Näin valitset sopivaa taustamusiikkia liiketilaasi
mies_vinyylin_kanssa
13.5.2019 Musiikki asiakastilassa

Näin valitset sopivaa taustamusiikkia liiketilaasi

Musiikki on erinomainen yrittäjän apulainen, sillä taustamusiikin soittaminen liiketilassa lisää myyntiä. Mutta minkälainen taustamusiikki sopii liiketilaasi? Entä miten erilaiset musiikkityypit vaikuttavat asiakkaisiin?

Tutkimukset osoittavat, että liiketilassa soiva musiikki tekee asiakkaisiin myönteisen vaikutelman – silloinkin, kun he eivät edes kiinnitä musiikkiin huomiota. Jos liikkeessä soi hyvä musiikki, asiakas myös palaa todennäköisemmin ja suosittelee liikettä muillekin.

Huonosti valittu taustamusiikki kuitenkin on haitaksi: se ei ilahduta asiakkaita eikä lisää myyntiäkään. Sen sijaan se ajaa asiakkaat pois.

Mutta mikä on asiakkaan mielestä hyvää musiikkia?

Valitse brändiisi sointuva taustamusiikki

Kaikkien asiakkaiden musiikkimakua on mahdotonta tuntea. Jos liikkeessä käy monenlaisia asiakkaita, on myös vaikeaa soittaa kaikkia heitä miellyttävää musiikkia. Monissa ravintoloissa, kahviloissa ja ruokakaupoissa käy asiakkaita aina teineistä eläkeläisiin, popin kuuntelijoista klassisen musiikin ystäviin.

Sen sijaan että räätälöisit taustamusiikkilistan, johon ujutat mahdollisimman paljon erilaisia ihmisiä miellyttäviä kappaleita, siirrä huomiosi yrityksen brändiin. Ruotsissa vuonna 2015 julkaistu tutkimus nimittäin osoittaa, että yrityksen brändiin saumattomasti istuva musiikki luo asiakkaisiin erityisen positiivisen vaikutelman.

Rautalankarokistakin pitävä asiakas arvostaa liiketilassa soivaa jatsia, jos se sopii yrityksen brändiin. Taustamusiikin valinta on siis olennainen osa brändäystä.

Musiikkibrändäyksellä saadaan myös tuloksia. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan onnistunut taustamusiikkivalinta kasvatti myyntiä keskimäärin 31,7 prosentilla.

Vaikuta asiakkaisiin musiikilla

Musiikin avulla voi myös säädellä asiakkaiden käyttäytymistä. Se ei vaadi brändiin istuvasta musiikista poikkeamista, vaan käytökseen vaikuttaa esimerkiksi musiikin tempo ja äänenvoimakkuus.

Jos liikkeessäsi on runsaasti asiakkaita ja toivot heidän tekevän ostoksensa ripeästi, kannattaa nostaa äänenvoimakkuutta ja soittaa nopeatempoista musiikkia. Kun musiikki myymälässä tai muussa liiketilassa on oikein valittua, vauhti ja korkeampi volyymi eivät häiritse asiakkaita, eikä siis vähennä ostosten määrää. Jos taas haluat, että asiakkaat viihtyvät tiloissa mahdollisimman pitkään, valitse hitaampaa musiikkia.

Asiakkaan käytökseen voi myös vaikuttaa valitsemalla tiettyä teemaa noudattavia kappaleita taustamusiikin joukkoon. Kun kukkakaupassa soitettiin romanttista musiikkia, asiakkaat käyttivät enemmän rahaa kukkaostoksiinsa, selvisi ranskalaisessa tutkimuksessa.

Erityisen hyviä tuloksia saadaan, kun kuuloaistin lisäksi hyödynnetään muitakin aisteja. Tilasta ja alasta riippuen kannattaa esimerkiksi laittaa tuotteita esille niin, että niitä voi koskettaa ja tarkastella. Myös tuoksut musiikkiin ja tuntoaistiin yhdistettynä tehostavat miellyttävää kokemusta.

Kuulostaako oma liikkeesi hyvältä? Lue lisää musiikkibrändäämisestä tai ota meihin yhteyttä ja kerromme musiikkibrändäysverkostostamme.

Lisää aiheista Musiikki asiakastilassa