mies_vinyylin_kanssa
13.5.2019 Musiikki asiakastilassa

6 vinkkiä: näin valitset parhaan taustamusiikin liiketilaasi

Musiikki on erinomainen yrittäjän apulainen, sillä taustamusiikin soittaminen liiketilassa lisää myyntiä. Mutta miten taustamusiikki kannattaa valita? Lue 6 vinkkiä, jotka auttavat taustamusiikin valinnassa.

Tutkimukset osoittavat, että liiketilassa soiva musiikki tekee asiakkaisiin myönteisen vaikutelman – silloinkin, kun he eivät kiinnitä musiikkiin huomiota. Jos liikkeessä soi hyvä musiikki, asiakas myös palaa todennäköisemmin ja suosittelee liikettä muillekin.

Miten taustamusiikki siis valitaan, jotta siitä on mahdollisimman paljon hyötyä?

1. Valitse yritykseesi sopivaa taustamusiikkia

Taustamusiikki toimii, kun se sopii yritykseesi ja istuu siihen saumattomasti. Musiikki vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisia mielikuvia liiketilasi herättää ja minkälainen tunnelma asiakkaille välittyy.

Lähesty musiikkivalintaa siis yrityksesi yleisilmeen ja tunnelman kautta. Onko yrityksesi vaikkapa hienostunut ja klassinen? Tällöin yritykseesi saattaa istua esimerkiksi raukea jazz tai klassinen musiikki. Perustuuko yrityksesi ajankohtaisuuteen ja trendikkyyteen? Silloin taustamusiikkivalintasikin perustuu näihin arvoihin.

Älä luo ristiriitaa yrityksesi ja taustamusiikin välille. Sellainen voi syntyä, jos vaikkapa pikaruokaravintolassa soi klassinen musiikki.

2. Mieti, miten haluat asiakkaittesi käyttäytyvän

Kun olet selvittänyt, minkälainen musiikki yleisesti ottaen sopii yritykseesi, on aika miettiä mitä haluat asiakkailtasi. Taustamusiikin avulla voi vaikuttaa merkittävästi asiakkaiden käyttäytymiseen.

Jos yrityksessäsi käy runsaasti asiakkaita ja toivot heidän tekevän ostoksensa ripeästi, kannattaa nostaa äänenvoimakkuutta ja soittaa nopeatempoista musiikkia. Kun musiikki myymälässä tai muussa liiketilassa on oikein valittua, se ei häiritse asiakkaita, eikä siis vähennä ostosten määrää.

Jos taas haluat, että asiakkaat viihtyvät tiloissa mahdollisimman pitkään, valitse hitaampaa musiikkia.

Asiakkaan käytökseen voi myös vaikuttaa valitsemalla tiettyä teemaa noudattavia kappaleita taustamusiikin joukkoon. Esimerkiksi kukkakaupassa soitettu romanttinen musiikki sai asiakkaat käyttämään enemmän rahaa kukkaostoksiinsa, selvisi ranskalaisessa tutkimuksessa.

3. Valitse musiikkia sopivasta genrestä

Taustamusiikin genre valitaan aina yritystä ajatellen. Genren avulla voi myös ohjata asiakkaitten käytöstä. Pääsääntöisesti hienostuneeksi mielletty musiikki, kuten vaikkapa klassinen musiikki tai jazz, ohjaa asiakkaita ostamaan arvokkaiksi miellettyjä tuotteita.

Kannattaa myös valita musiikkia sellaisista genreistä, joihin kuuluu todennäköisesti asiakkaillesi tuttuja kappaleita. Ne nimittäin tekevät kokemuksesta entistä miellyttävämmän.

4. Huomioi musiikin tempo

Musiikin tempo vaikuttaa olennaisesti siihen, miten liiketilasi koetaan ja miten siellä käyttäydytään. Kuten yllä kerrottiin, hidastempoinen musiikki saa asiakkaat käyttämään liiketiloissasi enemmän aikaa, ja vauhdikas musiikki saa asiakkaasi liikkumaan tai ruokailemaan ripeämmin.

Hidastempoinen musiikki sopii siis rauhallisen ja kiireettömän tunnelman luomiseen, mitä kannattaa hyödyntää vuorokauden hiljaisempina hetkinä. Kun asiakkaita on enemmän, pidät tunnelman miellyttävänä ja liikkumistahdin sopivana valitsemalla hieman vauhdikkaampaa musiikkia.

5. Valitse oikea volyymi

Taustamusiikkia ei tarvitse soittaa kovalla, jotta se vaikuttaa asiakkaisiin. Taustamusiikki nimittäin vaikuttaa, vaikka asiakas ei edes kiinnitä musiikkiin huomiota.

Äänenvoimakkuus osaltaan kuitenkin vaikuttaa asiakkaiden käytökseen. Kerroimmekin jo, että kovempi volyymi ja nopeampi tempo vauhdittavat asiakkaitasi. Korkeampi äänenvoimakkuus auttaa esimerkiksi kiirepäivinä luomaan mielikuvan siitä, että esimerkiksi jonossa vietetty aika kuluu nopeammin. Äänenvoimakkuudessa paras mittari on kuitenkin asiakkailta tullut palaute.

6. Luo laajoja soittolistoja

Etenkin sellaisissa paikoissa, joissa asiakkaat oleilevat pitkiä aikoja tai käyvät usein, on tärkeää että musiikki on vaihtelevaa. Huolehdi siitä, etteivät asiakkaasi havahdu jatkuvasti toistuviin kappaleisiin. Esimerkiksi 200 kappaleen lista riittää kolmeksi päiväksi.

Huomioi myös se, että taustamusiikki vaikuttaa työntekijöihisi. Kun työntekijät ovat hyvällä tuulella, siitä on iloa kaikille. Älä siis altista heitäkään toistuville kappaleille.

Taustamusiikin valinta pähkinänkuoressa

  • Aloita musiikin valitseminen yritystäsi ja sen tunnelmaa ajatellen.
  • Älä luo ristiriitaa yrityksesi ja liiketiloissasi soivan musiikin välille.
  • Voit vaikuttaa asiakkaittesi käytökseen tempoa, volyymiä ja genreä vaihdellen – mutta tee sekin aina niin, että musiikki sopii yritykseesi.
  • Huolehdi taustamusiikin riittävästä vaihtelevuudesta.
  • Pyydä ammattilaisilta apua, jos musiikin valinta tuntuu haastavalta. Suomesta löytyy useita eri palveluntarjoajia, jotka auttavat sopivan musiikin valitsemisessa ja suunnittelevat myös soittolistat valmiiksi.

Muista musiikkilupa

Musiikin julkinen soittaminen erilaisissa liiketiloissa vaatii asianmukaiset musiikkiluvat Teostolta ja Gramexilta. Musiikkiluvalla saat soittaa tunnettua, sinun ja asiakkaittesi lempimusiikkia ja olet mukana huolehtimassa siitä, että myös musiikin tekijät ja esittäjät saavat työstään ansaitsemansa korvauksen. Saat kummankin tekijänoikeusjärjestön taustamusiikkiluvan helposti Musiikkiluvista.

Lisää aiheista Musiikki asiakastilassa