mies_vinyylin_kanssa
13.5.2019 Musiikki asiakastilassa

6 vinkkiä: näin valitset parhaan taustamusiikin liiketilaasi

Musiikki on erinomainen yrittäjän apulainen, sillä taustamusiikin soittaminen liiketilassa lisää myyntiä. Mutta miten taustamusiikki kannattaa valita? Lue 6 vinkkiä, jotka tekevät taustamusiikin valinnasta helppoa.

Tutkimukset osoittavat, että liiketilassa soiva musiikki tekee asiakkaisiin myönteisen vaikutelman – silloinkin, kun he eivät kiinnitä musiikkiin huomiota. Jos liikkeessä soi hyvä musiikki, asiakas myös palaa todennäköisemmin ja suosittelee liikettä muillekin.

Miten taustamusiikki siis valitaan, jotta siitä on mahdollisimman paljon hyötyä?

1. Valitse brändiisi sointuvaa taustamusiikkia

Ensimmäinen askel onnistuneeseen taustamusiikin valintaan on brändin huomioiminen. Taustamusiikki toimii, kun se täydentää brändiäsi ja istuu siihen saumattomasti. Musiikki vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisia mielikuvia liiketilasi herättää.

Lähesty musiikkivalintaa siis brändisi kautta. Onko yrityksesi brändi hienostunut ja klassinen? Brändiisi saattaa istua esimerkiksi raukea jazz tai klassinen musiikki. Perustuuko yrityksesi brändi ajankohtaisuuteen ja trendikkyyteen? Silloin taustamusiikkivalintasikin perustuu näihin arvoihin.

Älä luo ristiriitaa brändisi ja taustamusiikin välille. Sellainen syntyy, jos vaikkapa pikaruokaravintolassa soi klassinen musiikki.

2. Mieti, miten haluat asiakkaittesi käyttäytyvän

Kun olet selvittänyt, minkälainen musiikki yleisesti ottaen istuu brändiisi, on aika miettiä mitä haluat asiakkailtasi. Taustamusiikin avulla voi vaikuttaa merkittävästi asiakkaiden käyttäytymiseen.

Jos yrityksessäsi käy runsaasti asiakkaita ja toivot heidän tekevän ostoksensa ripeästi, kannattaa nostaa äänenvoimakkuutta ja soittaa nopeatempoista musiikkia. Kun musiikki myymälässä tai muussa liiketilassa on oikein valittua, se ei häiritse asiakkaita, eikä siis vähennä ostosten määrää.

Jos taas haluat, että asiakkaat viihtyvät tiloissa mahdollisimman pitkään, valitse hitaampaa musiikkia.

Asiakkaan käytökseen voi myös vaikuttaa valitsemalla tiettyä teemaa noudattavia kappaleita taustamusiikin joukkoon. Esimerkiksi kukkakaupassa soitettu romanttinen musiikki sai asiakkaat käyttämään enemmän rahaa kukkaostoksiinsa, selvisi ranskalaisessa tutkimuksessa.

3. Valitse musiikkia sopivasta genrestä

Taustamusiikin genre valitaan aina brändiä ajatellen. Genren avulla voi myös ohjata asiakkaitten käytöstä. Pääsääntöisesti hienostuneeksi mielletty musiikki, kuten vaikkapa klassinen musiikki tai jazz, ohjaa asiakkaita ostamaan arvokkaiksi miellettyjä tuotteita.

Kannattaa myös valita musiikkia sellaisista genreistä, joihin kuuluu todennäköisesti asiakkaillesi tuttuja kappaleita. Ne nimittäin tekevät kokemuksesta entistä miellyttävämmän.

4. Huomioi musiikin tempo

Musiikin tempo vaikuttaa olennaisesti siihen, miten liiketilasi koetaan ja miten siellä käyttäydytään. Kuten yllä kerrottiin, hidastempoinen musiikki saa asiakkaat käyttämään liiketiloissasi enemmän aikaa, ja vauhdikas musiikki saa asiakkaasi liikkumaan ripeämmin.

Hidastempoinen musiikki sopii siis rauhallisen ja kiireettömän tunnelman luomiseen, mitä kannattaa hyödyntää vuorokauden hiljaisempina hetkinä. Kun asiakkaita on enemmän, pidät tunnelman miellyttävänä ja liikkumistahdin sopivana valitsemalla hieman vauhdikkaampaa musiikkia.

Huolehdi kuitenkin, että tempo ei luo ristiriitaa taustamusiikin ja brändisi välille.

5. Valitse oikea volyymi

Taustamusiikkia ei tarvitse soittaa kovalla, jotta se vaikuttaa asiakkaisiin. Taustamusiikki nimittäin vaikuttaa, vaikka asiakas ei edes kiinnitä musiikkiin huomiota.

Äänenvoimakkuus osaltaan kuitenkin vaikuttaa asiakkaiden käytökseen. Kerroimmekin jo, että kovempi volyymi ja nopeampi tempo vauhdittavat asiakkaitasi. Korkeampi äänenvoimakkuus auttaa esimerkiksi kiirepäivinä luomaan mielikuvan siitä, että esimerkiksi jonossa vietetty aika kuluu nopeammin.

6. Luo laajoja soittolistoja

Etenkin sellaisissa paikoissa, joissa asiakkaat oleilevat pitkiä aikoja tai käyvät usein, on tärkeää että musiikki on vaihtelevaa. Huolehdi siitä, etteivät asiakkaasi havahdu jatkuvasti toistuviin kappaleisiin. Esimerkiksi 200 kappaleen lista riittää kolmeksi päiväksi.

Huomioi myös se, että taustamusiikki vaikuttaa työntekijöihisi. Kun työntekijät ovat hyvällä tuulella, siitä on iloa kaikille. Älä siis altista heitäkään toistuville kappaleille.

Taustamusiikin valinta pähkinänkuoressa

  • Aloita musiikin valitseminen brändiäsi ajatellen.
  • Älä luo ristiriitaa brändisi ja liiketiloissasi soivan musiikin välille.
  • Voit vaikuttaa asiakkaittesi käytökseen tempoa, volyymiä ja genreä vaihdellen – mutta tee sekin aina niin, että musiikki istuu brändiisi.
  • Huolehdi taustamusiikin riittävästä vaihtelevuudesta.
  • Pyydä ammattilaisilta apua, jos musiikin valinta tuntuu haastavalta. Ota meihin yhteyttä ja autamme sinua löytämään sopivan kumppanin verkostostamme!

Muista musiikkilupa

Musiikin julkinen soittaminen erilaisissa liiketiloissa vaatii asianmukaiset musiikkiluvat. Musiikkiluvalla saat soittaa tunnettua, sinun ja asiakkaittesi lempimusiikkia ja olet mukana huolehtimassa siitä, että myös musiikin tekijät saavat työstään ansaitsemansa korvauksen. Tutustu erilaisiin musiikkilupiin ja hoida lupa-asiat helposti kuntoon verkkokaupassamme tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme!

Lisää aiheista Musiikki asiakastilassa