musiikkilupien logo

GT Musiikkiluvat alkaa tutkia musiikin vaikutuksia myyntiin

musiikkilupien logo
Horisontti Eurooppa -ohjelman rahoittama Music360-projekti alkaa kerätä ainutlaatuista tutkimustietoa musiikin vaikutuksista liiketoimintaan.

Tietoa kerätään paitsi musiikkia liiketoiminnassaan hyödyntäviä yrityksiä varten, myös yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi. Maaliskuussa 2023 alkanut projekti kestää kolme vuotta.

”Kaikki tuntevat musiikin merkityksen elämysten luojana arjessa ja juhlassa, mutta musiikin yhteiskunnallista merkitystä ja suoria vaikutuksia esimerkiksi liiketoiminnan kasvattamiseen on tutkittu vielä verrattain vähän”, toteaa GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja Lauri Ogawa

GT Musiikkiluvat Oy on Gramexin ja Teoston omistama yritys, jonka tehtävänä on edistää musiikin julkista käyttöä ja myydä siihen tarvittavat musiikkiluvat. 
 
GT Musiikkiluvat on aiemmin tutkinut TNS Kantarin kanssa, miten erilaiset audiosisällöt vaikuttavat päivittäistavarakaupan asiakaskokemukseen, asiakkaiden käyttäytymiseen ja liikkeestä syntyvään mielikuvaan. Tutkimuksessa havaittiin, että oikein valittu musiikki vaikuttaa brändiin ja asiakaskokemukseen vahvistavasti, ja saa asiakkaat myös todennäköisesti ostamaan enemmän.  

Musiikkia käyttävien yritysten maksamat tekijänoikeuskorvaukset ovat myös tärkeä tulonlähde musiikin tekijöille ja esittäjille. 

Music360-projektia on rahoitettu yhteensä kolmella miljoonalla eurolla. Tutkimuksen tekeminen Suomessa on tarkoitus aloittaa loppuvuoden 2023 aikana. 

”Kartoitamme tällä hetkellä sopivia ympäristöjä ja kaupallisia kumppaneita tutkimuksen toteuttamiseen. Erityisen kiinnostavia ovat erilaiset myymäläympäristöt, joissa musiikilla voidaan vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ihmiset viihtyvät ja sitä kautta tekevät ostoksia. Hypoteesimme on, että asiakkaille tuttu musiikki parantaa viihtyvyyttä selvästi”, kuvailee Musiikkilupien myyntijohtaja Timo Ahokanto

GT Musiikkilupien aiempia tutkimustuloksia erilaisten musiikkisisältöjen vaikutuksesta kaupan asiakkaisiin ja brändimielikuvaan löydät täältä.

Lue hankkeesta: https://cordis.europa.eu/project/id/101094872 

Lisätietoja: 

Lauri Ogawa
Toimitusjohtaja
050 395 6131

Timo Ahokanto
Myyntijohtaja  
040 564 8833

Liittyvät artikkelit

Musiikinkäyttö yritystoiminnassa – 4 yleisintä kysymystä ja vastausta yrittäjälle

Monille yrittäjälle musiikinkäyttöön liittyvät käytännön kysymykset voivat tuntua monimutkaisilta. Keräsimme yhteen neljä yleisintä kysymystä, joita yrittäjät esittävät meille musiikkiluvista.

LiikuntaPiste La Vida kokeili tekoälymusiikkia ja jaksoi sitä kolme viikkoa 

Alkuvuodesta 2025 Lohjalla sijaitseva Liikuntapiste La Vida päätti tehdä kokeilun. Musiikki oli jo muodostunut tärkeäksi osaksi kuntosalin identiteettiä, mutta La…

Sävähdyttikö av-teoksen musiikki? Vuoden Musiikkioivallus -kilpailun haku on nyt auki!

Gramex ja Teosto jakavat jälleen Vuoden Musiikkioivallus –palkinnon, jonka tarkoituksena on huomioida kotimaisia av-teoksia, joissa on käytetty musiikkia erityistä lisäarvoa…

Tutkimus: radio on suosituin yritysten taustamusiikin lähde, taustamusiikkipalvelut nostavat suosiotaan

Teoston musiikinkäyttötutkimuksen mukaan 74 prosenttia yrityksistä pitää taustamusiikkia merkittävänä osana asiakaskokemustaan.