Aistimarkkinointi – miten musiikki muuttaa asiakkaidesi käyttäytymistä?
Oletko huomannut, että ruokakaupassa viivyt tavallista pidempään, jos taustalla soi miellyttävä musiikki? Tai että ravintolassa illallinen tuntuu rennommalta, kun äänimaailma tukee tunnelmaa? Tämä ei ole sattumaa, vaan tutkimuksilla osoitettua tietoa: musiikki ja muut aistimarkkinoinnin keinot vaikuttavat suoraan siihen, miten asiakkaat käyttäytyvät. Yritykselle kyse ei ole vain tunnelman luomisesta – oikein valittu musiikki voi lisätä viihtyvyyttä, kasvattaa ostohalukkuutta ja jopa saada asiakkaan kuluttamaan enemmän rahaa.
Miksi musiikki sitten vaikuttaa meihin niin voimakkaasti? Vastaus löytyy aivoista. Ääni on näkymätön, mutta sen vaikutus on näkyvä: neurotutkimusten mukaan musiikki aktivoi aivojen tunnekeskuksia voimakkaammin kuin mikään muu aistiärsyke. Juuri siksi se on niin tehokas markkinoinnin työkalu – tunne yhdistyy muistoon, ja muisto brändiin.
Tutkimukset osoittavat, että musiikin vaikutus ulottuu tunnelman lisäksi myös asiakkaiden käytännön käyttäytymiseen
Vuonna 2024 toteuttamamme tutkimus osoitti, että brändin mukaan mietityt, positiiviset soittolistat paransivat asiakaskokemusta neljässä suuressa kauppakeskuksessa. Peräti 41,3% asiakkaista kertoi käyttäneensä hieman suunniteltua enemmän rahaa silloin, kun taustamusiikki vastasi ympäristön tunnelmasta. Samaa ilmiötä on havaittu myös kansainvälisissä tutkimuksissa: Bathin yliopiston tutkimus osoitti, että arkisin supermarketissa soiva taustamusiikki lisäsi myyntiä yli 10 % verrattuna musiikittomiin päiviin. Northin ja Hargreavesin klassikkokoe taas paljasti, että pelkkä ranskalaisten melodioiden soittaminen sai asiakkaat ostamaan enemmän ranskalaista viiniä. Myös tuore 2024 tutkimus ambient-musiikin vaikutuksista osoittaa, että taustamusiikki voi lisätä impulssiostoja ja muokata asiakkaiden mielentilaa ostopäätösten hetkellä. Yhdessä nämä havainnot kertovat, että musiikki ei ole vain taustatekijä – se voi aidosti muuttaa asiakkaiden käyttäytymistä ja kulutustottumuksia.
Musiikki voi muuttaa asiakkaan kokemusta ajasta ja tilasta
Rauhallinen musiikki saa ihmiset viipymään pidempään, kun taas nopeatempoisempi tausta lisää vireyttä ja voi rohkaista kokeilemaan uusia tuotteita. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yritys voi “säätää” asiakaskokemusta musiikin avulla – tehdä shoppailusta rauhallisen ja pitkäkestoisen tai toisaalta energisen ja innostavan. Samaa ilmiötä vahvistavat myös asiakkaidemme kokemukset. Blue Lagoonin mukaan rauhalliset soittolistat tekevät hoidoista rentouttavia ja saavat asiakkaat uppoutumaan hetkeen, kun taas energisemmät soittolistat auttavat viemään huomion pois esimerkiksi microblading-hoidon epämiellyttävistä hetkistä. Cutters-salonkiketjussa taas tuttu musiikki nähdään tärkeänä osa fiilistä, joka saa sekä asiakkaat että työntekijät viihtymään paremmin. Ja Juhlamaailmassa yrittäjä on huomannut, että taustamusiikki pidentää asiakkaiden viipymisaikaa ja rohkaisee tutkimaan valikoimaa rauhassa. Niin tutkimuksissa kuin käytännön kokemuksissa siis toistuu sama havainto: musiikki ei ole pelkkä taustaääni, vaan se muokkaa asiakkaan ajantajua, viihtyvyyttä ja koko kokemusta tilasta.
Onko sinun yrityksesi jo löytänyt oman äänensä?
Tee musiikista osa aistimarkkinointiasi ja hanki tarvittavat musiikkiluvat helposti verkkokaupastamme.
Lähteet:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10765015/
https://www.bath.ac.uk/announcements/in-store-music-makes-supermarket-shoppers-spend-more-but-only-on-weekdays/
https://www.researchgate.net/publication/232593421_The_Influence_of_In-Store_Music_on_Wine_Selections
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/21582440241259001
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2023.1236006/full