Cutters salonkiliike
7.4.2021 Asiakkailta kuultua

Tuttu musiikki on tärkeä osa fiilistä – sekä salonkiketjun asiakkaille että työntekijöille

Cutters on uudenlainen parturi-kampaamoketju, joka toimii Suomessa kuudella eri paikkakunnalla, 12 salongissa. Yrityksen juuret ovat Norjassa, missä ensimmäinen Cutters-salonki perustettiin 2015. 

Cuttersin konsepti perustuu nopeuteen, laatuun ja siihen, että parturi-kampaajat voivat keskittyä olennaiseen, eli asiakkaan hiuksiin. Salongit toimivat ilman ajanvarausta, tarjolla on kiinteästi hinnoiteltu n. 15 minuutin aikaslotti ja jonotusajat näkyvät reaaliaikaisesti verkossa. Maksu suoritetaan digitaalisesti. Kokonaisuus on suunniteltu niin, että se on mahdollisimman helppo ja sujuva sekä asiakkaalle että parturi-kampaajille. 

– Musiikki on salongin yleisen tunnelman rakentamisessa tosi tärkeä elementti, kertoo Cuttersin Suomen markkinoinnista vastaava Karri Niinivaara.

– Jos musiikki ei soi esimerkiksi teknisen ongelman takia, sen huomaa heti tunnelman latistumisena. Vaikka asiakaskäynti kestää vain 15 minuuttia, ehtii siinäkin ajassa kuulla musiikkia, eivätkä samat kappaleet saisi toistua.

Musiikin linjaus ketjutasolla vaati pohdintaa

Miten musiikki sitten valitaan, kun kyseessä on iso ketju, jonka liikkeet sijaitsevat erilaisilla paikkakunnilla ja erityyppisissä ympäristöissä? Cuttersissa oikea linja on löytynyt kokeilujen kautta. 

–  Alkuvaiheessa osassa salongeista soi radio, osassa muu musiikki. Se aiheutti kuitenkin vähän sekamelskaa ja linjattomuutta, joten ketju otti mukaan musiikkikumppanin, jonka kautta kaikkiin salonkeihin saatiin yhteiset soittolistat. 

Kirjastomusiikki kirvoitti kielteistä palautetta

Musiikkikumppanin tarjoamasta soittolistapalvelusta otettiin ensin käyttöön tuntemattoman musiikin palvelut eli ns. kirjastomusiikki: salongeissa soitettiin musiikkia, jonka tekijät ovat lisensoineet sen valmiiksi soittolistapalveluun, mutta jota ei soiteta esimerkiksi radiossa. 

– Koimme sen mahdollisuutena soittaa musiikkia hieman edullisemmin, koska tekijänoikeusmaksuista voitiin sitä kautta luopua. Ajattelimme myös, että soittamalla tuntemattomien artistien ja tekijöiden musiikkia, voimme tukea heitä ja tarjota mahdollisuuksia. 

Melko nopeasti kuitenkin selvisi, että kirjastomusiikki ei palvele salongeissa tarkoitustaan. Palautetta tuli asiakkailta, mutta ennen kaikkea työntekijöiltä. 

– Soittolistat olivat aika suppeita. Samat biisit toistuivat, ja kun työntekijät antoivat siitä palautetta, ei soittolistapalvelu pystynyt reagoimaan palautteeseen, kuvaa Karri Niinivaara tilannetta. 

– Meillä oli konseptitasolla määritelty musiikin päägenreksi trooppinen elektro-hiphop, mutta pääsääntöisesti soittolistoilta tuleva musiikki oli sellaista toisteista diskojynkytystä, hän nauraa.

– Olimme suunnitelleet, että aamuisin salonkien auetessa musiikki olisi rauhallisempaa, ja tempo ja intensiteetti kiihtyisi iltapäivän kiireisempiä tunteja kohti. Soittolistojen suppeudesta johtuen musiikki oli kuitenkin aamusta iltaan hyvin samantyyppistä. Pahinta oli, että jopa samat kappaleet toistuivat. 

Henkilökunnan ja asiakkaiden antaman palautteen takia asiaan puututtiin lopulta koko ketjun tasolla, ja musiikkikumppanin palvelua laajennettiin tunnetusta musiikista koostuviin soittolistoihin. Samalla kaikille 12 salongille hankittiin musiikkiluvat, joiden kautta musiikin tekijät ja esittäjät saavat työstään ansaitsemansa korvauksen. Samalla taataan musiikin ammattimainen tekeminen myös tulevaisuudessa.

“Radio Cutters” soittaa asiakkaille tunnettuattua musiikkia 

Vaihto kirjastomusiikista tunnettuun musiikkiin onnistui saman palveluntarjoajan kautta. Musiikkivalikoiman vaihto ja soittolistojen merkittävä laajeneminen näkyi saman tien, etenkin työntekijöiden antamassa palautteessa.

– Musiikkikumppanimme pystyi tarjoamaan meille palvelun, jossa he tekevät tunnetusta, tekijänoikeuksien alaisesta musiikista valmiita genre- ja tunnelmapohjaisia soittolistoja. Tämä palvelu otettiin käyttöön kaikissa salongeissa, niin Suomessa kuin Norjassakin, Niinivaara kertoo. 

– Muutoksen jälkeen palaute musiikista on ollut pelkästään positiivista. Aluksi työntekijät olivatkin ihan ihmeissään: että tällaistako musiikkia voimme nyt todellakin soittaa täällä, mistä tämä oikein tulee, ja onpa hyvää musaa.

– Parasta on se, että soittolistoja on valmiina moneen lähtöön; “hits only” -listaa, enemmän r’n’b -painotteista, ja jopa joulumusiikkia. Kaikki soittolistat ovat Cuttersin brändin mukaisia, eli taustamusiikin genrestä, tyylistä tai ajankohtaisuudesta riippumatta musiikki on aina oikeanlaista. 

Lähitulevaisuudessa äänibrändäys onnistuu myös kanavatunnisteiden ja äänimainonnan avulla. 

– Palvelun kautta on mahdollisuus ajaa liiketiloihin myös “Radio Cutters” -tyyppisiä omia tunnareita ja esimerkiksi tuotemainontaa. Tämä tuo ihan uuden kerroksensa salonkien äänimaailmaan.

Investointi musiikkiin on investointi brändiin, henkilökunnan viihtyvyyteen ja asiakaskokemukseen

Musiikkia kannattaa ajatella investointina, joka vaikuttaa etenkin työntekijöiden viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen menestykseen, sanoo Karri Niinivaara. 

– Tällainen paketti, jossa maksamme sekä musiikkipalvelusta että musiikkiluvista, ei ole se edullisin mahdollinen tapa soittaa musiikkia. Toisaalta näin korona-aikana, kun asiakkaita liikkuu vähemmän, musiikki on tärkeää etenkin työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta. Ja kun liikkeiden asiakasvirta toivottavasti poikkeusolojen jälkeen palaa, on musiikilla iso rooli asiakaskokemuksen ja meistä jäävän muistijäljen syntymisessä. 

Millaiset terveiset Cuttersista lähetetään yrityksille ja ketjuille, joissa mietitään musiikin roolia ja käyttöönottoa?

– Asiakaspalautteen lisäksi on todella tärkeää kuunnella heitä, jotka kuuntelevat liiketilan taustamusiikkia työssään, päivittäin. Itsehän voin toimistolta käsin sanoa mitä vain taustamusiikkiin liittyen, mutta työntekijämme ovat paikan päällä joka päivä, kuuntelemassa ja kokemassa sitä äänimaailmaa. On siis selvää, että heillä on paras käsitys siitä, millainen musiikki toimii ja millainen ei. 

Cutterssin markkinointivastaava Karri Niinivaara
Karri Niinivaara vastaa Suomen Cutterssin markkinoinnista

Haluatko lukea lisää musiikin käytöstä kauneusalan yrityksissä? Tutkimme Tukkatalo-kampaamon kanssa taustamusiikin vaikutusta kampaamon asiakaskokemukseen – tutustu tutkimukseen täällä!

Haluatko oppia lisää yrityksen taustamusiikkisuunnittelusta? Täytä alla oleva lomake, ja lähetämme sinulle Taustamusiikkisuunnittelun ABC -oppaan. Sen avulla voit mm. määritellä omaan yritykseesi sopivimpia genrejä ja haarukoida taustamusiikkipalvelun investointia.

Täytä lomake ja saat oppaan sähköpostiisi: 

Brändin rakentaminen musiikilla – lataa Musiikkisuunnittelun ABC -opas!

Asiakkaiden tuntemalla, huolellisesti valitulla musiikilla on valtava vaikutus yrityksen mielikuvaan ja asiakaskokemukseen. Taustamusiikki voi saada ihmiset myös ostamaan enemmän ja viipymään tiloissa kauemmin.

Musiikkisuunnittelun ABC -opas auttaa sinut alkuun suunnitelmallisessa taustamusiikin käytössä ja äänibrändäyksessä!

Oppaan luettuasi tiedät, mitä kaikkea on hyvä ottaa huomioon yrityksen taustamusiikin suunnittelussa, aina brändin mukaisen musiikin määrittelystä äänentoiston suunnitteluun ja tietenkin tarvittavaan budjettiin.

Oppaan lataus

Anna nimi, yritys ja sähköpostiosoite, niin saat oppaan ladattavaksi.


  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Lisää aiheista Asiakkailta kuultua