Tutkimus: radio on suosituin yritysten taustamusiikin lähde, taustamusiikkipalvelut nostavat suosiotaan

Teoston musiikinkäyttötutkimuksen mukaan 74 prosenttia yrityksistä pitää taustamusiikkia merkittävänä osana asiakaskokemustaan.

Tutustu taustamusiikin käyttötutkimukseen tästä

Teoston vuoden 2025 tutkimuksen mukaan taustamusiikki on edelleen keskeinen osa yritysten asiakaskokemuksen rakentamista. Peräti 74 prosenttia taustamusiikkia käyttävistä yrityksistä pitää taustamusiikin roolia liiketoiminnalleen erittäin tai melko merkittävänä. Yli puolet yrityksistä valitsee musiikin nimenomaan oma asiakaskunta mielessään.

Tärkein taustamusiikin lähde yrityksille on radio. 54 prosenttia vastaajista nimeää sen ensisijaiseksi musiikinlähteekseen, vaikka laskua viiden vuoden takaiseen tutkimustulokseen on 11 prosenttiyksikköä (2020: 63 %). Radiota käytetään taustamusiikin lähteenä erityisesti takseissa (95 %) ja kauneudenhoitoalan toimipaikoissa (70 %).

Suosituimmat taustamusiikin radiokanavat ovat Radio Nova (31 %) ja Yle Radio Suomi (13 %). Novaa kuunnellaan erityisesti myymälöissä (39 %) ja kauneudenhoidon toimipaikoissa (31 %). Yle Radio Suomea kuunnellaan erityisesti takseissa (29 %).

Verkon välityksellä kuunneltavan radion osuus on jatkanut kasvuaan (2025: 33 %; 2024: 29 %). Takseissa kuunnellaan edelleen enimmäkseen perinteistä radiota (92 %), mutta erityisesti yli puolet ravintoloista käyttää nettiradioita.

Käytetyn radiokanavan valintaan vaikuttavista tekijöistä tärkeimmäksi koetaan edelleen hyvä ja sopiva musiikki (57 % vastaajista). Seuraavaksi eniten vaikutusta kanavan valintaan oli kanavan kuuluvuudella, uutisilla ja käsiteltävillä puheenaiheilla. Kuntokeskuksissa korostuvat lisäksi asiakkaiden omat musiikkitoiveet (36 %).

”Hyvä musiikki tunnetusti toivottaa asiakkaan tervetulleeksi, vaikuttaa positiivisesti asiakkaan mielentilaan ja vahvistaa yrityksen brändiä. Oikein valittu taustamusiikki voi myös todistetusti lisätä asiakkaan rahankäyttöä. Esimerkiksi GT Musiikkilupien helmikuussa julkaiseman kauppakeskustutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia asiakkaista kertoi rahankäyttönsä olleen hieman suunniteltua suurempaa, kun taustalla soi kauppakeskuksen brändiin sopiva soittolista”, Teoston Senior Advisor Ano Sirppiniemi kertoo.

Taustamusiikkipalveluja käytetään yhä enemmän

Vaikka radion asema taustamusiikin lähteenä on säilynyt vahvana läpi 2000-luvun, ovat suosiotaan hiljalleen nostaneet yrityksille suunnatut taustamusiikkipalvelut kuten Feelment, Soundtrack, Toneco ja Gymmusic. Näitä palveluita käyttää noin 20 prosenttia taustamusiikkia käyttävistä yrityksistä.

Taustamusiikkipalveluja käytetään eniten kuntokeskuksissa ja ravintoloissa, joiden edustajista joka kolmas nimesi taustamusiikkipalvelun tärkeimmäksi taustamusiikin lähteeksi. Palveluiden rooli taustamusiikin lähteenä on kasvanut tasaisesti viimeisen kymmenen vuoden ajan.

Teosto tutkii taustamusiikin käyttöä yrityksissä vuosittain

Teoston vuosittainen taustamusiikkitutkimus toteutettiin tammi-maaliskuussa 2025 puhelinhaastatteluna Teoston taustamusiikkiasiakkaille. Tutkimukseen vastasi 1165 taustamusiikkia käyttävää yritystä tai toimijaa kuten myymälää, kauneudenhoidon toimipaikkaa, ravintolaa, taksia tai kuntokeskusta. Tutkimuksen toteuttaa vuosittain Innolink Research.

Taustamusiikkilupia yrityksille myy Teoston ja Gramexin yhteinen GT Musiikkiluvat Oy.

Tutustu taustamusiikin käyttötutkimukseen tästä

Lisätietoja

Ano Sirppiniemi
Senior Advisor, Teosto
p. 050 325 6530
ano.sirppiniemi@teosto.fi

Liittyvät artikkelit

Musiikki on teillä töissä – ihmiseltä ihmiselle

Kun tutut biisit soivat oikeassa paikassa, ne saavat asiakkaan viihtymään, henkilökunnan jaksamaan ja yrityksen menestymään.

Taloustutkimus: 65 prosenttia suomalaisista pitää musiikin vaikutusta työhyvinvointiin merkittävänä 

Tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista ajattelee, että musiikilla on merkitystä työpaikkojen viihtyvyyteen ja työhyvinvointiin.

Tutkimus: Brändiin sopiva menevä musiikki parantaa kauppakeskuksen asiakaskokemusta

Uuden tutkimuksen mukaan yrityksen brändin mukaan mietityt positiiviset soittolistat tuottavat paremman asiakaskokemuksen verrattuna rauhallisimpiin geneerisiin taustamusiikkilistoihin.

Musiikkilupien laskutusaikataulu 2025

Musiikkilupien laskutusaikataulu vuonna 2025 ja laskutuksen usein kysytyt kysymykset.