka vuoksi Förin taustamusiikki on aamuisin astetta rauhallisempaa ja hiljaisemmalla. ”Iltaa kohden musiikki muuttuu temmokkaammaksi ja äänenvoimmakkuuttakin säädetään hiukan kovemmalle”, kertoo Tuomas.

Musiikki suunnitellaan yhdessä musiikkipalvelun kanssa

K-Supermarket Förin taustamusiikki suunnitellaan huolellisesti yhdessä musiikin palveluntarjoajan Audience Firstin kanssa. Förin taustamusiikki muuttuu, kehittyy ja päivittyy jatkuvasti: ”On tärkeää, että soittolistoissa on paljon laajuutta, jotta työntekijät eivät ehdi kyllästyä soittolistoihin”, pohtii Tuomas.

Tuomas kertoo, että työntekijät myös vaikuttavat musiikkivalintoihin, etenkin silloin, jos soittolistalla on jokin kappale, joka ei ole henkilökunnan mieleen.

Förin kaiuttimet on sijoiteltu tasaisesti ympäri kauppaa, jotta musiikki kuuluisi mahdollisimman hyvin ja tasalaatuisesti koko kaupassa. Tuomas kertoo, että Förin laadukkaan äänentoiston takaa Hifistudion Sonos-kaiuttimet.

Asiakaskokemukset ovat tärkeä palautemittari

Tuomas kertoo, että Förin taustamusiikista on tullut paljon positiivisia, jopa ylistäviä palautteita. Taustamusiikin yksi tärkeimmistä palautemittareista onkin asiakkaiden kokemukset. ”On mahtavaa nähdä, jos asiakas innostuu jammailemaan musiikin tahtiin”, kertoo Tuomas.

Taustamusiikki on asia, johon Förissä on totuttu. Tuomas kertoo, että Förin työntekijöiltä on tullut heti palautetta, mikäli musiikintoistossa on ollut ongelmia, eikä musiikki ole kuulunut. ”Taustamusiikki on aina soinut meillä, joten tuntuisi kolkolta, jos se ei soisi”, pohtii Tuomas.

Lue lisää, miten taustamusiikilla rakennetaan brändiä!


Asiakkailta kuultua -sarja kertoo, miten taustamusiikkia käytetään yrityksissä

Asiakkailta kuultua -sarjassa esittelemme asiakkaitamme eri toimialoilta ja kysymme musiikinkäyttötottumuksista ja musiikin merkityksestä liiketoiminnalle. Lue lisää taustamusiikin hyödyistä yrittäjille – täältä löydät lisää kokemuksia musiikkiluvista ja taustamusiikin käytöstä.

Lyhyesti kaupan taustamusiikkiluvista

Taustamusiikki asiakastilassa -lupa kattaa taustamusiikin julkisen esittämisen äänitteeltä (mm. TV, radio, tietokone, nettiradio, CD, suoratoistopalvelut) kaupan asiakastiloissa. Luvan hinta määräytyy asiakastilan pinta-alan mukaan ja luvan laskutussyklin voi valita itse luvan ostamisen yhteydessä.

Liittyvät artikkelit

Kuntokeskus Liikulle musiikki on kiinteä osa kasvutarinaa  

– Kun se 60-vuotias Sinikka kuulee kuntosalilla Katri Helenaa, hänelle tulee sellainen tunne, että musiikki soi juuri hänelle.

Suomalaisissa kauppakeskuksissa tutkitaan musiikin käytön arvoa ja hyötyjä asiakkaille sekä henkilöstölle 

Euroopan unionin rahoittamassa EU Music 360 -tutkimuksessa selvitetään musiikin vaikutuksia asiakas- ja henkilöstökokemukseen Suomessa kaupan alalla. Tutkimukset käynnistyivät helmikuussa 2024…

Musiikki ravintolan erottautumistekijänä: Junk y Vegan ja Musiikkiluvat Gastro Helsingissä

Miten Junk y Vegan erottautuu musiikkisuunnittelun keinoin? Siitä keskusteltiin Gastro Helsinki -messuilla torstaina 14.3.2024, kun Musiikkilupien avainasiakaspäällikkö Joonas Piiroinen haastatteli…

Kiivi's Café & Barissa jopa vessat soivat

Ravintola Kiivi's Café & Bar Helsingin Jätkäsaaressa näyttää ja kuulostaa omaperäiseltä. Sen ansiosta ravintola tavoittaa nuorekasta asiakaskuntaa, joka on ottanut…