myyjä kassalla maksupäätteen takana

Aistimarkkinointi – miten musiikki muuttaa asiakkaidesi käyttäytymistä?

myyjä kassalla maksupäätteen takana
Kuvittele hetki, että astut sisään liiketilaan, jossa kuulet vain ostoskärryjen kolinaa, työntekijöiden askeleita ja satunnaista puheensorinaa. Kontrasti on valtava, kun sama tila täytetään musiikilla, joka on harkitusti valittu luomaan juuri oikeaa tunnelmaa. Yhtäkkiä liike ei ole enää pelkkä tila – siitä on tullut kokemus. Tätä on aistimarkkinointi. Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?

Oletko huomannut, että ruokakaupassa viivyt tavallista pidempään, jos taustalla soi miellyttävä musiikki? Tai että ravintolassa illallinen tuntuu rennommalta, kun äänimaailma tukee tunnelmaa? Tämä ei ole sattumaa, vaan tutkimuksilla osoitettua tietoa: musiikki ja muut aistimarkkinoinnin keinot vaikuttavat suoraan siihen, miten asiakkaat käyttäytyvät. Yritykselle kyse ei ole vain tunnelman luomisesta – oikein valittu musiikki voi lisätä viihtyvyyttä, kasvattaa ostohalukkuutta ja jopa saada asiakkaan kuluttamaan enemmän rahaa.

Miksi musiikki sitten vaikuttaa meihin niin voimakkaasti? Vastaus löytyy aivoista. Ääni on näkymätön, mutta sen vaikutus on näkyvä: neurotutkimusten mukaan musiikki aktivoi aivojen tunnekeskuksia voimakkaammin kuin mikään muu aistiärsyke. Juuri siksi se on niin tehokas markkinoinnin työkalu – tunne yhdistyy muistoon, ja muisto brändiin.

Tutkimukset osoittavat, että musiikin vaikutus ulottuu tunnelman lisäksi myös asiakkaiden käytännön käyttäytymiseen

Vuonna 2024 toteuttamamme tutkimus osoitti, että brändin mukaan mietityt, positiiviset soittolistat paransivat asiakaskokemusta neljässä suuressa kauppakeskuksessa. Peräti 41,3% asiakkaista kertoi käyttäneensä hieman suunniteltua enemmän rahaa silloin, kun taustamusiikki vastasi ympäristön tunnelmasta. Samaa ilmiötä on havaittu myös  kansainvälisissä tutkimuksissa: Bathin yliopiston tutkimus osoitti, että arkisin supermarketissa soiva taustamusiikki lisäsi myyntiä yli 10 % verrattuna musiikittomiin päiviin. Northin ja Hargreavesin klassikkokoe taas paljasti, että pelkkä ranskalaisten melodioiden soittaminen sai asiakkaat ostamaan enemmän ranskalaista viiniä. Myös tuore 2024 tutkimus ambient-musiikin vaikutuksista osoittaa, että taustamusiikki voi lisätä impulssiostoja ja muokata asiakkaiden mielentilaa ostopäätösten hetkellä. Yhdessä nämä havainnot kertovat, että musiikki ei ole vain taustatekijä – se voi aidosti muuttaa asiakkaiden käyttäytymistä ja kulutustottumuksia.

Musiikki voi muuttaa asiakkaan kokemusta ajasta ja tilasta

Rauhallinen musiikki saa ihmiset viipymään pidempään, kun taas nopeatempoisempi tausta lisää vireyttä ja voi rohkaista kokeilemaan uusia tuotteita. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yritys voi “säätää” asiakaskokemusta musiikin avulla – tehdä shoppailusta rauhallisen ja pitkäkestoisen tai toisaalta energisen ja innostavan. Samaa ilmiötä vahvistavat myös asiakkaidemme kokemukset. Blue Lagoonin mukaan  rauhalliset soittolistat tekevät hoidoista rentouttavia ja saavat asiakkaat uppoutumaan hetkeen, kun taas energisemmät soittolistat auttavat viemään huomion pois esimerkiksi microblading-hoidon epämiellyttävistä hetkistä. Cutters-salonkiketjussa taas tuttu musiikki nähdään tärkeänä osa fiilistä, joka saa sekä asiakkaat että työntekijät viihtymään paremmin. Ja Juhlamaailmassa yrittäjä on huomannut, että taustamusiikki pidentää asiakkaiden viipymisaikaa ja rohkaisee tutkimaan valikoimaa rauhassa. Niin tutkimuksissa kuin käytännön kokemuksissa siis  toistuu sama havainto: musiikki ei ole pelkkä taustaääni, vaan se muokkaa asiakkaan ajantajua, viihtyvyyttä ja koko kokemusta tilasta.

Onko sinun yrityksesi jo löytänyt oman äänensä?

Tee musiikista osa aistimarkkinointiasi ja hanki tarvittavat musiikkiluvat helposti verkkokaupastamme.

Verkkokauppaan


Lähteet:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10765015/

https://www.bath.ac.uk/announcements/in-store-music-makes-supermarket-shoppers-spend-more-but-only-on-weekdays/

https://www.researchgate.net/publication/232593421_The_Influence_of_In-Store_Music_on_Wine_Selections

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/21582440241259001

https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2023.1236006/full

Liittyvät artikkelit

Pikkujoulukausi on käynnissä – muista nämä kolme tärkeää asiaa musiikin osalta!

Onko teillä jo pidetty pikkujoulut, vai onko lysti vasta luvassa? Koostimme kolme tärkeää tärppiä pikkujoulujen musiikin ja musiikkilupien suhteen.

Musiikki luo tunnelman, joka näkyy myös myynnissä

Kun asiakas astuu sisään liikkeeseen, kahvilaan tai vaikkapa kauneushoitolaan, hän ei koe pelkkää tilaa, vaan hän kokee myös sen tunnelman.…

AV Music –pilottijakso päättyy – palvelu siirtyy osaksi musiikin lupapalveluita

Teosto ja Gramex käynnistivät kaksi vuotta sitten tuotantoyhtiöille suunnatun AV Music –pilotin, jonka tavoitteena oli helpottaa musiikinkäyttöä av-tuotannoissa. Pilotti päättyy…

Kuinka usein taustamusiikki kannattaa päivittää?

Väsyttävä soittolista voi heikentää tunnelmaa – vaihtelevuus pitää sekä asiakkaat että henkilöstön virkeinä. Tuntuuko joskus, että työpäivä etenee samassa rytmissä…